Následky pandémie budú obrovské, vláda pri narábaní s peniazmi z EÚ zlyháva, tvrdí analytik
06 | 07 | 2020 I Jaroslav Fabok

Ekonomické následky pandémie koronavírusu budú obrovské a potrvajú roky. Zásadným faktorom pre Slovenskú ekonomiku budú peniaze prúdiace z EÚ. Hrozí však, že budú rozhádzané či rozkradnuté. V tomto ohľade vláda zlyháva na celej čiare, tvrdí analytik globálnych trendov Juraj Mesík. 


V rozhovore pre denník Plus Jeden Deň Mesík hovorí, že v nasledujúcich mesiacoch bude hroziť návrat pandémie koronavírusu do Európy a aj na Slovensko. Najväčšie riziko vidí v dovolenkároch, ktorí môžu vírus zavliecť z prímorských destinácii na naše územie. 

Zároveň upozorňuje, že nie je možné predísť mutácii vírusu. „Navyše sa na jeseň môže epidémia koronavírusu skombinovať so sezónnou chrípkou a obe choroby sa môžu valiť svetom ruka v ruke. A v hre je aj ďalší rizikový faktor - zimné obdobie a skracovanie dní,“ vysvetľuje Mesík. 

Podľa analytika sa však hranice v rámci EÚ zatvárať nebudú. Dôležitejšie bude selektívne uzatváranie vonkajších hraníc únie tak, aby nehrozilo zavlečenie vírusu z USA, Brazílie či Mexika, v ktorých je epidémia stále len na začiatku. Využívať sa skôr budú cielené lokálne karantény na úrovní miest, okresov či krajov. 

Čo sa týka dôsledkov, ktoré so sebou pandémia v rámci ekonomického vývoja prinesie, tie budú podľa Mesíka síce obrovské a dlhodobé, ale doliehať začnú až postupom času. Týka sa to napríklad znižovania dopytu po luxusnom tovare, medzi ktoré je možné zaradiť napríklad autá. 

Po Kiskovom konci v politike bude mať strana Za ľudí problémy s peniazmi
S odchodom exprezidenta Andreja Kisku z politiky sa pre politickú stranu Za ľudí vynárajú vážne finačné problémy. Kiska si od svojich priateľov a obchodných partnerov požičal pre stranu viac ako 3 milióny eur. Čítať ďalej
06 | 07 | 2020 | Jaroslav Fabok


„Minulý rok sa u nás mesačne vyrábalo skoro 100 000 áut, ale doma sa ich predávalo iba okolo 7000: keby Slováci kupovali len autá vyrobené na Slovensku, aj tak by sa ich muselo od nás mesačne vyviesť aspoň 93 000,“ zdôrazňuje analytik s tým, že ľudia v zahraničí sa s kúpou nových áut ponáhľať nebudú. Celkový pokles dopytu v tomto segmente potrvá roky. 

Kríza zasiahne aj ostatné sektory ako napríklad leteckú dopravu, hoteliérstvo či cestovný ruch, v ktorých budú firmy nútené zamestnancov prepúšťať. Vďaka tomuto vývoju sa čoraz viac ľudí bude ocitať bez práce a príjmu. 

Mesík pre Plus Jedeň Deň zdôraznil, že zo strany vlády zatiaľ nevidí žiadne konkrétne strategické zámery smerujúce k transformácii slovenskej spoločnosti a ekonomiky. „Peniaze, ktoré sem EÚ v rámci reakcie na pandémiu napumpuje budú obrovské, ale je vážne riziko, že ich preflákame,“ upozorňuje. 

Značná časť finančného balíka smerujúca z EÚ pritom môže byť rozkradnutá dojičmi eurofondov a oligarchami, v čom vidí analytik zlyhávanie vlády. „Pandemické peniaze“ ale Slovensko bude nutne potrebovať na spoločenskú premenu ale aj reštart ekonomiky.  

Počas vlády Smeru sa rodine Kičurovcov darilo
Kajetán Kičura nebol jediný z rodiny Kičurovcov, ktorému sa počas vlád Smeru v štátnej správe darilo. Známe sú aj mená Konštantína Kičuru a jeho syna Andreja Kičuru. Čítať ďalej
06 | 07 | 2020 | Jaroslav Fabok