Kvalitu školstva by posilnili vyššie výdavky spojené s reformami vzdelávania, tvrdia analytici
07 | 07 | 2020 I SITA

Školstvo by zlepšilo navýšenie výdavkov spojených s reformami, ktoré zvyšujú kvalitu vzdelávania. Tvrdí to Inštitút pre stratégie a analýzu (ISA), analytická jednotka na Úrade vlády SR, vo svojej Správe o produktivite a konkurencieschopnosti Slovenska 2019.


Vysvetľuje, že jednou z oblastí, kde by navýšenie výdavkov mohlo pomôcť, je aj zvyšovanie miezd učiteľov. Podľa údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) učitelia zarábali 65 percent z platu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov, pričom priemer krajín OECD bol 88 percent.

Podľa analytikov ISA je potrebné posilniť aj investície do materských škôl. Dodávajú, že ak sa dbá na skorý rozvoj jazykových schopností, motoriky, sebaovládania a sociálnych vzťahov, tak majú deti väčšiu pravdepodobnosť uspieť na pracovnom trhu. Podotkli, že takéto deti majú tendenciu byť úspešnejšie v sociálnom živote a nižšiu pravdepodobnosť zapletenia sa do kriminálnych aktivít.

Ako ďalej poznamenali, Slovensko zaostáva v miere zaškolenosti v predškolskom veku. Miera zaškolenosti detí vo veku tri až päť rokov dosahuje zhruba 75 percent, čo radí Slovensko na predposledné miesto v Európskej únii. Výrazne nižšia je pre deti zo sociálne znevýhodnených skupín a marginalizovaných rómskych komunít.

Kollár bude na schôdzi čeliť odvolávaniu, návrh podal on sám (aktualizácia)
O Kollárovi by mali poslanci parlamentu hlasovať tajne. Čítať ďalej
07 | 07 | 2020 | TASR


Podľa Stratégie zručností OECD pre Slovenskú republiku z roku 2020 zvýšenie miery zaškolenosti detí vo veku tri až päť rokov by mohlo dopomôcť k zlepšeniu zručností mladých ľudí. Analytici ISA poukázali na viacero textov, ktoré odporúčajú zvýšiť investície do materských škôl, keďže doterajšia infraštruktúra dokáže zabezpečiť miesta pre povinnú predškolskú dochádzku pre 91,3 percenta päťročných detí.

„V značnej časti okresov na južnom a východnom Slovensku terajšie kapacity nestačia ani pre 75 percent päťročných detí. Pri navýšení kapacít je potrebné zinkluzívniť predškolské vzdelávanie,“ priblížili.

Analytici cez Stratégiu zručností OECD vyzdvihujú úspešnosť projektu Omama neziskovej organizácie Cesta von. Organizácia v ňom vyberá jednu mamu z rómskej komunity zvanú „omama“, ktorá je nielen rešpektovaná v komunite, ale je aj spoľahlivá a zodpovedná.

https://www.hlavnydennik.sk/2020/07/07/sylvester-stallone-oslavuje-74-narodeniny-%e2%80%8b%e2%80%8blegendarneho-herca-najviac-zranila-smrt-syna/

„Po absolvovaní školenia o rannom detskom vývoji omamy pomáhajú s vývojom zručností detí vo veku nula až tri roky prostredníctvom aktivít a hier pre deti a rád pre ich rodičov,“ približujú analytici. OECD tento projekt navrhuje rozšíriť aj na deti vo veku tri až päť rokov pomocou upozorňovania rodičov na dôležitosť predškolského vzdelávania a administratívne záležitosti potrebné na prihlásenie sa do predškolského vzdelávania.

Analytici poukázali aj na Útvar hodnoty za peniaze, ktorý upozornil napríklad na nedostatok učiteľov materských škôl ovládajúcich rómsky jazyk či na nedostatok podporného personálu, potrebného pri začleňovaní znevýhodnených skupín. Podotkli, že výsledky žiakov sú silne spojené s ich socioekonomickým pozadím. Rozšírenie účasti na predškolskej starostlivosti detí z ekonomicky znevýhodnených rodín a z marginalizovaných komunít má tak potenciál výrazne prispieť k stieraniu rozdielov.

ISA vo svojej Správe o produktivite a konkurencieschopnosti Slovenska 2019 vytvorila desatoro na zvýšenie konkurencieschopnosti a prosperity Slovenska. Okrem zlepšenia kvality vzdelávania na všetkých úrovniach a podpore vedy a výskumu odporúča tiež prehĺbiť systém sociálnej podpory rodinám žijúcim v hlbokej chudobe a posilniť inklúziu detí z týchto rodín. Odporúča tiež zefektívniť štátnu správu, zjednodušiť komunikáciu medzi štátom a daňovými poplatníkmi či posilniť integritu súdov.