fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER ZAHRANIČIE

ŠOKUJÚCE: Ako fungujú Troll farmy na internete? Reportáž priamo zo zdroja

Ilustračný obrázok / Fotobanka

Troll farmy sú pre spoločnosť mimoriadne nebezpečné a ich úlohou je manipulovať verenú mienku nie len v prospech politiky, ale aj na podporu predaja produktov jednotlivých firiem, či využívaniu služieb rôznych spoločností. Ako máme veriť dnešnému digitálnemu svetu?

V diskusii pod istým novinovým článkom, mohli nedávno poľskí používatelia Twitteru sledovať, ako sa dvojica údajných konzervatívne zmýšľajúcich žien vysmieva liberálnej opozícii v Poľsku. To samo o sebe by nebolo ničím neobvyklým, keby túto diskusiu neviedli falošné profily žien, vytvorené vnútri marketingovej firmy [email protected], so sídlom vo Wroclavi. Jeden z účtov obsluhovala osobne nasadená investigatívna reportérka Katarzyna Pruszkiewiczová, ktorá v tejto „Troll farme“ strávila v utajení celých šesť mesiacov. Správu priniesol denník The Guardian.

Spoločnosť [email protected] sa označuje ako internetová PR agentúra, ktorej „špecialisti“ sa zameriavajú na budovanie „pozitívneho imidžu firiem, jednotlivcov či verejných inštitúcií” a to najmä na sociálnych sieťach. Pruszkiewiczovej investigatíva ukázala, že ono budovanie imidžu spočíva v snahe ovplyvňovať užívateľov sociálnych sietí pomocou falošných účtov vymyselných osôb.

Keď reportérka nastúpila do spoločnosti na pozíciu PR “špecialistky” pre sociálne siete, jej prvou úlohou bolo založiť si “fake” profil pre zdieľanie „spoločenského a politického“ obsahu a nazbierať minimálne 500 fanúšikov. Okrem toho spravovala aj anonymné účty, ktorými propagovala materiály štátnej televízie TVP, považovanej kritikmi za extrémne provládne médium, šíriace nenávisť voči menšinám.

Za prisťahovalectvom sú aj medzinárodné záujmy mafie (Loretta Tóth)

Vytvárali konflikty, aby pritiahli pozornosť

Neautentické profily však mali za úlohu propagovať aj obsah rôznych politických názorov v snahe pritiahnuť pozornosť a získať podporu ďalších užívateľov, ktorí mohli byť následne využití v prospech klientov. „Cieľom je vybudovať si dôveru u ľudí z oboch strán politického spektra. Akonáhle získate niečiu dôveru tým, že ich podporujete v ich vlastných politických názoroch, ste v pozícii, kedy ich môžete ovplyvniť,” prezradil o spôsobe práce Pruszkiewiczovej kolega z investigatívnej skupiny Reporters Foundation Wojciecha Cieśleho.

Každý zo zamestnancov [email protected] mal na starosti okolo desiatky profilov na sociálnych sieťach a dostával inštrukcie ohľadom toho, do akých diskusií sa zapájať, koho je potrebné kritizovať a koho naopak velebiť. „Bolo by skvelé, keby si pridávala pozitívne komentáre o vládnom príspevku pre TVP a o televíznych koncesionárskych poplatkoch,“ písalo sa v jednom e-maili od nadriadeného.

Okrem verejnoprávnej televízie, ťažil z takéhoto ovplyvňovania názorov aj istý kandidát Zväzu demokratickej ľavice (SLD), ktorý bol čerstvo zvolený do poľského parlamentu. Pri jeho májovej kandidatúre do Európskeho parlamentu, zdieľalo jeho príspevky a reagovalo na ne najmenej 90 ľavicových účtov zo spoločnosti [email protected] Naopak pravicové účty marketingovej firmy potom svojim náprotivkom odpovedali nesúhlasnými príspevkami, čím generovali konflikty v diskusiách a priťahovali tak pozornosť k vybranému kandidátovi.

Tajomní sponzori Harabina, alebo ako sa stať kuričom (Gabriel Matta)

Nie sme Troll farma, tvrdí [email protected]

Či organizácie a jednotlivci, za ktoré falošné profily lobovali na sociálnych, vedeli o metódach [email protected] nie je možné jednoznačne potvrdiť. Interné firemné dokumenty naznačujú, že spoločnosť väčšinu zákaziek, ak nie všetky, získavala od inej PR agentúry, ktorá mohla vplyvové operácie zabezpečovať externe, bez toho, aby s tým boli klienti oboznámení.

Wroclavská firma vo vyhlásení na svojich webových stránkach odmietla označenie „Troll farma„. „Hlavným poľom pôsobnosti našej spoločnosti, sú najmä marketingové operácie na sociálnych sieťach. Odovzdávame presné informácie, hovoríme za našich klientov a propagujeme ich produkty a služby rovnako ako ktorákoľvek iná agentúra tohto druhu,” uvádza [email protected] vo vyhlásení.

Zásadnou otázkou je to, ako úrady po celom svete zareagujú na výzvu, ktorú prinášajú takéto aktivity,“ myslí si odborník na dezinformácie, pôsobiaci v Londýne, Peter Pomerantsev. „Nič z toho, čo bolo zdieľané na sociálnych sieťach totiž nie je možné označiť ako nelegálne. Nešlo o nenávistné prejavy a ani o podnecovanie násilia. Nebola to ani vojnová propaganda. Je to ale dôkaz toho, ako chatrný a neefektívny je v skutočnosti náš regulačný rámec a ako sme zraniteľní voči nebezpečnejším hráčom využívajúcim podobné postupy,” dodal Pomerantsev.

Tajná správa o ruských peniazoch do britskej politiky.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info