Spevák a hudobník Marián Greksa na svojej facebookovej časovej osi zverejnil zamyslenie, ktoré ho zaujalo pri prechádzaní sociálnou sieťou. Príspevok Progresivizmus už dávno zdegeneroval na fašizmus preto ponúkol aj svojim sledovateľom.
Po tom, ako autor príspevku vysvetlí podstatu fašizmu, jeho prvky hľadá aj v histórii. V tej nedávnej sa naplno prejavil v Taliansku, či v Nemecku. Problém pritom nie je ani tak ideológia, ale prax, ktorá sa podľa autora v plnej hrôze prejavuje aj v súčasnosti.
Autor textu prízvukuje, že fašizmus nie je len politické hnutie, ktorého vznik sa datuje do 20-tych rokov minulého storočia. „Fašizmus je všade tam, kde sfanatizovaný dav plní zločinné zámery vodcov či elít, ktoré dav sfanatizovali, pričom nekriticky a fanaticky plní a podporuje ich ciele aj proti vlastným záujmom, a ešte pritom napáda každého kto s nimi nesúhlasí, alebo každého koho z nesúhlasu už len podozrieva,“ vysvetľuje autor textu v úvode. Dodáva pritom, že tento jav nájdete tam, kde sa v kolektívnom opojení mocou jednotlivec rozpustí v dave. Pred vlastnú vôľu pritom prijme vôľu vodcu, pričom v jednom rituálnom reflexe sa „stretnú“ agresivita, poslušnosť a identita.
Podľa autora prvky tohto myslenia vidíme už v Biblii. „Keď sfanatizovaný dav žiadal od Piláta popraviť nevinného Ježiša o oslobodiť zločinca Barabáša výkrikmi „Ukrižuj ho!“ (Mk 15:13–14), „Preč s ním! Prepusti nám Barabáša!“ (Lk 23:18),“ cituje autora Greksa. A fašizmus autor nachádza aj v inkvizícii – ľudovú liečiteľku ukameňovali, či upálili tí, ktorých roky liečila. Náboženský vodca ju obvinil z bosoráctva a dav konal...
„Fašizmus bol aj keď talianske davy na Piazza Venezia fanaticky tlieskali Mussolinimu, opakovali jeho heslá a bez rozmýšľania prijali, že „nepriateľ“ je každý, na koho ukáže vodca — či robotník, novinár alebo sused,“ uvádza autor s tým že pre dav kto bol označený vodcom, bol zničený. V mene kolektívnej vášne, ktorá sa vydáva za spravodlivosť.
„Fašizmus bol aj vtedy, keď nemecké davy zaplnili námestia, pozdvihli ruky k „Heil“ a bez odporu prijali, že nepriateľom je každý, koho režim označí — Žid, intelektuál, sused či spolužiak. Stačila uniforma, symbol alebo výrok vodcu a kolektív sa prestal pýtať: kto bol označený, ten bol vyňatý zo spoločenstva, ponížený alebo zničený, lebo davová poslušnosť vyhlásila jeho život za menej hodnotný než ideologický reflex masy,“ pokračuje autor s tým, že logicky prišlo aj na označenie „liberálny fašizmus“.
Autor tu upozorňuje na fakt, že ide ani nie tak o ideológiu, ako o prax, kedy sa pod zámienkou určitých hodnôt začalo cenzurovať, či trestať odchýlky od povinnej rétoriky. Navyše sa presadzujú myšlienky, ktoré sa v praxi preukázali, ako škodlivé. „Progresivizmus nie je progres, ale starý známy fašizmus maskujúci sa pokrokom,“ upozorňuje autor.
„V realite progresívci podporujú fašistické vojenské bandy na Ukrajine, bandy vrahov potetovaných nacistickými a fašistickými symbolmi, nie je náhoda ale zákonitosť ich z podstaty fašistickej davovej psychózy. Rovnako ich snahy búrať pamätníky bojovníkom proti fašizmu,“ uzatvára autor.
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok si môžete použiť na účet: SK: IBAN91 020 0000 0043 7373 6457 (uveďte poznámky, stačí zrušiť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️