fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Výskumník z Brna vynašiel batériu budúcnosti. Vydrží až päťkrát dlhšie ako tie súčasné

Ilustračný obrázok / Shutterstock

Nová lítiovo-sírna batéria, ktorú vyvinul brnenský vedec znamená doslova revolúciu. Súčasným autám Tesla predĺži dojazd až na 1 250 kilometrov.

Batéria, ktorú zostrojil vedec Tomáš Kazda (32) z VUT Brno sa bude dať použiť nielen v elektromobiloch, ale aj v mobiloch či dokonca v dopravných lietadlách. Pri existujúcej veľkosti batérie by napríklad autám Tesla predĺžila dojazd až na 1 250 km, informuje o tom portál český bles.cz. „Keď vezmem napríklad kapacitu dnešných batérií používaných v elektromobiloch Tesla, tak ak by som použil technológiu lítium-sírne batérie a zachoval existujúce kapacity, podarilo by sa mi zmenšiť hmotnosť batérie na približne 120 kilogramov, oproti existujúcim približne 550 kg,“ vysvetlil výhodu svojho objavu Tomáš Kazda.

Filip Rázga, vedec a „starešina“ slovenských brancov vynašiel „liek na rakovinu“: O autorstvo vynálezu sa musel doteraz súdiť!

Kapacita sa zvýši na trojnásobok

Kazda predpovedá, že princíp súčasného lítium-iónového systému sa blíži svojmu koncu. „Ešte pravdepodobne príde jedna generácia, ktorá opäť navýši svoju kapacitu, ale potom už začne narážať na limity dané technológií, takže sa počíta s prechodom na lítium-síru,“ dodáva vedec.

Lítium-sírne batéria disponuje približne trojnásobnou kapacitou než súčasné bežne používané lítio-iónové akumulátory, aj keď teoretický potenciál tejto technológie je až päťnásobný. Vďaka vyššej energetickej hustote môžu mať akumulátory užívajúci túto technológiu aj nízku hmotnosť a menší objem, a to opäť až trojnásobne.

Slovenský vedec verí, že objavil spôsob, ako zničiť koronavírus

Výrazné ekologické riešenie

Náklady na výrobu nových batérií by boli podľa Kazdu momentálne vyšší, než na existujúce batérie, to sa má ale čoskoro zmeniť. „Akonáhle začne výroba vo väčších sériách, výrobné náklady lítium-sírnych batérií budú výrazne nižšie ako dnešné náklady na výrobu tých lítiovo-iónových,“ zdôraznil vedec z Brna.

Kazda na svojom patente pracoval približne rok, aj keď vývoju batérií sa venuje už osem rokov. Upozorňuje, že jeho akumulátory nevyužívajú kovy, ako je kobalt, nikel alebo kadmium. „Ich výroba by preto bola menej závislá na ťažbe. Síra je totiž často aj odpadový produkt celej rady výrobných procesov, takže ide o výrazne ekologické riešenie,“ vysvetlil Kazda.

Uplatnenie je naozaj široké

Podľa dnešných odhadov by nová technológia mohla byť dostupná na trhu do desiatich rokov, i keď zo začiatku nájde uplatnenie predovšetkým vo vojenstve a špeciálnych aplikáciách ako sú drony alebo high-tech elektromobily. Lítium-sírne akumulátory možno ale využiť aj pre chytré telefóny, elektrobicykle a v ďalších oblastiach elektroniky.

„S touto batériou by už mohla prejsť na elektrický pohon aj vybraná vrtuľové letecká doprava, pretože tento typ technológie by umožnil napríklad regionálne lety menších dopravných lietadiel,“ pridal na záver pre portál bles.cz český vedec ďalšie možné uplatnenie svojho patentu.

Slovensku chýba zhodnotenie vedeckej infraštruktúry a dlhodobý zámer je využitia

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info