ZAHRANIČIE

Vedci varujú pred katastrofou: Covid znižuje plodnosť mužov po celom svete

tehotenstvo
Ilustračný obrázok / pixabay
Vedci bijú na poplach pred možným poškodením mužskej plodnosti koronavírusom. To môže spôsobiť katastrofu pre ľudstvo dlho potom, čo pandémia ustúpi, informuje portál RT.

Vedci z Huazhong University of Science and Technology vo Wuhane volajú po urgentnejšom výskume dlhodobých následkov infekcie Covid-19 na plodnosť mužov. Navrhujeme, aby bola urgentná potreba sledovať mužských pacientov Covid-19 počas ich zotavovania,“ uviedli mikrobiológ Yu Tian a reprodukčný biológ Li-quan Zhou .

SARS-CoV-2, vírus spôsobujúci ochorenie Covid-19, vstupuje do ľudského tela prostredníctvom enzýmu (nazývaného angiotenzín-konvertujúci enzým 2), ktorý je prítomný v mnohých životne dôležitých orgánoch vrátane pľúc, srdca, obličiek a čriev. Orgány sú potom náchylné na značné poškodenie, pretože vírus sa uchytí a začne sa nekontrolovateľne replikovať.

Receptor enzýmu sa nachádza v čuchovom, dýchacom, tráviacom, obehovom, neurologickom a potenciálne dokonca aj v mužskom reprodukčnom systéme. Predbežné štúdie zistili prítomnosť vírusu vo vzorkách spermy pozitívnych pacientov na Covid-19.

Vedci z univerzity Justus-Liebig v Nemecku a iránskej univerzity Allameh Tabataba’i uvádzajú priame dôkazy o poškodení semenníkov v dôsledku infekcie Covid-19. Objavili markery zápalu vo vzorkách tkaniva 84 pacientov s Covid-19 zo 105.

Sputnik V by mal chrániť zaočkovaného pred Covid-19 najmenej dva roky, tvrdí výrobca

Je znepokojujúce, že spermie infikovaných boli trikrát pomalšie a tiež ich počet spermií bol dramaticky nižší.  „Tieto účinky na bunky spermií sú spojené s nižšou kvalitou spermií a zníženým potenciálom plodnosti,“ hovorí vedúci výskumný pracovník Behzad Hajizadeh Maleki, športový vedec z univerzity Justus-Liebig.

„Hoci tieto účinky mali tendenciu sa časom zlepšovať, zostali signifikantne a abnormálne vyššie u pacientov s Covid-19 a rozsah týchto zmien súvisel aj so závažnosťou ochorenia.“

Ak sa tieto zistenia potvrdia a podporia ďalším výskumom, hrozí zhoršenie už aj tak existujúcich kríz plodnosti v mnohých západných krajinách.

Aké bezpečné sú vakcíny z Číny a Ruska?