Národná rada prerokuje Zákon o meste Košice v 2.čítaní, poslanci Igor Šimk (HLAS-SD) a Andrej Sitkár (SMER-SSD) navrhli komplexné zmeny, kde sa má šetriť a zároveň posilniť demokracia Košičanov, bude 22 mestských častí minulosťou? Mesto racionalizáciu podporuje!
„Košičania chcú šetriť na úradoch, preferujú viac peňazí do služieb a investícií v meste. Znížime náklady na poslancov, podporíme demokraciu každého Košičana, zachováme symboly a identitu. „STOP 22!“ je heslo, ktoré racionalizáciu sprevádza,“ uviedol Šimko.
Košičania roky počúvajú o šetrení, Mestské zastupiteľstvo ani starostovia sa však dodnes nevzdali svojich pozícii dobrovoľne, od pozastavenia účinnosti novely Ústavným súdom už ani nemôžu. Návrh ušetriť z balíka, v ktorom je len na platy a administratívu mestských častí viac ako 8,7 mil. EUR ročne je odvážny, diskusia prebieha medzi mestom Košice, poslancami NRSR, mestského zastupiteľstva a starostami 22 mestských častí už takmer 1,5 roka, zhody sa nedočkali.
Poslanci NRSR dali poslednú páku zastupiteľstvu v pozmeňujúcom návrhu na žiadosť mesta Košice. Predkladatelia do toho išli s tým, že efekt nebude okamžitý. Posledný odhodlaný Košičan v NRSR, ktorý novelizoval zákon o meste Košice s cieľom znižovať počet MČ bol v roku 2017 vtedajší primátor Košíc Richard RAŠI, ktorý je dnes predsedom Národnej rady Slovenskej republiky.
„S vedením Košíc bola zhoda, že akákoľvek racionalizácia na úrovni mestských častí prebehne, tak až od roku 2030, a to tak aby neboli ohrozené eurofondy, aby nenastala právna neistota zmluvných vzťahov, či vysoké náklady na odstupné viac ako 450 zamestnancov na mestských častiach. Brali sme do úvahy aj to čo nám hovorili ľudia v uliciach – 10 mestských častí nemá dnes garanciu mestského poslanca, preto prinášame garantovanú demokraciu, menšie náklady na poslancov, ale aj manažérsky prístup v podobe viceprimátora,“ dodal Šimko.
Spolupredkladateľ poslanec Sitkár dodáva: „Nezlučiteľnosť pozície starostu s výkonom poslanca mesta má zmysel, boli sme svedkami takmer 10 mesiacov, kedy starostovia v mestskom zastupiteľstve cez svoje kluby tvrdo blokovali prijatie rozpočtu – bolo to nehorázne, pôsobilo to ako vydieranie. Jeden mandát v 1 meste stačí, ja sám som sa takmer ihneď po zvolení za poslanca NRSR vzdal pozície poslanca v MČ Západ pred takmer 2 rokmi, aby som išiel príkladom, ostatní len rozprávajú a prešľapujú z nohy na nohu.“
Opozícia za SaS a PS sa nechala počuť, že poslanci sledujú novelou viac výdavkov a nejde o šetrenie. Vytriezvenie prišlo po komplexnom pozmeňujúcom návrhu, ktorý poslanci doručili na Ministerstvá vnútra, financií a spravodlivosti SR. Paradoxom je, že novelou zákona o meste Košice sa majú znížiť stropy na odmeny poslancov mestských a miestnych zastupiteľstiev o 30%! Budú však ešte stále vyššie ako tie v Bratislave.
„Odpoveďou viceprimátora za SAS pána Gibódu bolo, že šetriť teraz netreba, treba vziať pod mesto Košice viac okolitých obcí, ktoré majú vysoké rozpočty, názor si urobte prosím sami. Kandidáti PS za 1,5 roka šetreniu nedávali dôraz, skôr čakali na funkcie, verím, že ich sen o obsadení 22 starostovských funkcií v meste Košice a priživovaní sa na peniazoch Košičanov sa rozplynie a bude sa šetriť naozaj. Ešte ani mnohí nie sú funkcionári a ten pomyselný rybník vypustiť nechcú, lebo nebude v ňom pre nich „dosť vody“.“ uzavrel Šimko.
Pri väčších mestských častiach bude potrebná garancia zástupcu starostu – od 30 000 obyvateľov mestskej časti má byť zákonná možnosť vymenovať 2 zástupcov starostu. Pre MČ s viac ako 70 000 obyvateľmi až 3.
Príklad pre novovzniknutú MČ Košice 2 – pri viac ako 70 tis obyvateľov by mala MČ 1 starostu a 3 zástupcov starostu – prípadné rozdelenie : 1. zástupca v Šaci pre miestne časti Šaca, Poľov, Pereš, Lorinčík, 2. zástupca KVP, Myslava, 3. zástupca pre miestnu časť Západ a zvyšné územia spomedzi 29 miestnych poslancov. Zástupca starostu by mohol mať územné alebo tematické pracovné úlohy od starostu.
Je potrebné podotknúť, že Petržalka v Bratislave so 115 000 obyvateľmi má 1 starostu a 2 zástupcov z celkového počtu 35 poslancov miestneho zastupiteľstva, preto obavy z nefunkčnosti samosprávy nemôžu byť na mieste.
Mestské zastupiteľstvo však o podobe mestských častí rozhodnúť bude môcť v zmysle návrhu, ktorý je dnes na ministerstvách – v prípade ak do 31.12.2027 príjme rozhodnutie, účinnosť prílohy k zákonu v roku 2030 tým pádom nenastane.
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️