fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
EKONOMIKA SLOVENSKO VÝBER SPRÁV

Poslanci začali rokovať o návrhu vlády na zrýchlené konanie o zrušení diaľničných známok

Ilustračné foto: TASR

S touto iniciatívou prišiel predseda Národnej rady SR a Slovenskej národnej strany Andrej Danko s tým, aby diaľničné známky pre autá do 3,5 tony boli zrušené, kým nebudú na Slovensku dostavané diaľnice a rýchlostné cesty.

Poslanci začali v piatok ráno rozpravu o návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie o zrušení diaľničných známok od roku 2021. S touto iniciatívou prišiel predseda Národnej rady SR a Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko minulý týždeň s tým, aby diaľničné známky pre autá do 3,5 tony boli zrušené, kým nebudú na Slovensku dostavané diaľnice a rýchlostné cesty.

Poverený člen vlády, minister obrany Peter Gajdoš (SNS), zdôvodnil návrh na skrátené konanie ochranou hospodárskych záujmov krajiny.

Rečnícky pultík je odblokovaný, parlamentné divadielko pokračuje

„Slovenská republika si pred takmer tridsiatimi rokmi stanovila ambiciózny plán vybudovania kompletnej diaľničnej siete, ktorého cieľom bolo prepojiť všetky regióny Slovenska od východného po západný, ako aj severného s južným. V súčasnosti je v SR v prevádzke asi len 70 percent plánovaných diaľnic D1 až D4 a len približne 23 percent z plánovaných rýchlostných ciest R1 až R8, čo spolu predstavuje zhruba 1 100 kilometrov chýbajúcich diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedal Gajdoš vo štvrtok večer.

Výsledkom sú podľa ministra značné negatívne dopady pre motoristov spôsobené častými zápchami a obchádzkovými trasami. Zároveň tento značný infraštruktúrny výpadok má za následok aj negatívne finančné dopady pre právnické osoby, či už živnostníkov, alebo firmy, a to najmä tých, ktorí sú považovaní za malých a stredných podnikateľov.

Autodopravcovia hrozia blokovaním diaľnic a ciest, ak parlament zruší diaľničné známky

„Časté zápchy a obchádzkové trasy zvyšujú prevádzkové náklady týchto podnikateľov. Naliehavosť prijatia návrhu zákona, ktorého sa týka návrh na skrátené legislatívne konanie, vyplýva z aktuálnej situácie, ktorá si vyžaduje účinné riešenia v záujme zvýšenia disponibilného príjmu širokých skupín obyvateľstva prostredníctvom zníženia ich výdavkov na platenie diaľničných známok,“ dodal Gajdoš.

Vládny návrh predtým nezískal potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov príslušného parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti.

Vláda odobrila návrh na skrátené konanie o zrušení diaľničných známok, ako aj samotný návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke od roku 2021, v stredu 12. februára. Oba návrhy predložil premiér Peter Pellegrini (Smer-SD), minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd), ktorý sa na rokovaní vlády nezúčastnil, s nápadom na zrušenie diaľničných známok nesúhlasí.

Beblavý a spol. na schôdzi dokázali, že im nejde o ľudí

Predpokladaný negatívny vplyv z dôvodu zrušenia povinnosti úhrady diaľničných známok dosahuje 70 miliónov eur ročne. Danko si za návrh na zrušenie diaľničných známok vyslúžil ostrú kritiku od viacerých expertov, ktorí to označili za nezmysel a zúfalú snahu získať si hlasy voličov krátko pred parlamentnými voľbami.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vzápätí informovala, že bez príjmov z predaja elektronických diaľničných známok nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, ani investície do nich a splácanie existujúcich investičných úverov. „V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu.

V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default (predčasné splatenie úverov) od bánk,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Ľudia si sociálne istoty zaslúžia aj pred voľbami

Príjmy z úhrady diaľničných známok v roku 2019 podľa údajov NDS dosiahli zhruba 79,4 milióna eur a medziročne boli vyššie o 4 %. Domáci motoristi mali na uvedenej sume podiel 49,3 % a zahraniční 50,7 %. Vodiči vlani zaplatili celkovo za 4,572 milióna diaľničných známok, čo bolo oproti roku 2018 viac o 2,6 %.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info