fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Prvá Škoda Fabia mohla vyzerať úplne inak (FOTO)

Facebook (Car Design Archive) / Fotokoláž (Redakcia HD)

Prvá generácia Škody Fabia nedávno oslávila 20 rokov od začiatku predaja. Ako vyzerá, vieme všetci. Čo je ale známe menej, je, že tiež mohla vyzerať podstatne inak. S návrhmi prišli traja dizajnéri, zvíťazil ten od Brazílčana Raula Pires, píše portál Novinky.cz.

Prvá Fabia, ktorá sa začala vyrábať na sklonku roku 1999, bola pre mladoboleslavskú automobilku veľmi dôležitá. Nahrádzala totiž model Felicia, ktorý bol v podstate veľkým faceliftom Favoritu – a ten mal korene niekde v polovici 80. rokov minulého storočia.

Na svoje predchodca dodnes odvoláva podobou v mene, ktoré začína písmenom F. To je ale všetko – okrem pár písmen, rovnakej kategórie na trhu a niekoľkými dielmi od toho istého výrobcu to je kompletne nové auto.

Ako prvá Fabia vyzerá, vieme všetci. Predné svetlá, snáď po vzore Favoritu, nemajú presah na boky a zozadu prvú Fabiu v tme spoľahlivo spoznáte, pretože obrysové svetlá svietia nižšie než osvetlenie registračnej značky.

AUTO – MOTO: Automobilka Škoda je o krok bližšie k realite! Elektrické SUV sa blíži, máme predstavu ako sa bude volať

Prvých Fabií sa vyrobilo takmer 1,8 milióna kusov a dodnes ich po cestách jazdí státisíce, pretože až na známe problémy s koróziou za prednými kolesami a slabosťami madlá dverí vodiča to je ako obyčajne odolné, pevne postavené auto. A nejeden dnešný tridsiatnik v prvej Fabii robil autoškolu.

Automobilka Škoda sa chystá k odhaleniu štvrtej generácie tejto ikony československých ciest, avšak než sa tak stane, ukázala, ako mohla fabia vyzerať. Pri jej vývoji v 90. rokoch totiž dostali za úlohu navrhnúť jej vzhľad traja dizajnéri – český dizajnér Václav Capouch, Brazílčan Raul Pires a Luc Donckerwolke z Belgicka.

Tri rôzne skice si boli podobné v tom, že oproti sériovej variante mali značne guľatejší zadok. Nakoniec ale vyhral Piresov návrh, hoci doň neskôr boli zapracované aj nápady Capoucha a Donckerwolkeho.Výsledný dizajn je samozrejme poplatný svojej dobe, ale na rozdiel od Felicie pôsobil finálny vzhľad Fabie modernejšie. „Dizajn auta dnes robí svetla a kolesá. Hlavne u svetiel sme vtedy nemali také možnosti, akými technika disponuje teraz,“ spomína Václav Capouch, ktorý má podobné porovnanie aj pre interiér: „Vtedy palubná doska s jednoduchou kompozíciou a jasnými tvarmi vyzerala moderne, z dnešného pohľadu je to riešenie možno až naivne jednoduché,“ hodnotí interiér prvej generácie.

Luc Donckerwolke, 1994.
Raul PIres, 1995.
Raul PIres, 1996.

Už pri vývoji bolo jasné, že hatchback nebude jediným karosárskym variantom. Kombík bol istotou, keď v minulosti existovali Škody Forman a Felicia Combi. Prvá generácia Fabie je však jediná, ktorá existovala aj ako sedan. Ten je kombináciou prvkov kombíku a hatchbacku, zadok je krátky a auto nie príliš elegantné – a oproti ostatným tiež menej praktické, takže sa príliš obľúbeným nikdy nestal.

Daniel Petr

Za zmienku stojí aj verzia RS, ktorá je špecifická pretiahnutým predným nárazníkom. Za jej dizajnom stojí Daniel Peter. „Už vtedy tu bola myšlienka, že bude Škoda s modelom Fabia pretekať vo WRC, takže jednou z úloh bolo dostať auto cez hranicu štyroch metrov, ktorá bola vtedy homologačnou podmienkou,“ približuje dôležitý detail zadania. „Prepracovával som preto predný nárazník, ktorý je u RS oproti štandardnému prevedení dlhší,“ vysvetľuje s tým, že existovať mohol ešte ďalší variant Fabie, avšak nie karosársky, ale s logami Volkswagenu. „Existujú aj skice vozidla vo variante pre značku Volkswagen. Koncern koketoval s myšlienkou, že by v tejto variante model vyrábal a predával v Mexiku,“ spomína.

Škoda predstavuje prvý veľký elektromobil Enyaq Sportline

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info