fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Ambíciou Patakyovej je posilniť hlas občanov tak, aby sa to odrazilo v činnosti úradov

TASR

 Ambíciou verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej je posilniť hlas občanov, tak aby sa to odrazilo aj v činnosti orgánoch verejnej správy. Ombudsmanka to uviedla na dnešnej tlačovej besede, na ktorej zhodnotila polovicu svojho funkčného obdobia. Za ten čas riešila podnety zaslané od ľudí, dlhodobé aj nové témy. Navrhovala napríklad systémové zmeny v oblasti dodržiavania ľudských práv.

Zaviedla tiež novú vizuálnu identitu Kancelárie verejného ochrancu práv, ktorá je založená na jednoduchom symbole výkričníka predstavujúcom poslanie inštitúcie – upozorňovať kompetentné orgány na porušovanie práv a žiadať nápravu. Patakyová zároveň avizovala, že v druhej etape svojho pôsobenia sa zameria na ochranu životného prostredia a ochranu detí.

Verejná ochrankyňa práv najčastejšie riešila podnety, súvisiace s dĺžkou súdnych konaní. Počas prvej polovici funkčného obdobia sa na kanceláriu obrátili občania so 4 754 podaniami a podnetmi, z ktorých právnici Kancelárie verejného ochrancu práv vybavili 4 504. „Za posledných päť rokov ide o najvyšší počet doručených podnetov. V porovnaní s minulým rokom ich počet narástol o 25 percent,“ konštatoval vedúci Kancelárie verejného ochrancu práv Marián Török.

Patakyová po nástupe zaviedla regionálne výjazdy a informačný materiál pod názvom Ombudsmankin sprievodca galaxiou orgánov verejnej správy. Podľa nej to malo priamy vplyv na nárast nielen celkového počtu podnetov a podaní, ale aj na to, že podávatelia sa lepšie orientujú v právomociach inštitúcie. „Pred zavedením sprievodcu v roku 2016 bolo v pôsobnosti približne 50 percent podnetov, aktuálne sa pomer zvýšil na 60 percent,“ dodala Patakyová. Zároveň informovala, že sa dvakrát obrátila na Ústavný súd SR a po prvýkrát v histórii úradu vystúpila ako tretia strana do konania pred Európskym súdom pre ľudské práva v prípade policajnej razie v Moldave nad Bodvou.

S cieľom splnenia jej priority, ktorou je ochrana základných práv a slobôd, Patakyová realizovala niekoľko prieskumov. Zamerala sa na kontrolu dodržiavania ľudských práv v zariadeniach sociálnych služieb so zameraním na seniorov. Z tohto prieskumu vyplynulo, že počet týchto kontrol je príliš nízky a nejasno sú stanovené právomoci kontrolných orgánov.

Takisto zisťovala, ako sa na Slovensku uskutočňuje proces adopcií a hovorí, že je potrebné systém nastaviť tak, aby jeho cieľom bolo hľadanie rodiny pre dieťa a nie naopak. Venovala sa tiež verejnej problematike resocializácie a odmeňovania odsúdených, ale ja právam žiakov a študentov. Podľa ombudsmanky je dôležité vytvoriť podmienky pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacimi potrebami. Analyzovala aj práva pacientov, transrodových osôb, živnostníkov, malých a stredných podnikateľov.

Patakyová po nástupe do funkcie nadväzovala aj na prácu svojej predchodkyne Jany Dubovcovej, venuje sa napríklad segregácii a diskriminácii vo vzdelávaní. Nové témy, na ktorých kancelária pracuje, sú práva žien v pôrodnej starostlivosti, sterilizácie rómskych žien, voľby zo zahraničia, práva párov rovnakého pohlavia, nútené návraty či bezbariérovosť vlakov.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info