Masívny „vesmírny snehuliak“ sú dve zlučujúce sa hviezdy
07 | 03 | 2020 I Timotej Dudka

Vedci objavili obrovskú dvojhviezdu v tvare snehuliaka s atmosférickou kompozíciou, ktorú nikdy predtým nevideli, informuje BBC.

Dvojhviezda, ktorá je ťažšia ako naše Slnko meria iba dve tretiny priemeru Zeme. Predpokladá sa, že tento objekt vznikol zlúčením dvoch bielych trpazličích hviezd, ktoré často explodujú a vytvárajú masívne supernovy.

Mark Hollands z Warwick University uviedol, že objav môže vedcom pomôcť lepšie pochopiť, ako k tomuto procesu dochádza. „Najzaujímavejším aspektom tejto hviezdy je ten, že jej výbuch ako supernova musel v podstate zlyhať, aby vzniklo takéto úžasné dielo. Stále je veľa otázok nezodpovedaných. Môže to znieť divne, ale meranie vlastností tejto „neúspešnej“ supernovy nám môže pomôcť objasniť podobnosti o termonukleárnom sebazničení."

Grécka pobrežná stráž odháňa migrantov, ktorí sa snažia dostať na ich čln (Video)
03 | 03 | 2020 | Timotej Dudka

Biely trpaslík je to, čo sa stane z hviezdy ako je Slnko na konci svojho života, keď vyčerpajú všetku svoju jadrovú energiu. Je to objekt, ktorý vznikne po skončení existencie hviezdy s malou alebo strednou hmotnosťou. Biely trpaslík vznikne, keď hviezda stratí väčšinu svojej atmosféry a ostane z nej len veľmi horúce jadro. Ťažšie atómy v atmosfére klesajú a ľahšie zostávajú na povrchu. Niektorí bieli trpaslíci majú takmer čistú atmosféru vodíka alebo hélia.

Táto hviezda s názvom WDJ0551 + 4135 má však atmosféru nezvyčajne bohatú na uhlík. Hollands prezradil, že tieto pozorovania spočiatku nedávali zmysel. Jediný spôsob, ako to vysvetliť vznik dvojhviezdy ako WDJ0551 + 4135, je, že vznikla zlúčením dvoch bielych trpaslíkov.“

„Útok na Európu!“ Rakúsky kancelár Kurz reaguje na voľný vstup migrantov cez turecké hranice