Aj vy ste si zvykli na pohodlné bankové prevody? Veď z pohodlia domova, či počas cesty MHD vyplatíte faktúry, objednáte si obed do práce, či uhradíte deťom stravu do školy. Od októbra 2025 si budete môcť overiť, či účet, na ktorý mienite poslať peniaze, patrí správnemu príjemcovi. Jeho banka vám potvrdí, či sa príjemcove údaje zhodujú s tými, ktoré má uvedené v bankovom systéme.
Túto službu bude banka povinná poskytovať na základe nariadenia EP. Jej cieľom je zvýšenie spoľahlivosti platieb. Banky sľubujú, že čas spracovania platby to nepredĺži. Nový systém ráta aj s prípadnými preklepmi. Ak nie sú zásadné, banka ich opraví. Klienti si budú musieť zvyknúť aj na to, že budú povinní uvádzať aj názov, či meno príjemcu.
„Ak klienti budú chcieť, aby banka overila názov príjemcu, pri platbe na účet fyzickej osoby bude potrebné uviesť aj jej meno a priezvisko, pri právnickej osobe názov spoločnosti. Overenie prebehne v banke príjemcu okamžite, čas spracovania platby sa nepredĺži. Následne klient – odosielateľ platby pred autorizovaním platobného príkazu obdrží informáciu s výsledkom overenia. Novú službu budú môcť využiť všetci klienti – fyzické osoby, živnostníci aj právnické osoby – ktorí realizujú SEPA štandardné či okamžité platby," informuje Tatra banka.
Veľakrát sa pri zadávaní príjemcu stáva, že spravíme preklep. Pokiaľ nepôjde o zásadnú chybu, systém ju automaticky opraví. Klient tak bude môcť pokračovať bez toho, aby musel čokoľvek opraviť.
Ak však bude chyba v mene príjemcu zásadná, banka klienta upozorní na možné riziko nezhody s uvedeným príjemcom. Aj v tomto prípade sa klient rozhodne, či chce v zadávaní platby pokračovať. Banky pred pokračovaním odporúčajú opätovné overenie údajov u príjemcu platby.
„Ak klient nevyplní názov príjemcu pri platbe na účet vedený na Slovensku, banka ho upozorní, že bez uvedenia tejto informácie nebude možné vykonať jeho overenie. Klient napriek tomu môže platbu autorizovať, avšak s rizikom, že finančné prostriedky môžu byť zaslané na účet, ktorý nevlastní ním zadaný príjemca," dodáva banka.
v Hlavnom denníku verím, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobnú bránu, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatnej či inzercie.
Ak máte možnosť a chuť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:
Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(uveďte poznámky, prosím, uveďte „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.
Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik