fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

„Malý problém“ amerických F- 35, nesmú lietať počas búrky

F-35
Ilustračná fotografioa na ktorej sa pilot a posádka stíhacieho lietadla F-35 pripravuje na misiu v leteckej základni Al-Dhafra v Spojených arabských emirátoch. / SITA (Staff Sgt. Chris Thornbury / U.S. Air Force cez AP)

Problematický systém ochrany pred zásahom blesku uzemnil už takmer na rok F-35, ktorej systémy sa narýchlo opravujú.

Do konca roku 2020 budú stíhačky F-35 schádzajúce z výrobnej linky spoločnosti Lockheed Martin vybavené novým upraveným systémom ochrany pred bleskom, ktorý napraví problémy objavené začiatkom tohto roka, uviedol vedúci výroby spoločnosti. O okolnostiach písal portál defensenews.com.

Vládna program F-35 už v júni vyhlásil letové obmedzenia pre variant konvenčného vzletu a pristátia F-35A – model používaný americkým letectvom a väčšinou medzinárodných zákazníkov, a to po tom, ako letectvo zistilo problémy s časťou palubných systémov a ich funkcieschopnosti počas búrok.

Lockheed Martin F-35 Lightning II je trieda jednosedadlových, jednomotorových viacúčelových stíhacích lietadiel piatej generácie vo vývoji, určených na vykonávanie pozemných útokov, prieskumu a vzdušných obranných misií s technológiou stealth.

Konkrétne systém OBIGGS umožňuje prúdovému stroju bezpečne lietať v podmienkach, keď je výskyt bleskov, a to tak, že do palivových nádrží pumpuje vzduch obohatený dusíkom, aby sa inertizoval, a zabráni tak explózii lietadla, ak ho zasiahne blesk. Avšak údržbári v Ogden Logistics Complex v Hill Air Force Base v Utahu zistili poškodenie jednej z rúrok, ktoré distribuujú inertný plyn do palivovej nádrže, čím sa zvyšovalo riziko, že systém nebude fungovať tak, ako bol navrhnutý.

Stíhacie lietadlo amerického letectva F-35 havarovalo počas „bežného“ výcvikového letu na Floride

Zatiaľ čo letové obmedzenia stále platia, ministerstvo obrany a Lockheed dospeli k dohode o oprave systému OBIGGS, uviedol v rozhovore pre Defense News Darren Sekiguchi, viceprezident spoločnosti Lockheed pre výrobu F-35.

Oprava spočíva predovšetkým v „zosilnení viacerých konzol spojených s týmito rúrkami pre OBIGGS,“ uviedol Sekiguchi, čo v konečnom dôsledku umožní bezpečnejšie úchyty potrubí vo vnútri palivovej nádrže a zabráni pohybu, ktorý by mohol viesť k poškodeniu.

„Do výrobnej linky už boli zapracované zmeny,“ uviedol a dodal, že prvé lietadlo s upraveným systémom bude pripravené na dodanie do konca roku 2020.

Aj keď bolo zavedené nápravné opatrenie pre nové F-35, ministerstvo obrany a Lockheed stále diskutujú o tom, ako najlepšie implementovať opravu prúdových lietadiel, ktoré už nasadili do služieb letectva. Konečný harmonogram dodatočnej montáže bezpečnostného zariadenia bude nakoniec závisieť od dostupnosti týchto systémov, ale „úpravy v teréne budú pravdepodobne trvať niekoľko rokov,“ uviedol Sekiguchi.

Podľa súčasných letových obmedzení je s lietadlom F-35A zakázané lietať do vzdialenosti 25 míľ od bleskov alebo búrok. V prípade búrky tak nie sú bojaschopné.

V poznámke vládneho programového úradu F-35 z 5. júna sa uvádza, že poškodené trubice OBIGGS boli zdokumentované v 14 z 24 kontrolovaných strojov. Spoločnosť Lockheed Martin začiatkom júna pozastavila dodávky F-35 na tri týždne, aby mohla overiť, či správne inštaluje systémy OBIGGS, ktoré vyrába spoločnosť BAE Systems. Dodávky F-35 sa obnovili neskôr.

Pentagón pozastavil testy stíhacích lietadiel F-35

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info