fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER ZAHRANIČIE

Školy hrajú pri šírení Covid-19 iba vedľajšie husle, naznačujú štúdie

Ilustračný obrázok © Shutterstock

Európsky výskum dáva za pravdu tvorcom politík, ktorí sa obávajú, že zavretie škôl poškodí študentom a necháva rodičov práceneschopných

Séria štúdií spochybnila významnú úlohu škôl pri šírení koronavírusu v čase, keď vlády v celej Európe zvažujú nové obmedzenia, aby spomalili druhú vlnu infekcií, píše ft.com. Štúdie v Nemecku a Nórsku, ako aj dve správy zamerané na vzdelávanie na celom svete naznačujú, že rozsiahle zatvorenie škôl by malo iba obmedzený vplyv na potlačenie vírusu Sars-Cov-2, ktorý spôsobuje Covid-19. Tieto zistenia hrajú do karát tvorcon politík, ktorí sa obávajú, že zatváranie škôl by mohlo viesť k väčšiemu zaostávaniu študentov a k obmedzeniu možnosti rodičov vrátiť sa do práce.

„Normálna prevádzka musí zostať v činnosti čo najdlhšie,“ uviedla minulý týždeň nemecká ministerka pre rodiny Franziska Giffeyová s tým, že poukázala na štúdiu, ktorá naznačuje, že „škôlky a ani deti v nej nie sú zdrojom infekcie“. Výskum prichádza v čase rastúcej únavy vedúcich škôl, ktorí sa snažia vyrovnať sa s tlakmi vyvolanými karanténou infikovaného personálu alebo infikovanými študentami. Oficiálne utorňajšie údaje ukazujú, že 46% anglických stredných škôl izolovalo najmenej jedného žiaka kvôli možnému kontaktu s iným nakazeným  žiakom v triede.

Nemecké školy zaznamenávajú minimum nových prípadov

Nemecké výskumy zahŕňajú analýzu zverejnenú minulý týždeň Institute of Labour Economics ( Inštitútom pracovnej ekonomiky – ILE) v Bonne, podľa ktorej sa počet nových prípadov v krajine nezvýšil potom, čo sa školy po letných prázninách znovu otvorili. Autori správy, Ingo Isphording, Marc Lipfert a Nico Pestel, zistili, že počet novo potvrdených prípadov sa v nemeckých štátoch, ktoré znovu otvárali školy v skutočnosti postupne znižoval v porovnaní s tými, ktoré tak neurobili. „Tento výsledok bol určite v rozpore [s našimi očakávaniami],“ uviedol Isphording.

https://www.hlavnydennik.sk/wp-admin/post.php?post=164146&action=edit

Nemecko zaznamenalo v posledných týždňoch prudký nárast nových infekcií, avšak podľa prieskumu ministerstiva školstva v 16 nemeckých spolkových republikách neexistujú dôkazy o tom, že by sa školy mohli stať superšíriteľmi vírusu. Výskum zistil, že od opätovného otvorenia škôl sa v štáte Severné Porýnie-Vestfálsko nakazilo iba 0,04 percenta žiakov  ( teda 853 z približne 2 miliónov ). V štátoch Šlezvicko-Holštajnsko a Bavorsko sa nakazilo 0,04 percenta žiakovm, pričom v Berlíne sa nakazilo 0,07 percenta.

Vedci z ILE pripisujú nízku mieru infekcie v nemeckých školách prísnym hygienickým opatreniam vrátane nosenia rúšok, výučby v malých fixných skupinách a rýchleho testovania a karantény tried, kde mal študent alebo učiteľ pozitívny test. Nórsky národný inštitút pre verejné zdravie uviedol, že medzi júnom a októbrom analýza zdroja infekcií ukázala, že väčšina prípadov hlásených na školách sa vyskytla u žiakov infikovaných dospelými v ich domácnostiach, a nie u detí v škole.

Nakazilo sa menej študentov ako zamestnancov súkromých firiem

Hodnotenie zverejneného výskumu ohnísk Covid-19 v školských prevádzkach, ktorý tento mesiac priniesli akademici na britskej Edinburghskej univerzite uvádza, že kvalita dôkazov je stále nízka, ale miera infekcií na školách je celkovo nízka a dokonca nižšia ako medzi zamestnancami firmiem. Zistenia odrážajú dve správy vypracované Svetovou zdravotníckou organizáciou a Európskym strediskom pre prevenciu a kontrolu chorôb, podľa ktorých sa dospelo k záveru, že u väčšiny detí sa príznaky nevyvinú a existuje len málo dôkazov o prenose choroby v školách. Štúdie však zdôrazňujú ťažkosti s identifikáciou presných mechanizmov prenosu Sars-Cov-2.

Gwen Knightová, odborná asistentka na London School of Hygiene and Tropical Medicine, ktorá zostavuje databázu hlásení o ohniskách infekcií na celom svete, uviedla, že doposiaľ v rámci vzdelávacích zariadení identifikovala relatívne málo prípadov. „Školy by mali byť dôležité, pretože sa tam spája veľa prenosových článkov, čo sú napríklad deti, rodičia a spoločenský život,“ uviedla. „Zdá sa však, že signál nie je príliš silný. Nenašli sme priamy dôkaz o prenose v prostredí školy, avšak dostatočne netestujeme.“

Miliardy ľudí budú mať problém dostať sa k vakcíne proti koronavírusu

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info