fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Bratislavské letisko má problém: Namiesto zníženia strát sa topí v miliónových dlhoch!

Na snímke letisko Košice. FOTO TASR - František Iván

Letisko M. R. Štefánika hospodárilo minulý rok s vysokou stratou. Podľa jeho vedenia mala vzniknúť v dôsledku problémov s Boeingami 737 Max a legislatívnych zmien

Rok 2019 znamenal pre bratislavské Letisko M. R. Štefánika výraznú stratu, ktorá sa prehĺbila na úroveň 4,3 milióna eur. Strata je tak o 365 percent vyššia ako v roku 2018, kedy letisková spoločnosť hospodárila so stratou približne 944-tisíc eur, informujú Aktuality.sk. Aj keď minulý rok generálny riaditeľ letiska Jozef Pojedinec sľuboval, že zníži stratu pod 900-tisíc eur, neporadilo sa. Vedenie letiska argumentuje legislatívnymi zmenami a uzemnením amerických Boeingov 737 Max.

Minimálna mzda a rekreačné poukazy

 „V roku 2019 poznačilo letecký priemysel uzemnenie lietadiel typu Boeing 737 Max, čo malo vplyv aj na prevádzku letov z Bratislavy, ktorá bola z tohto dôvodu redukovaná oproti pôvodným plánom,“ vysvetlila pre Trend hovorkyňa letiska V. Ševčíková. To je podľa nej aj dôvod, prečo letisko zaznamenalo o 2 470 cestujúcich menej ako v rekordnom roku 2018. Stalo sa tak aj napriek pôvodne očakávanému rastu počtu cestujúcich. „To malo aj vplyv na výnosy z leteckej činnosti, ktoré z tohto dôvodu poklesli v roku 2019 o 4 percentá,“ pridáva hovorkyňa.

Podľa vedenia letiska sú ďalším faktorom vysokej straty aj prevádzkové náklady letiskovej spoločnosti BTS. Tie medziročne vzrástli o osem percent. Dôvody môžeme hľadať v zmenách legislatívy, hlavne v oblasti minimálnej mzdy alebo rekreačných poukazov. Vedenia letiska je presvedčené, že náklady boli vyvolané najmä legislatívnymi zmenami, a to predovšetkým zvýšením minimálnej mzdy, refundáciou dovolenkových poukazov, mzdovými zvýhodneniami za prácu cez víkend, nočnú prácu a prácu vo sviatok.

Bratislavské letisko a cestovné kancelárie začali letnú charterovú sezónu, o dva mesiace neskôr ako vlani

Náklady vzrástli pre viaceré faktory

Tieto náklady sú špecifické aj preto, lebo približne 78 % z celkového počtu zamestnancov letiska pracuje v nepretržitej prevádzke. „Zároveň vzrástli aj náklady na spotrebu materiálu a energií. Všetky spomínané ukazovatele mali vplyv na výsledok hospodárenia v roku 2019. Letisková spoločnosť BTS však zlepšila hospodársky výsledok z finančnej činnosti,“ tvrdí V. Ševčíková.

Ako ďalej vysvetľuje, vzhľadom na priaznivú situáciu pre dlžníkov na kapitálovom trhu sa spoločnosti podarilo medziročne znížiť medziročné finančné úroky o 28,7 percenta, čím sa jej podarilo usporiť približne 369-tisíc eur. Čo sa týka investícií letiska, v roku 2019 bola hlavnou investičnou akciou obnova rolovacích pásov, rekonštrukcia trafostaníc a plynovodu. Zároveň bola spustená výmena fyzicky zastaranej leteckej pozemnej techniky vzhľadom na rastúce nároky na zabezpečenie prevádzky letiska.

Bratislavské letisko chce investovať do vlastnej ochrany 12,5 milióna eur bez DPH

Pokles tržieb o viac ako polovicu

Letisková spoločnosť prišla počas zákazu civilných letov a následnej redukovanej letovej prevádzky v roku 2020 o značné príjmy z leteckej aj neleteckej činnosti (parkovisko, uzatvorené prevádzky atď.), čo bude mať negatívny dosah na jeho hospodárske výsledky. „Aktuálna predikcia celkových výnosov letiskovej spoločnosti predpokladá ich pokles o 59 % oproti pôvodnému plánu na rok 2020,“ hovorí o tohtoročných predikciách hovorkyňa letiska.

Vláda v tomto roku už na dotáciách poskytla letisku viac ako štyri milióny eur. Tie podľa ministerstva predstavujú príslušnú časť poskytnutú v roku 2020 v súlade s konkrétnymi zmluvami o poskytnutí dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na rok 2018.

Bratislavské letisko očakáva, že do konca roka 2019 vybaví celkovo viac ako 2,2 milióna cestujúcich

Letisko platí za „neprivatizáciu“

Na otázku Trendu, ako chce letisko situáciu s vysokou stratou riešiť, hovorkyňa vysvetľuje, že letisková spoločnosť presunula časť plánovaných investícií na ďalší rok a tiež prehodnotila svoje náklady – nákup materiálu, dodávku elektriny, opravy, cestovné a ďalšie služby. Zároveň spoločnosť pristúpila k odloženiu splátok úveru. „V oblasti osobných nákladov letisková spoločnosť požiadala o príspevok na udržanie pracovných miest a plánuje oň žiadať do doby poskytovania tohto príspevku,“ uzatvára hovorkyňa.

Analytici, ale aj verejnosť už dlhšie reagujú na zadlženie letiska. V minulosti mal štát zámery letisko predať alebo prenajať súkromnému investorovi na 30 rokov. Ani jedno sa zatiaľ nepodarilo presadiť a štát ho tak musí dotovať z vlastného vrecka.

„Politici dôsledne nevyčísľujú a nekryjú náklady svojich balíčkov. Štátne podniky a inštitúcie (nemocnice, školy) sú potom prvé na rane, lebo sú na tom často finančne zle a majú obmedzenú možnosť prenášať tieto náklady do cien,“ hovorí pre Trend Martin Vlachynský z ekonomického inštitútu INESS, ktorý dodáva, že Bratislavské letisko je pekný príklad toho, že za „neprivatizáciu“ sa platí. „Dnes mohlo mať letisko silného partnera vo Viedni, štát by mal v rozpočte peniaze z predaja a všetky ekonomické starosti by boli na novom vlastníkovi,“ skonštatoval pre Trend na záver analytik.

https://www.hlavnydennik.sk/2020/07/27/bratislavske-letisko-a-cestovne-kancelarie-zacali-letnu-charterovu-sezonu-o-dva-mesiace-neskor-ako-vlani/

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info