Pamätáte si čudnú „gélovú“ látku, ktorá bola objavená minulý rok na Mesiaci? Vedci zistili, čo ju vytvorilo
10 | 07 | 2020 I Marek Molnár

Čínski vedci odhalili tajomstvo, ktoré stálo za záhadnou "gélovou" látkou, ktorú minulý rok objavil na zadnej strane Mesiaca čínsky rover Yutu-2, informuje portál RT.

Vedecký tím z Číny zverejnil svoju analýzu tmavozelenej lesklej látky, ktorú objavil lunárny rover, súčasť misie Chang'e-4 už v roku 2019. Táto látka upútala veľkú pozornosť komunity v oblasti vesmírneho prieskumu.

V tej dobe to riadiaci tím opísal ako niečo, čo je podobné „gélu“. Samo o sebe to znelo nezvyčajne, pretože Mesiac sa považuje za prašný a suchý, bez akýchkoľvek známok vlhkosti.

Teraz v článku, ktorý bol uverejnený v poslednom vydaní Earth and Planetary Science Letters, Gou Sheng a jeho kolegovia vysvetľujú, že preskúmali údaje z kamier Yutu-2 a infračerveného senzoru rovera s názvom VNIS, nástroja, ktorý detekuje svetlo, keď je rozptýlené alebo odráža materiály.

Okolo Zeme preletí v nasledujúcom týždni päť asteroidov
Pozorovatelia asteroidov od agentúry NASA upozornili na ďalších päť asteroidov namierených na Zem, zatiaľ čo automatizovaný systém agentúry Sentry identifikoval, že jedna vesmírna hornina má vysokú šancu na dopad, informuje portál... Čítať ďalej
08 | 07 | 2020 | Marek Molnár

Analýza údajov im pomohla zistiť, čo presne sa nachádzalo hlboko v kráteri Von Karman.

Vedci využili tzv. „spektrálne zmiešanie“, postup, pri ktorom sa údaje o snímkach VNIS rozdelili tak, aby bolo možné zistiť pravdepodobné zloženie záhadného materiálu.

Nakoniec prišli s odpoveďou, ktorá bola zrejme najpravdepodobnejšia zo všetkých. Čínsky vedecký tím dospel k záveru, že materiál „vznikol nárazovým zváraním, cementovaním a aglutináciou“ kozmických hornín a brekcie, zlomených úlomkov minerálov.

CNSA

Výsledky štúdie však nie sú solídne. Autori varovali, že ich analýza bola ovplyvnená skutočnosťou, že snímky VNIS boli snímané pri slabom osvetlení a ich správne nastavenie bolo mimoriadne náročné.

Kozmická loď Chang'e-4, ktorá niesla šesťkolesový Yutu-2, urobila svoje historicky prvé mäkké pristátie v kráteri Von Karman na druhej strane Mesiaca v januári 2019. Rover prešiel kráterom počas posledných mesiacov a následne sa prepol na spiaci režim, aby mohol šetriť energiu.

Magnetické pole Zeme je 10-krát nestabilnejšie, ako sa očakávalo