fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Zrútený AN-26 na Ukrajine vôbec nemusel havarovať. Prednosť totiž dostal papalášsky synček

Vrak vojenského lietadla AN-26, ktoré sa zrútilo po páde v meste Čugujov neďaleko ukrajinského Charkova 25. septembra 2020. / SITA (via Ukrajinská policajná tlačová kancelária prostredníctvom AP)

AN-26, ktorý sa nedávno zrútil na Ukrajine, sa nedostal včas s jedným poškodeným motorom na letisko, pretože prednosť na pristátie dostal papalášky synáčik.

Na Ukrajine vypukla vášnivá diskusia. Vysoký vojenský pozorovateľ pre portál kp.ru Viktor Baranec rozprával o možnej príčine katastrofy. Zdá sa, že sa v krajine začína obrovský papalášsky škandál. Pripomeňme, že pri tejto strašnej katastrofe zahynulo 26 ľudí.

Ako sa patrí, okamžite bola vymenovaná vyšetrovacia komisia, ktorá začala vyšetrovať príčiny tragédie. Jej súčasťou bol aj guvernér charkovského regiónu Aleksej Kučer. Rovnako ako ďalší členovia komisie, aj on mal prístup k úradným dokumentom (súvisiacim so stavom lietadla) a komunikácii pozemných leteckých služieb s veliteľom lietadla v zjavnej v tiesni. (Dvojmotorovému lietadlu zlyhal počas klesania na pristátie jeden motor – pozn. Red. HD.)

Spolu s ďalšími členmi komisie predstavil Aleksej Kučer aj iné možné verzie katastrofy…. A hoci ten hlavný súvisel s poruchou jedného z motorov, Kučera zaujímalo prečo to bolo tak, že lietadlo s chybným motorom, teda vo veľkej núdzi, nesmelo okamžite a priamo pristáť, ale bolo nútené pozemným riadením letov vykonať ešte jeden oblet letiska?

Potom jeden zo špecialistov na letectvo prezradil guvernérovi, že to možno súvisí s lietadlom, v ktorom na to isté letisko večer priletel syn veliteľa ukrajinských vzdušných síl generála Sergeja Drozdova. Riadiaci dispečeri dali prednosť tomuto “papalášskemu” letu pri pristávaní, hoci v tomto čase už An-26 s jedným odstaveným motorom klesal a od letiska bol vzdialený iba 6 kilometrov. (An 26 je konštruovaný tak, že pri poruche jedného z dvoch motorov je možné udržať za priaznivých letových podmienok letovú hladinu, prípadne klesať na pristátie. Výkon jedného motora však nestačí na prerušenie pristávacieho manévra a opakovaný oblet letiska – pozn. red. HD.)

Tragédia: Pilot si pomýlil cestu s pristávacou dráhou, zahynulo 25 ľudí!

Guvernér Kučer v jednom zo svojich rozhovorov nevylúčil, že takáto „priorita“ mohla spôsobiť tú nedávnu strašnú tragédiu. Velenie vzdušných síl Ukrajiny okamžite vydalo rozhorčené vyhlásenie, v ktorom označilo Kučerov predpoklad za „vyslovenú lož a manipuláciu“. A to postavilo doslova do pozoru tú časť ukrajinskej spoločnosti, ktorábola rozhorčená možnosťou, ktorú naznačil Kučer. “Strhla sa zúrivá celoukrajinská diskusia, v ktorej obe strany rozdávajú tvrdé údery.”

Veliteľ ukrajinských vzdušných síl generálplukovník Sergej Drozdov a Kučer napokon súhlasili s dôkladným vyšetrovaním. Obe strany sa však svedomite prehrabávali v “špinavom prádle” toho druhého a pripomínali si aj tie hriechy, ktoré s katastrofou nemali nič spoločné. A na žiadosť guvernéra generálovi, aby na otázku odpovedal iba „áno“ alebo „nie“ – mohlo dôjsť k „prednostnému“ pristátiu lietadla so synom, ktoré by bolo príčinou katastrofy? – veliteľ neodpovedal …

V situácii, keď bola na oblohe núdzová An-26 s jedným bežiacim motorom, mohla pre neho byť rozhodujúca aj 1 minúta letu. Na rovnakú otázku požiadal o odpoveď portál kp.ru pilota prvej triedy, bývalého veliteľa náhradného podplukovníka An-26 Valeryho Staška. Tu je :

“Myslím si, že viem, prečo sa generál Drozdov vyhýba odpovedi. Nepovedal áno. Išlo by o priame priznanie, že lietadlo so synom veliteľa dostalo povolenie pristáť skôr, napriek tomu, že vo vzduchu bol let v núdzi a už na vektore pristátia. Či už to bola požiadavka, alebo pokyn od samotného Drozdova – to treba ešte zistiť. Aby ste to zistili, musíte si vypočuť všetky záznamy rozhovorov. A vypočuť zmenu riadiacej letovej služby. Nevylučujem, že to mohli urobiť podriadení veliteľa: -VIP osoba letí!”

V situácii, keď bol na oblohe An-26 v núdzi s jedným bežiacim motorom, mohla pre neho byť rozhodujúca aj jedna minúta letu. A odpoveď na konkrétnu otázku – prečo  lietadlo s vážnou poruchou nedostalo prednosť pri pristávaní? – Nikdy nezaznela.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info