fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Tunel Soroška zrejme nateraz nebude patriť medzi cestné priority

Šátna cesta 1/16 pod Soroškou. Foto: TASR

V neprospech plánovaného úseku R2 s tunelom Soroška podľa ministra dopravy hovorí oveľa nižšia predpokladaná dopravná intenzita.

Tunel Soroška, ktorý je plánovaný na rýchlostnej ceste R2 na úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou, zrejme nateraz nebude patriť medzi priority súčasného vedenia ministerstva dopravy.

„V tejto chvíli to nevyzerá ako priorita. Bohužiaľ nemám teraz 900 miliónov na tunel. Uvidíme, či sa objaví medzi zoznamom investičných priorít. Musíme sa naučiť, že nemôžme stavať všetko naraz. Nie sme tak bohatá krajina, aby sme stavali všetko naraz. Viem a vnímam problém starostov na R2, ale takisto sa poďme spýtať starostov z iných regiónov,“ povedal na utorňajšej tlačovej besede minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

V neprospech plánovaného úseku R2 s tunelom Soroška podľa šéfa rezortu je oveľa nižšia predpokladaná dopravná intenzita zhruba 7 – 10-tisíc áut denne a navyše nie je súčasťou medzinárodného dopravného koridoru.

Na Slovensku sa chystá výrazná rekonštrukcia ciest prvej triedy

Napríklad, rozostavaná diaľnica D3 na Kysuciach má podľa ministra dopravy očakávanú dennú intenzitu 60-tisíc vozidiel a je súčasťou medzinárodného koridoru.

„Nehovorím, že na R2 nie je problém. Ako krajina musíme pristupovať k zvereným financiám zodpovedne a vnímať jej priority komplexne,“ upozornil Doležal pri hodnotení sto dní vo funkcii. „Budeme mať čo robiť, aby sme dokázali financovať to, čo je teraz vo výstavbe,“ dodal minister dopravy.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejná súťaž na výstavbu úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou v dĺžke vyše 14 kilometrov v polovičnom profile (z toho tunel Soroška 4 248 metrov) koncom roka 2019.

Predpokladaná cena prác plánovaných na vyše päť rokov je viac ako 243 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Diaľničiari predĺžili lehotu na predkladanie ponúk štyrikrát, najnovšie na 15. júla.

Rezortu dopravy sa nepáčia predstavy RegioJet o prevádzke vlakov medzi Bratislavou a Komárnom

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR mal výhrady k uvedenému tendru. Bývalé vedenie NDS, resp. Ministerstva dopravy a výstavby SR podľa ÚHP vypísali súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií.

Investičné projekty z verejných peňazí by podľa inštitúcie mali byť pripravované oveľa dôslednejšie ako v prípade úseku R2 s tunelom Soroška.

„Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,“ upozornil ÚHP.

Ak má mať tento projekt zmysel, je podľa ÚHP potrebné znížiť náklady tak, aby ich prínosy prevyšovali.

AKTUÁLNE: EÚ otvorí 1. júla svoje hranice pre občanov 14 štátov

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info