fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Chmelár navrhuje: Umožnime deťom zopakovať si ročník

tasr

Politický analytik Eduard Chmelár prišiel s prevratným návrhom. Chce totiž, aby si deti mohli zopakovať celý ročník školy. Vzdelanie totiž nie je, podľa neho, len papier pre zamestnávateľa a dištančná výuka nemôže plonohodnotene nahradiť riadne vyučovanie. Ak preto nechcem vychovať ďalšiu stratenú generáciu, deti by mali dobehnúť čo, čo zameškali. 

„Priatelia, dnes u vás hľadám podporu pre jeden návrh a bol by som rád, keby ste nad ním porozmýšľali skôr, ako vás ovládnu emócie. Zaujíma ma váš názor, čo by ste povedali na to, keby sme deťom umožnili zopakovať si ročník. V plnej miere chápem vyčerpanosť a zúfalstvo rodičov. Všetci to máme v týchto časoch ťažké. Ale chcem vám vysvetliť, prečo by nebolo správne, keby sme podľahli emočnému tlaku a nezvážili všetky riziká a dôsledky,“ začas svoj status na facebooku Chmelár.

Podľa neho to, čo sa deje v súčasnosti, nie je a nemôže byť ani pri maximálnom nasadení plnohodnotná výuka. Deti stratili celý rok, a otázne je, akú hodnotu majú v takomto režime maturity a vysokoškolské diplomy. Vzdelanie má však, podľa jeho slov, vyššiu hodnotu ako papier do zamestnania.
„Je to niečo, čo vám nikto nikdy nevezme. Keď získate plnohodnotné vzdelanie, stanete sa osvieteným človekom, začnete si viac vážiť svoje vedomosti a charakterové vlastnosti než hmotné statky a budete si môcť povedať to, čo jeden zo siedmych starogréckych mudrcov povestný svojou bezúhonnosťou Bias z Priene: Omnia mea mecum porto (Všetko, čo mám, nosím so sebou). Toto vám nedá nejaké narýchlo zbúchané tlačivo, ktorým sa preukážete vo fabrike.“
Zopakovať si ročník nie je prejavom pohodlnosti, ale výrazom zodpovednosti k budúcnosti a lásky k deťom. Nebolo by to vraj po prvýkrát, keby sa to na Slovensku stalo. Povojnové deti mali sklz tri až štyri roky, a predsa z nich vyrástla jedna z najpozoruhodnejších generácií, ktoré v šesťdesiatych rokoch priviedli Slovensko na civilizačný a kultúrny vrchol.

„Dnes nám nepadajú bomby na hlavu, nehladujeme a neskrývame sa v úkrytoch, ale hrozí nám, že z týchto roztomilých človiečikov vyrastie druhá stratená generácia. Zatiaľ sa však iba bezmocne pozeráme na absolútne nekompetentné vedenie ministerstva školstva, ktoré vymýšľa šialené nesystémové experimenty a trvá na tom, že takto to zvládneme, prinajmenšom doplníme nejaké kurzy a zrušíme prázdniny… Šialené. A to všetko v čase, keď sa pandemická situácia zhoršuje. Takýto alibizmus umožňujú Branislavovi Gröhlingovi nahnevaní rodičia, ktorí si nedokážu predstaviť situáciu v školstve v celej jej zložitosti a zaujíma ich len to, či školy otvoria alebo nie. Možno ich otvoria, ale nerobme si ilúzie, že deti to učivo v tomto režime dobehnú. Opakujem, vzdelanie nie je len ekonomická, ale predovšetkým osobnostná hodnota. Neoliberáli na ministerstve školstva sa na všetko pozerajú cez peniaze, ale na túto krátkozrakosť doplatíme v horizonte najbližších rokov všetci.“

Kollár s Holým nie sú to isté, čo boli Kollár s Hollým, našiel koreň problému vlády Chmelár

ň

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info