fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER SLOVENSKO

Je povinná školská dochádzka v rozpore s právom?

Ilustračný obrázok / Pixabay

Pandémia nastavila školstvu zrkadlo. Niektorí  rodičia vyzvali ústavných činiteľov otvoreným listom k zmene. Zároveň nabádajú k celonárodnej diskusii o vzdelávacom systéme.

Ako píšu vo svojom liste na lacademy.sk, za posledné obdobie, keď boli školy zatvorené a deti boli doma, mohli bližšie spoznať, ako funguje školský systém. Na sociálnych sieťach sa odohralo veľa búrlivých diskusií, kde si obe strany navzájom prejavili nespokojnosť.

„Takéto situácie nám umožnili pochopiť a uvedomiť si, že príčiny tejto napätej situácie nie sú len v individuálnych zlyhaniach, ale pramenia najmä v dlhodobo neriešených systémových nastaveniach nášho školstva,“ uvádzajú v liste. Jedným z nich je postavenie žiaka a rodiča v systéme, ktorý ich neakceptuje ako rovnocenných partnerov, či neberie ohľad na individualitu dieťaťa.

Rodičia zapojení do iniciatívy si myslia, že vzhľadom na to, že sa prostredníctvom daní a odvodov podieľajú na financovaní školstva, je legitímne, aby voči škole spolu so svojimi deťmi zastávali pozíciu klientov a neboli podriadený objekt. Chcú presadiť rovnoprávne postavenie všetkých aktérov, teda rodiča, učiteľa i žiaka.

Viac nezamestnaných a nižšie mzdy, na zlepšenie si ešte počkáme

Ďalším dôvodom nespokojnosti je nastavenie školstva na jeden model vzdelávania, znemožnenie realizácie inkluzívneho vzdelávania v praxi či nemožnosť fungovať v režime samoriadeného vzdelávania.

Za najväčšiu prekážku považujú právne rozporuplné ustanovenie v Ústave SR, ktoré právo na vzdelanie ukladá naplniť samotnému dieťaťu povinnou školskou dochádzkou. Zmyslom Dohovoru o ľudských právach a Dohovoru o právach dieťaťa má podľa rodičov byť ochrana práva, a nie povinnosti.

Preto navrhujú odstrániť z Ústavy SR ustanovenie o povinnej školskej dochádzke, alebo ho nahradiť povinnosťou zákonného zástupcu a štátu zabezpečiť podmienky pre naplnenie práva na vzdelanie s ohľadom na individuálne osobitosti.

Ďalej by chceli vniesť demokratické princípy do riadenia a rozhodovacieho procesu v školstve a vytvoriť paralelný vzdelávací systém, ktorý by fungoval na demokratických, samosprávnych a trhových princípoch (tzv. koncept Slobodný vzdelávací trh). Rovnako by chceli, aby bolo umožnené domáce vzdelávanie aj na 2. stupni základných škôl a tiež na strednej škole. Nemenej dôležitou požiadavkou je snaha o finančné zrovnoprávnenie všetkých foriem vzdelávania, vrátane domáceho.

Matovič je zatiaľ najmenej štandardným premiérom, hovorí politológ

Paralelne sa ešte koncom mája s otvoreným listom na ministra školstva obrátili aj ďalší rodičia z OZ VŽDY SPOLU, ktorí chcú takisto učiť svoje deti inak. V ňom vyjadrili sklamanie z toho, že žiaci sa vzdelávajú, aby naplnili predpísané očakávania a strácajú vnútornú motiváciu. Zároveň vnímajú v systéme nedostatok vzájomnej úcty a rešpektu. Ich návrhy sú podobné, okrem iného takisto volajú po dobrovoľnej školskej dochádzke a rôznych formách vzdelávania, demokracii, posilnení kompetencií a postavenia rodiča i žiaka.

Minister školstva Branislav Grӧhling pripustil, že koronakríza nám ukázala, že vzdelávanie potrebuje zmeny. Za prvých 100 dní rezort presadil viacero opatrení a ďalšie avizuje do budúcnosti, medzi nimi napríklad i povolenie domáceho vzdelávania na 2. stupni.

Naštartovali sme pomoc pre ľudí a ochránili sme štvrtinu pracovných miest, tvrdí k sto dňom vládnutia Krajniak

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info