fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER SLOVENSKO

Ďalší politik s podozrením na plagiátorstvo. Tentoraz v tom má „lietať“ exministerka Kalavská

Na snímke exministerka zdravotníctva Andrea Kalavská / TASR – Jaroslav Novák

Závažné investigatívne reportáže sa na obrazovku verejnoprávnej televízie zrejme len tak ľahko nedostanú. Lýdia Kokavcová a najmä Katarína Začková už o tom vedia svoje.

V pondelok mala RTVS odvysielať ďalšie vydanie Reportérov, na ktoré už v piatok v predstihu zverejnila redakcia na facebooku upútavku. Reportérov a reportáž Lýdie Kokavcovej o podozrení z plagiátorstva pri dizertačných prácach exministerky zdravotníctva Andrey Kalavskej a jej školiteľa Juraja Bencu nakoniec podľa informácií portálu omediach.com RTVS neodvysielala.

<iframe src=“https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=314&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Freporteri.rtvs%2Fvideos%2F738678130406221%2F&show_text=false&width=560″ width=“560″ height=“314″ style=“border:none;overflow:hidden“ scrolling=“no“ frameborder=“0″ allowTransparency=“true“ allow=“encrypted-media“ allowFullScreen=“true“></iframe>

Dvanásť zhodných strán aj s chybami

V doktorandskej práci bývalej ministerky zdravotníctva redaktorka našla dvanásť strán, ktoré boli celkom zhodné s textom v doktorandskej práci jej školiteľa-špecialistu Juraja Bencu. Ten odovzdal prácu v apríli, Kalavská o päť mesiacov neskôr. Na rovnakých stranách boli dokonca aj rovnaké chyby a preklepy.

Práce dala redaktorka posúdiť odborníkom a požiadala o stanovisko oboch menovaných. Oslovila napríklad aj Soňu Ftáčnikovú, národnú poradkyňu pre etiku vo vede, ktorá povedala, že na spomínaných stranách našla 12 chýb, preklepov, ktoré boli úplne rovnaké. To podľa nej nemôže byť náhoda a že z toho jednoznačne vyplýva, že to bolo okopírované, a že otázka je, kto kopíroval koho. Kto je plagiátor.

Matovičova diplomovka je tiež plagiát, odstúpiť zatiaľ nemieni!

Obe práce „zázračne“ z knižnice zmizli

Kalavská aj Benca podozrenia z plagiátorstva odmietli, no zakrátko obe práce z knižnice zmizli. Pri pátraní po zdrojovaní však redaktorka natrafila aj na viacero ďalších porušení pravidiel citovania, publikovania pri odborných prácach či skryptách zo strany vysokej školy Sv. Alžbety. Spomínali sa napríklad aj publikácie s chybným či neexistujúcim ISBN a fakt, že vysoká škola zabránila v roku 2009 Akreditačnej komisii skontrolovať procesy inaugurácie profesorov.

Reportáž pripravovala redaktorka Kokavcová niekoľko týždňov s prestávkami od júna. O jej zaradení šéf spravodajstva a publicistiky Vahram Chuguryan vedel. S reportážou mal problém, že takáto téma nie je vo verejnom záujme a má sa riešiť „systémovo“, nie na príkladoch jednotlivcov. A hoci to v Reportéroch nebolo zvykom, požiadal od redakčného tímu scenár, s ktorým redaktorka meškala.

(aktualizované) Poslankyňa Krištúfková je plagiátorka horšia ako Andrej Danko, tvrdí Beblavý! (video)

Okrem redaktorky odvolali aj jej šéfku

Reportáž sa v pondelok neodvysielala, RTVS zaradila miesto nej reprízu relácie „Ďakujeme, Slovensko“. Podľa informácií omediach.com reportáž v stave, ako bola pripravená, odvysielaná nebude. V utorok sa šéf RTVS Jaroslav Rezník stretol s redaktormi Reportérov a oznámil im, že nedodržali termíny so scenárom a aj to, že zástupca právneho odboru odvysielanie reportáže neodporúča. Podľa informácií omediach.com to nie je v RTVS neobvyklé, podobne neodporúčal odvysielať napríklad reportáž o Jankovskej či reportáž o únose Vietnamca.

Zároveň bola v utorok odvolaná šéfka Reportérov Katarína Začková, ktorá bola poverená vedením redakcie ako tímlíderka pred niekoľkými mesiacmi. Na pozícii ju nahradil Peter Nittnaus, ktorý v RTVS pôsobí na pozícii vedúceho Odboru televízneho spravodajstva a aktuálnej publicistiky. „RTVS razantne odmieta akékoľvek podozrenia z možnej cenzúry alebo zásahu tretích strán v rámci vysielania spravodajstva a publicistiky,“ píše RTVS v stanovisku pre omediach.com.

Plagiátom je aj diplomová práca Borisa Kollára, tvrdí predseda strany Juraj Hipš

Reportáž vraj nespĺňa novinárske štandardy

„Rovnako ako v iných médiách, aj v RTVS si ctíme dodržiavanie vysokých novinárskych štandardov. Aby ich bolo možné dodržiavať, v rámci Sekcie spravodajstva a publicistiky sú nastavené interné kontrolné procesy, ktoré majú zabezpečiť vyváženosť, nestrannosť a objektivitu príspevkov zaradených v spravodajských a publicistických reláciách. V prípade spomínanej reportáže interné kontrolné procesy, ktorých základom je stanovisko právneho oddelenia RTVS, ukázali, že reportáž v súčasnej podobe nespĺňa novinárske štandardy, ktoré sú základom objektívnej reportáže. Z tohto objektívneho dôvodu je nutné túto reportáž dopracovať tak, aby sme predišli možnému spochybneniu reputácie RTVS  v rámci objektívnosti spravodajstva a publicistiky,“ napísalo ďalej RTVS.

Redaktorka si za svojou reportážou stojí

Lýdia Kokavcová si však za svojou reportážou stojí. „Mrzí ma to predovšetkým vo vzťahu k účinkujúcim. Vystúpili pred kamerou, aby upozornili na problémy pri získavaní vedecko-pedagogických titulov, no manažment RTVS rozhodol, že ich stanoviská v tejto podobe nezverejní. Nie som si vedomá porušenia žiadnych štandardov. Novinársku prácu v televízii robím už takmer pätnásť rokov a viem, čo znamená vyváženosť a objektivita vo verejnoprávnom priestore,“ skonštatovala pre omedia.com vyhodená redaktorka.

„Prepracovanie reportáže alebo jej časti patrí k bežnej praxi novinára. V tomto prípade však navrhované zmeny odpútavajú pozornosť od podstaty, a tým sú pochybenia v konkrétnych situáciách pri získavaní titulov. Som názoru, že vo verejnom záujme je upozorňovať na prešľapy, a nie ich relativizovať,“ vyjadrila sa Kokavcová na otázku portálu omediach.com či by bola ochotná svoju reportáž prepracovať.

Neúmyselný úmysel a logika plagiátorstva

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info