Komentár Jozefa Legényho: Nočný vajda pre Bratislavu poukazuje na bezradnosť primátora Valla
27 | 01 | 2019 I Jozef Legény
 

Zamyslel sa niekto, aké by boli insígnie nočného primátora? Mali by sa viazať k téme jeho práce. Navrhujem preto reťaz zloženú z krabičiek na kondómy, štamprlíkov a hracích kociek a ako žezlo basebalovú pálku vo farbách mesta.


Oznámenie úmyslu zriadenia funkcie nočného primátora pre Bratislavu poukazuje na bezradnosť primátora Valla pri riadení mesta. Primátor - čítač nevedno čích textov by sa mal asi vážne zamyslieť nad tým, ako chce skončiť.


Od voľby nového primátora uplynulo 77 dní. Miesto reálnych riešení na magistráte pribúdajú viceprimátori, pričom tomu tretiemu ešte ani neprisúdili kompetencie, ale na webe má aspoň fotografiu. Druhá viceprimátorka má síce kompetencie na jeden a pol riadka, ale nemá fotografiu (asi nevie, ako sa má pri takých kompetenciách tváriť, vzhľadom na jej prínos k Vallovmu víťazstvu). Máme tu kohortu splnomocnencov, ktorí predstavujú doslova diverziu do systému administratívneho riadenia magistrátu a sú prísľubom budúcich kompetenčných sporov a zanedbaní. V riadiacej štruktúre nie je totiž nič horšie, ako situácia, keď sú dvaja riadiaci resp. "zodpovední" v situácii, keď sa môžu oprávnene domnievať, že za niečo je zodpovedný ten druhý. To končí obvykle tak, že buď vydávajú protichodné rozhodnutia alebo vec neriešia, lebo sa spoliehajú na toho druhého.

 

Riadenie Bratislavy v stave útlmu - veľké reakcie na malé podnety, ignorovanie podstatných problémov.


Za 77 dní nového primátora nebola ani jedna tlačovka na tému predloženia riešenia prevádzky verejného osvetlenia - mesto má prechodné kontrakty za ktoré mu hrozia pokuty a o systematickej údržbe a zveľaďovaní osvetlenia sa nedá hovoriť už niekoľko rokov. Výsledok - zhoršovanie stavu a riešenie v nedohľadne. Ak dnes začnú riadne verejné obstarávanie, tak výsledok sa dá očakávať do konca roku 2020. Obdobne je to aj v prípade zriadenia komunálneho podniku na riešenie letnej a zimnej údržby ciest a verejnej zelene. Aj to je proces, ktorý trvá a ktorý treba zosúladiť zo súčasným stavom tak, aby ak sa začne dnes, tak v tom najlepšom prípade niekedy v roku 2021 sa stal plán realitou. Samostatnou kapitolou je výstavba náhradných bytov a nájomných bytov a ďalším problémom je generel dopravy a reálne riešenie dopravnej situácie v Bratislave. Dovoľujem si upozorniť Team Vallo, že medzi pridávaním lajkov k Plánu Bratislava na Facebooku a reálnym vystúpením z auta a nastúpením do MHD je v hlavách reálnych ľudí veľmi dlhý proces. Nemecké železnice vyčíslili náklady na získanie nového cestujúceho, ktorý si ich vyberie ako aleternatívu k autu na sedemnásobok nákladov na udržanie cestujúceho, ktorý sa už vlakom vozí a jeho presvedčenie, aby do auta nenastúpil. Pravdepodobne najlacnejším riešením by bola MHD zadarmo, ale na takýto druh ekonomickej úvahy sme zrejme ešte nedospeli, lebo to by chcelo zásadnú zmenu uvažovania o spôsobe fungovania a financovania tohto fungovania mesta.

 

Prečo nočný vajda a nie nočný primátor?


Mám osobnú skúsenosť s fungovaním vajdu v meste, kde som vyrastal. Znakom jeho moci bola bakuľa, ktorou riešil spory v komunite. Rozhodne to nebolo demokratické, ale bolo to účinné. Z definície zámyslu pracovnej náplne nočného primátora vyplýva, že jeho kompetencie budú presahovať do šedej zóny nočného života. Ale tú si obvykle reguluje podsvetie a keď sa niečo z tohoto bahna vynorí na svet, tak je to práca polície. O mäkkých nástrojoch riadenia takéhoto procesu môžu naozaj snívať len neprebudení slniečkári. Pre riadenie v takomto prostredí je nutná buď prirodzená autorita a tou disponuje príslušný boss alebo je nástrojom donútenia ekonomické, administratívne, policajné alebo iné donútenie. Odporúčam všetkým kandidátom na túto funkciu zamyslieť sa, prečo ľudia radšej volia diktatúru ako mizerne fungujúcu demokraciu pre vyvolených. Porovnávanie s Prahou alebo Amsterdamom v prípade Bratislavy je len dymová clona, ktorá má odpútať pozornosť od neschopnosti nájsť reálne riešenie. Alebo sa tu ponúka aj iné vysvetlenie : Chce azda niekto premeniť Bratislavu na viedenskú vykričanú štvrť a zamerať sa na turistiku opileckých skupín, ktorú chcú mestá ako Praha vytlačiť a znemožniť? Je to príprava na výstavbu kasín?