Koniec klasických pokladní? Bekmatov varuje pred záhubou služieb!
10 | 08 | 2025 I Roman Martiška

Predseda Socialistov Artur Bekmatov na sociálnej sieti komentuje aktuálny trend obchodných reťazcov v podobe samoobslužných pokladní. V čom je tento trend podľa Bekmatova zákerný? 

Bekmatov upozorňuje, že v obchodných reťazcoch sa potichu rozširuje jedna zákernosť, ktorou je nútenie nakupujúcich, aby využili samoobslužné pokladnice, a to bez možnosti výberu, keďže klasické pokladnice máte jednoducho zatvorené. “A nedeje sa to v jednom konkrétnom reťazci, alebo v čase pár minút pred záverečnou. Všímam si túto stratégiu už niekoľko mesiacov vo všetkých veľkých reťazcoch. Pokojne aj vyše hodiny pred záverečnou,” píše Bekmatov 

Vypýtajte si pokladníka 

Socialista tvrdí, že sa vždy v takýchto momentoch snaží dosiahnuť, aby sa aspoň jedna pokladňa otvorila a tovar mu bol nablokovaný. Niekde vraj stačí raz slušne požiadať. Inde treba päťkrát vysvetľovať, že ste síce pochopili, že si môžete tovar nablokovať sám, no máte záujem o nablokovanie pokladníkom. 

“A buď budete na šiestykrát pochopený, alebo sa dostanete k možnosti B: slušne sa poďakujete za bezplatnú možnosť vyskúšania si práce pokladníka a oznámite, že ste si nákup rozmysleli. To posledné doteraz zafungovalo vždy,” tvrdí Bekmatov, ktorý nechce byť ticho nepokúsiť sa o zmenu tohto systému.  

Komfort zákazníka alebo zvyšovanie zisku kapitalistu? 

To, do čoho nás tlačia reťazce, nie je podľa Bekmatova o technologickom pokroku, ale o primitívnom šetrení nákladov. “Technologický pokrok znamená, že komfort nakupujúcich sa zvýši. Čiže máme na výber: klasické pokladnice, alebo samoobslužné. Lenže teraz začíname byť tlačení do toho, aby sme si tovar nablokovali sami. Alebo povedané inak: aby sme bezplatne spravili prácu za ľudí, ktorých doteraz reťazce za túto prácu platili,” uvádza Bekmatov s tým, že reťazce nie sú na tom tak zle, aby boli nútené okresávať personálny stav. 

Podľa neho majú nechutne vysoké tržby, dosahujú rekordné zisky a len skúšajú, čo si necháme my zákazníci, ktorí sa im cez vysoké marže na tie zisky skladáme.  

Kedysi bol predavač niekto 

Bekmatov premostil k tomu, že v reťazcoch je vysoká fluktuácia zamestnancov. Táto fluktuácia sa podľa neho prejavuje napríklad tak, že ak má problém, tak sa už ani neunúva požiadať o pomoc, ak nevidí zamestnanca vo veku 50+. “Vo väčšine prípadov však zastihnem oplašeného brigádnika, ktorý pôsobí tak zmätene, že skôr čakám, že sa spýta on mňa, kde nájde uličku s drogériou,” ironicky hodnotí odbornosť zamestnancov v reťazcoch. 

Pritom kedysi bol predavač samostatný študijný odbor na stredných školách. Aby niekoho pustili medzi regále, tak musel študovať. A neskôr popri škole aj praxovať. “Predavač vedel poradiť, zorientovať zákazníka, poznal predajňu, zloženie tovarov, spôsob skladovania či metodiku vystavovania tovarov. Teraz? Vezmú vás z ulice, oblečú vám obchodnícku mikinu, dajú podpísať lajstro o absolvovaní školenia BOZP a o chvíľku ste už „na pľaci“ a dokladáte psie granule. Potom pomáhate vykladať kamión. Potom štítkujete údeniny. Alebo blokujete tovar. Alebo upratujete rozbité kompóty. Alebo spolu s SBS riešite zákazníka z kategórie „neprispôsobivý “. Všetko sa učíte za pochodu,” konštatuje Bekmatov o súčasnosti obchodnej kultúry. 

Pokladníkov je nutné podporiť! 

Zvyšovanie komfortu sa podľa neho po čase zvrhne na bezbrehé znižovanie nákladov. Je to trend nielen v reťazcoch. Potichu k tomu pristupujú aj banky. Zavádzajú sa tzv. bezhotovostné pobočky. Nasledujú ich pobočky s minimom pracovníkov, ku ktorým sa musíte vopred objednať. “A niektoré banky zašli tak ďaleko, že pobočky už rušia,” upozorňuje Bekmatov. 

Na záver vyslovil žiadosť: “Ak sa dostanete do situácie, keď sú všetky klasické pokladne zatvorené, tak podporte pokladníkov. Vyžiadajte si ich prácu. Nie konfliktom a zvyšovaním hlasu, ale slušne a empaticky. A keď vám budú blokovať tovar, tak im venujte pár slov podpory. S dôvetkom, že je to aj v ich záujme. A povzbudením k tomu, aby sa ozvalo. A nenechali so sebou v práci zametať. Možno pochopia, možno nie. Každopádne, aspoň sa nad tým zamyslia.”

Kto bude musieť na prehliadku? Dočkajú sa vodiči veľkej zmeny?
Veková hranica povinnej lekárskej prehliadky u vodičov by sa mohla zvýšiť. Každých päť rokov by ju museli absolvovať vodiči od 70 rokov, nie od 65 rokov, ako je to v súčasnosti. Navrhol to koaličný poslanec Národnej rady (NR) SR Ľubomír Vážny... Čítať ďalej
10 | 08 | 2025 | Gabriela Fedičová/TASR

Milí čitatelia,

veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.

Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.

💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️

Zdieľať tento článok
Starší článok Novší článok