fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
BULVÁR PORADŇA ZAHRANIČIE

Vytrvalostní športovci, pozor na elektrolyty

Ilustračný obrázok / Pixabay

Nápoje a doplnky s elektrolytmi bežcom a ďalším vytrvalostným športovcom nepomáhajú tak, ako sa od nich očakáva. Môžu byť dokonca nebezpečné.

Podľa novej štúdie, vytrvalostní športovci – predovšetkým ultramaratónci a bežci, ale aj cyklisti, ktorí sa spoliehajú na účinok elektrolytov vo forme výživového doplnku či nápoja môžu robiť chybu. Výskum ukázal, že ich príjem často nezabezpečí potrebnú rovnováhu solí v organizme a nezabráni tak ochoreniam, ktoré môžu byť dôsledkom vyčerpávajúceho fyzického výkonu.

Vedci zo Standfordskej univerzity sledovali 266 športovcov zapojených do extrémneho športového podujatia RacingThePlanet, ktoré zahŕňalo beh v rôznych púšťach sveta v priebehu siedmich dní.

Podľa vedúceho projektu, doktora Granta Lipmana, závery štúdie, ktorú zverejnili koncom februára v časopise Clinical Journal of Sports Medicine, sa dotýkajú aj ďalších športových kategórií, napríklad futbalu či veslovania…

Vo svojej práci sa zamerali predovšetkým na hypernatrémiu, keď sú hladiny sodíka v krvi v dôsledku dehydratácie veľmi vysoké a tiež na s cvičením súvisiacu hyponatrémiu (excercise-asociated hyponatremia, EAH), ktorá je, naopak, poklesom hladiny sodíka. EAH môže viesť k zmenám duševného stavu, záchvatom, pľúcnym edémom a dokonca i smrti.

Štúdia preukázala, že horúce počasie ešte zvýšilo pravdepodobnosť výskytu týchto stavov a zároveň, že užívanie doplnkov sodíka nezabránilo EAH.

V minulosti sa atlétom odporúčalo, aby užívali elektrolyty vo forme doplnkov a pili čo najviac vody. Podľa Lipmana, ktorý je zároveň profesorom urgentnej medicíny, sa predpokladalo, že to zabráni svalovým kŕčom, nerovnováhe minerálov a závratom. V súčasnosti však neexistuje žiadny dôkaz, ktorý by to potvrdzoval.

Skvelý objav, ako si stravou ľahko predĺžiť život

V štúdii pozorovali 61 žien a 205 mužov, ktorí behali 250 kilometrov na jednom z piatich závodov v rokoch 2017 a 2018 v Namíbii (púšť Namib), Čile (púšť Atacama), Mongolsku (púšť Gobi) a Antarktíde (Anktartická polárna púšť).  Priemerná teplota dosahovala 33 stupňov celzia.

Niektorí bežci brali každú hodinu soľnú tabletu, iní elektrolyty vo fľaši. Podľa Lipmana, existuje viacero metód. Väčšina stratégií elektrolytov však končí nápojom, ktorý má nižšiu koncentráciu sodíka ako sa nachádza v tele. To je dôvod, prečo pitie veľkého množstva roztoku elektrolytov môže viesť k EAH.

Analýza ukázala, že 41 športovcov malo na konci závodu nerovnováhu sodíka. U 11 z nich dokonca zistili EAH kvôli veľmi nízkemu sodíku a 30 bolo dehydratovaných, pričom v krvi mali sodíka až príliš.

Približne 88 percent zaznamenaných nerovnováh sa vyskytlo počas horúčavy, čo podľa autorov štúdie naznačuje, že teplo a úroveň hydratácie lepším je indikátorom disbalancie sodíka ako typ elektrolytového doplnku.

„Elektrolytové doplnky sa propagujú ako prevencia nevoľnosti a kŕčov spôsobených nízkou hladinou solí, ale toto je nesprávna paradigma“, povedal Lipman. „Nikdy sa nepreukázalo, že predchádzajú ochoreniam, alebo zlepšujú výkon. A ak sú riedené príliš veľkým množstvom vody, môžu byť dokonca nebezpečné.“

Podľa odborníka, odporúčaním štúdie je počúvať svoje telo bez ohľadu na šport a byť opatrný počas horúčav. Hoci bol výskum zameraný na vytrvalostný beh, rovnaké stavy sa vyskytujú aj ľudí, ktorí sa venujú iným športom. Lekár preto hovorí: „Pite vtedy, keď pociťujete smäd a nie podľa časového harmonogramu alebo počtu kilometrov.“ Príjem elektrolytov v nápojoch nechráni pred nízkymi alebo vysokými hladinami solí a je tiež dobré jesť aj slané jedlá.

Rodičia, pozor na otravy detí!

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info