Jozef Legény: Rozpredaj Letiska Piešťany sa začal bez súhlasu mesta Piešťany (a vlády)?
10 | 03 | 2019 I Jozef Legény

Odpredaj pozemku Letiska Piešťany vlastnému akcionárovi TTSK pod zámienkou výstavby parkoviska je podľa môjho názoru motivovaný úpornou snahou vedenia TTSK vykázať zlepšené hospodárenie letiska v roku 2018.  



Boli a prebehli ohlasované zmeny v akcionárskej štruktúre Letiska Piešťany a.s.?


Zatiaľ posledný materiál k letisku Piešťany, ktorý som našiel na webe vlády je z 9.9.2009 a do národnej rady bol doručený 23.9.2009. V tomto volebnom období nie je na vládnom webe po piešťanskom letisku ani stopy, pričom napríklad  materiály o žilinskom letisku  doslova na forsáži odštartovali 28.januára 2019 na zastupiteľstve ŽSK,  6. februára preleteli cez vládu a 15.februára už pristáli v podateľni Národnej rady. Ak platia pre Piešťany tie isté pravidlá ako pre Žilinu, je možné domnievať sa, že sa proces prechodu akcií štátu na TTSK niekde zasekol, podľa toho čo bolo povedané pri rokovaní o tejto veci na MsZ Piešťany, dá sa predpokladať, že najskôr ide o problematiku štátnej pomoci, kde sa predpokladá aj súhlas z Európskej komisie. Teda s vysokou pravdepodobnosťou je akcionárska štruktúra nezmenená a dodnes je akcionárom aj štát.

Na webovej stránke letiska Piešťany nie je žiadna zmienka o vlastníckej štruktúre, čo sa týka informácií o činnosti vedenia, posledné výsledky hlasovania valného zhromaždenia sú z roku 2016. Jediná vec, čo je aktuálna, je zverejňovanie zmlúv, objednávok a faktúr. Z nich sa dá vyčítať, že 18.decembra 2018 bolo mimoriadne valné zhromaždenie a opäť MVZ bolo v septembri 2018 a riadne VZ niekde medzi júlom a septembrom 2018. O niečom ako o výročnej správe alebo aspoň prehľade hospodárskych výsledkov a hodnotení práce  možno iba snívať. Nejaký súvislý text na tému perspektív rozvoja letiska ani v takomto prípade neočakávam. Je to svojim spôsobom výsmech občanom, z ktorých daní je činnosť letiska dotovaná.

Prečo si TTSK, väčšinový akcionár Letiska Piešťany kupuje od neho pozemky za 286 999,14 EUR?


Mesto Piešťany je minoritný akcionár v Letisku Piešťany so zhruba pätinovým podielom. Keď veľmi živo diskutovalo ešte predošlé mestské zastupiteľstvo o dlhu letiska voči mestu za daň z nehnuteľností a hovorilo sa o budúcnosti letiska, za najväčší argument pre obeť vo forme odpustenia resp. kapitalizácie dlhu sa uvádzalo, že treba zabrániť rozpredaju letiska po častiach, lebo hodnotu má len vtedy, ak zostane jeho plocha plne v majetku akciovej spoločnosti Letisko Piešťany a.s. A čuduj sa svete, 12. decembra 2018 na 8. zasadaní Zastupiteľstva TTSK bol v bode 6. samoschválený odpredaj celkom  10 570 m2 (viac ako 1 hektár) plochy pozemkov patriacich letisku v prospech TTSK. Použil som výraz samoschválený, lebo väčšinový akcionár schválil sám sebe predaj majetku spoločnosti. O tom, že by túto operáciu schvaľovalo mestské zastupiteľstvo mesta Piešťany som však záznam nenašiel. Pritom došlo k podstatnému úbytku dlhodobého hmotného majetku spoločnosti - pozemkov. Aký vplyv to bude mať na hodnotenie bonity spoločnosti sa však dozvieme až v júli alebo neskôr, keď budú známe výkazy spoločnosti.

Ak si však uvedomíme, že výsledok hospodárenia za účtovné obdobie po zdanení letiska Piešťany štandardne osciloval okolo straty pol milióna EUR a v roku 2018 sa z hľadiska príjmov a výdavkov spoločnosti veľa nezmenilo, mimoriadny príjem  z predaja majetku výrazným spôsobom ovplyvní hospodárenie spoločnosti. Teda ak pán Viskupič bude na tlačovke oznamovať výrazné zlepšenie hospodárskych výsledkov za rok 2018, treba od jeho čísel odpočítať 287 tisíc EUR a až tento výsledok porovnávať z uplynulým obdobím (tento motív sa ponúka aj preto, že zastupiteľstvo schvaľovalo niekoľkostotisícový výdavok v čase, keď jeho dôvod sa veľmi hmlisto črtá možno aj v ďalšom volebnom období). TTSK odkupoval pozemky za cenu odhadovanú znalcom.

Nechám na kompetentnejších pouvažovať o tom, ako je možné, že dva susedné pozemky na ten istý účel odhadne znalec jeden na 47,33 EUR za m2 a druhý na 13,39 EUR. Mimochodom, od súkromníka bol odkúpený pozemok, ktorý umožní zlepšenie prístupu z cesty na tieto budúce parkoviská a na ktorom už dnes sú postavené komunikácie za 15,49 EUR za meter, tiež za znalecký odhad. Pre TTSK je takáto kúpa určite úspora, lebo znalecká cena nie je trhová a je rozhodne nižšia ako trhová. Pre Letisko Piešťany a.s. je to však podľa môjho názoru škoda, lebo ak by bol vyšší výnos z tohto predaja,  tak by mohla spoločnosť znížiť svoju zadĺženosť. Aj z tohoto dôvodu som toho názoru, že ak už nie zo zákona, tak aspoń zo slušnosti mal byť na takúto transakciu vyžiadaný súhlas ostatných akcionárov.

Projekt "Parkovisko pri letisku Piešťany" - zdroj ďalších budúcich problémov


Kúpa pozemkov sa na zastupiteľstve TTSK zdôvodňovala prípravou projektu výstavby integrovaného  parkoviska spolufinancovaného z fondov EÚ z OP IROP. Pochybnosti, ktoré vyvoláva tento zámer uvediem už len telegraficky

  • nie je spracovaná komplexná architektonická štúdia na rozvoj letiska Piešťany a preto ad hoc rozhodnutie o umiestnení parkovísk je predčasné

  • na uvedených pozemkoch sa nachádzajú rôzne stavby s technológiami, ktoré bude treba v prípade ich súčasnej potreby pre fungovanie letiska premiestniť na iné miesto

  • uprostred pozemku registra C 12202/29  sa nachádzajú 2 parcely č. 12202/16 a 12202/17, ktoré vlastní letisko Piešťany, sú predmetom záložného práva a stoja na nich stavby, ktoré nepatria letisku.

  • aj keď si to autori nápadu neuvedomujú, aj výstavba parkoviska prioritne určeného pre letisko z fondov EÚ je štátna pomoc pre letisko so všetkými dôsledkami na posudzovanie projektu.

  • ak dnes niekto začne pripravovať projekt tak veľkého parkoviska na tak citlivom mieste, tak predpokladaný čas na vypracovanie projektu, získanie stavebných povolení a absolvovanie všetkých povoľovacích procesov je viac ako 2 roky. Teda projekt by bol hotový  okolo roku 2021. Na predloženie žiadosti o spolufinancovanie z EÚ fondov je podmienkou absolvovať verejné obstarávanie, čo je ďalší rok naviac  a 5-6 mesiacov na schvaľovanie žiadosti.  A sme v roku 2023. V tomto čase (január 2019) je IROP nakontrahovaný na 50%, do konca roku 2020 kedy končí toto programovacie obdobie treba kontraktačnú fázu na 100% ukončiť, aby bol čas na ukončenie projektov. Oprávnenosť výdavkov pre projekty tohto obdobia skončí v roku 2023. Dúfam, že je jasné, že predpoklad realizovať tento projekt parkoviska  v tomto programovacom období je nereálne. Ak  predpokladám, že každému aspoň trocha znalému problematiky to musí byť tiež jasné, tak ospravedlňovanie kúpy pozemkov stavbou parkoviska z IROP si dovolím nazvať blýskavou návnadou na neznalých poslancov.