Budúci útočný prieskumný vrtuľník Boeingu nemá meno, ale má 3 rotorové systémy
04 | 03 | 2020 I Mário Martinka
Po tom, čo pred niekoľkými týždňami spoločnosť Boeing zverejnila na sociálnych médiách krátku upútavku, na svoj vrtuľník neoficiálne nazývaný FARA ( U.S. Army’ Future Attack Reconnaissance Aircraft ) sa začalo húfne špekulovať o jeho dizajne.

Spoločnosť, odkedy dostala kontrakt od armády USA, zatiaľ udržuje dizajn v tajnosti. Boeing dokonca v októbri 2019 usporiadal 30-minútovú tlačovú konferenciu na výročnej konferencii Asociácie americkej armády, kde informoval novinárov, že zatiaľ nič neodhalia, píše defensenews.com

Nakoniec 3.marca spoločnosť ako posledná zverejnila svoj dizajn práve pred tým ako si armáda mala vybrať dvoch z piatich konkurentov. Títo dvaja poslední konkurenti by mali postaviť funkčné prototypy z ktorých vzíde nakoniec víťaz. Armáda by si mala víťaza vybrať niekedy v priebehu tohto mesiaca.

Shane Openshaw, programový manažér FARA spoločnosti Boeing, informoval malú skupinu novinárov pred odhalením vrtuľníka 3. marca nasledovne: Tento vrtuľník dostal názov „Boeing FARA“ a jeho dizajn obsahuje bez-závesový hlavný rotor so šiestimi lopatkami s vysokou pevnosťou, štvordielny konvenčný chvostový rotor ako aj vrtuľu na zadnej časti stroja. "Tento hlavný rotor je špeciálne skonštruovaný pre tento konkrétny stroj," povedal Openshaw. „Predstavte si to ako prostriedok na zabezpečenie obratnosti a ovládateľnosti, ktorý si tento vrtuľník vyžaduje.“ Zadný rotor dodá lietadlu manévrovateľnosť pri nižších rýchlostiach typickejšieho vrtuľníka, povedal Openshaw a vrtuľa „mu dá rýchlosť a manévrovateľnosť, ktorá je potrebná na splnenie požiadaviek FARA.“



Niektoré z „nuancií, ktoré sa vyskytujú pri kĺbovom systéme rotorov“, s dizajnom Boeing FARA nebudú existovať. Konštrukcia napríklad eliminuje vysoké mávanie listov rotora. Openshaw dodal, že vrtuľník je vybavený aj modulárnou architektúrou otvorených systémov (MOSA), ktorá je potrebná pre program FARA, a zohľadňuje jednoduchú údržbu a využíva komponenty, ktoré využíva bežne armáda.

Armáda chce, aby všetky návrhy boli schopné prijať motor programu "vylepšeného turbínového motora", ktorý sa v súčasnosti vyvíja spoločnosťou General Electric. Armáda chce tiež začleniť integrovaný spúšťač munície, ktorý bol vyvinutý interne.

FARA je určená na zaplnenie medzery, ktorá je v súčasnosti vyplnená útočnými helikoptérami Apache AH-64E spojená s bezpilotnými lietadlami Shadow.

Boeing súťaží s AVX Aircraft Co. v spolupráci s AVX Aircraft a L3 Technologies. Ďalší konkurenti sú: Bell Helicopter, Karem Aircraft Northrop Grumman, Lockheed Martin a ďalší. Armáda dala zákazku na dizajn v apríli 2019 každému spomenutému uchádzačovi.



Fara vizualizácia. Zdroj: boeing.com