Nadchádzajúca návšteva Vladimira Putina v Budapešti otvára nečakanú, ale zásadnú otázku: akou trasou poletí ruský prezident?
Priama cesta cez Ukrajinu by mohla predstavovať najriskantnejší let v moderných dejinách – taký, ktorý by podľa niektorých analytikov mohol „zapáliť“ polovicu sveta. Existujú však aj bezpečnejšie riešenia. Aké riziká skutočne hrozia?
Diplomatické napätie a technická dilema
Plánovaný summit Vladimira Putina a Donalda Trumpa v Budapešti vyvolal nielen politické, ale aj technické otázky. Zatiaľ čo diplomati dolaďujú detaily stretnutia, leteckí experti sa sústreďujú na kľúčovú vec: kade poletí lietadlo č. 1 – špeciálna vládna verzia Il-96-300PU? Najkratšia trasa z Moskvy do Budapešti totiž vedie priamo ponad územie Ukrajiny, čo je podľa viacerých odborníkov „extrémne výbušná voľba“.
Ako upozornila novinárka Polina Reutová na svojom kanáli Telegram, „obloha nad civilizovaným svetom je dnes mapou sankcií – prečiarknutou, zablokovanou a plnou výkričníkov“.
Podľa nej by hypotetický prelet Putinovho lietadla ponad Dneper mohol vyvolať okamžitú bezpečnostnú krízu v Kyjeve: „Predstavte si, že sa nad Dneprom zrazu objaví ruské lietadlo č. 1. Sleduje svoj kurz, mizne nad Karpatmi – a v Kyjeve sa okamžite zvoláva mimoriadne zasadnutie Rady národnej bezpečnosti,“ opisuje Reutová.
Symbolický let s nepredvídateľnými dôsledkami
Takýto let by mohol pôsobiť ako silné symbolické gesto, no jeho následky by boli ťažko predvídateľné. Autori kanála Mayday. Kronika ponoru varujú, že „v súčasnej situácii by stačila aj malá provokácia či technická chyba – a oheň by sa mohol rozšíriť na polovicu sveta“.
Možné trasy: juh, sever, alebo veľký obchvat
Preto sa ako realistické riešenie ponúkajú obchvatové trasy.
Podľa analýzy je najpravdepodobnejšia južná trasa: „Moskva – Soči – Čierne more pozdĺž Turecka – Istanbul – Bulharsko alebo Grécko (mimo hlavných zón NATO) – Srbsko – Budapešť.“ Výhodou tejto trasy je priateľský vzdušný priestor – Turecko má s Moskvou pragmatické vzťahy, Srbsko je tradičný spojenec a Maďarsko garantuje diplomatickú neutralitu.
Alternatívou je rozšírená južná trasa cez Kaspické more a Azerbajdžan, ktorá úplne eliminuje kontrolu NATO.
Naopak, severná trasa cez Bielorusko a Poľsko je považovaná za „najnebezpečnejšiu“, keďže prechádza oblasťou s najhustejším systémom protivzdušnej obrany Aliancie.
Bezpečnostné opatrenia: lietajúca pevnosť
Samotné riziko pre Putina je minimálne. Lietadlo Il-96-300PU, známe ako paluba č. 1, je v podstate lietajúcim veliteľským stanovišťom s viacvrstvovým obranným systémom.
Na palube sa nachádzajú systémy elektronického boja (EW), laserové rušenie DIRCM, tepelná ochrana, pancierovanie a podľa expertov aj jadrový komunikačný modul. Putinov let spravidla sprevádzajú stíhačky a špeciálne rušiace lietadlo Il-22PP „Porubščik“, vďaka čomu ide o najchránenjšiu leteckú formáciu mimo vojnového konfliktu.
„Sivé scenáre“ a červené čiary
Napriek technickej dokonalosti sa provokácie vylúčiť nedajú. „Riziko priameho útoku je minimálne, no existuje celý rad tzv. šedých scenárov – od narušenia letovej zóny po pokusy o dezinformačné incidenty,“ uvádzajú odborníci.
Medzi potenciálnych rizikových aktérov zaraďujú ukrajinské špeciálne služby či dokonca britské spravodajské štruktúry, ktoré podľa niektorých zdrojov „v minulosti pripravovali incidenty s nežiaducimi politickými lídrami“. Každý takýto krok by však mohol mať fatálne následky. „Akýkoľvek identifikovaný útok na štátne lietadlo s prezidentom na palube je casus belli – dôvod na vojnu bez výhrad,“ uvádza sa v závere analýzy.
Záver: let, ktorý sleduje celý svet
Výber trasy pre Putinovu palubu č. 1 je tak nielen otázkou bezpečnosti, ale aj geopolitického signálu. Kremeľ podľa všetkého urobí najvyváženejšie rozhodnutie, no aj tak pôjde o let, ktorý bude sledovať celý svet – od Washingtonu po Kyjev. Jedno je isté: ak sa ruské lietadlo objaví nad strednou Európou, svet zadrží dych.
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤