Kým v USA po nástupe administratívy Donalda Trumpa bola podpora LGBT+ zásadne „strihmutá“, pražský pochod Pride si užíva významnú finančnú priazeň ako samosprávy, tak aj tamojších korporácií, všímajú si české Parlamentní listy.
Americké ideologické festivaly po rokoch hojnosti „plačú“ nad stratou podpory veľkých korporácií. Tie hovoria o ekonomických dôvodoch, no organizátori dúhových podujatí im vyčítajú zmenu kvôli nástupu administratívy Donalda Trumpa. Pravdou však je, že dúhová propaganda im odháňa zákazníkov.
Naproti tomu pražský pride si užíva podporu tamojšej samosprávy. Tá rozhodnutie spolufinancovať Prague Pride zdôvodňuje nárastom cestovného ruchu. Medzi významných sponzorov patrí napríklad aj automobilka Škoda.
Prvé veľké korporácie v USA začali obmedzovať finančnú podporu rôznych festivalov zabalených do dúhovej ideológie ešte pred ukončením Bidenovho funkčného obdobia. Inklúziu či diverzitu rôznych sexuálnych menšín dovtedy podporovali veľmi štedro. Prostredie sa však zmenilo a zisťujú to už aj usporiadatelia letných pride pochodov.
Organizátori pride-ov zisťujú, že zdroje v rámci ktorých si v minulosti mohli dovoliť veľkolepé akcie s ešte veľkolepejšou mediálnou propagandou, vysychajú. V rozpočtoch na tento rok im chýbajú obrovské čiastky. Niekdajší sponzori sa síce odvolávajú na nepriaznivú ekonomickú situáciu, no organizácie, ktoré očakávali štedrú podporu za jej poklesom vidia „nepriateľské prostredie“.
Výkonná riaditeľka San Francisco Pride Suzanne Fordová zhrnula, že problémy s hľadaním zdrojov pre LGBT+ akcie majú pôvod v tom, že sa Američania nachádzajú „v inom politickom prostredí“, aké panovalo po dlhé roky.
Fordová sa nezdráhala ani zverejniť názvy firiem, ktoré sa rozhodli nepokračovať v podpore tamojšieho pride-u. Jednou z nich je aj kedysi najpopulárnejší pivovar v USA, ktorý sa po reklame s transgender komičkou prepadol v predaji na druhé miesto. To je dôkaz toho, že tlak zákazníkov a znížené zisky sú najúčinnejším ukazovateľom toho, kade sa firma má, alebo skôr nemá uberať. Podobného osudu sa obávajú aj filmové štúdiá, či veľká automobilka.
Kým v USA sponzori od dúhovej propagandy odskakujú, v Česku a jeho metropole je to presne naopak. Pražská samospráva podľa portálu Parlamentí listy na akciu vyčlenila 700-tisíc korún českých s odôvodnením, že Prague Pride podporuje v českej metropole cestovný ruch.
„Prague Pride je „významná celospoločenská akcia zameraná na alternatívnu scénu s významným potenciálom propagácie Prahy ako modernej destinácie vhodnej pre návštevníkov bez rozdielu pôvodu, pohlaví alebo orientácie,“ rozhodla Komisia hlavného mesta pre udeľovanie dotácií v cestovnom ruchu, podľa ktorej má cieľová skupina účastníkov potenciál k opakovaným návštevám. Navyše sú to klienti, ktorí radi „pustia groš“.
Škoda Elroq Respectline – tak sa nazýva vozidlo, ktoré má byť prezentované práve na pražskom pride-e a automobilka s ním má veľké plány. Samozrejme, zabalené do pekných rečí o inklúzii a rešpekte.
Dúhový PRIDE Bratislava 2025, plánovaný na 19. júla na Námestí slobody, pokračuje v každoročnej tradícii oslavovania LGBTI+ identity a „rozmanitosti“. Festival má opäť ponúknuť kultúrny program vrátane koncertov, sprievodných podujatí a pochodu mestom. Témou ročníka je „slovenská kultúra“, pričom organizátori zdôrazňujú prínos kvír ľudí, Rómov a mladej generácie pre spoločnosť – čím tematicky opäť stavajú na identitárnych naratívoch. Kultúra alebo ideológia? Mesto Bratislava opakovane podporuje festival cez dotačné schémy. V roku 2025 vyčlenilo 220 000 EUR na kultúrne podujatia so „vzťahom k mestu“ a „aspektom inklúzie“. Oprávnenými žiadateľmi sú aj mimovládne organizácie – čo v praxi znamená, že verejné peniaze môžu (opäť) skončiť v rukách ideologicky aktívnych spolkov s jednostranným svetonázorom.
Otázkou ostáva, či je financovanie PRIDE skutočnou prioritou mesta: Čo ak väčšina obyvateľov s takýmito podujatiami nesúhlasí? A prečo by kultúrne granty nemali slúžiť radšej všetkým, bez ohľadu na sexuálnu alebo rodovú identitu? Skutočný záujem, alebo reputačné PR? Hoci mená partnerov pre ročník 2025 zatiaľ nie sú známe, festival v minulosti podporilo samotné Hlavné mesto Bratislava a Bratislavský kraj, ale tiež významné firmy ako BILLA, Henkel, IKEA, Lenovo, CURAPROX i niektoré nadácie. Organizátori zároveň pravidelne vyzývajú na finančnú podporu prostredníctvom darov a 2 % z daní. Potrebuje Bratislava PRIDE? Podľa oficiálnych vyjadrení má Bratislava k LGBTI+ komunite inkluzívny postoj. Avšak, PRIDE zostáva podujatím, ktoré rozdeľuje spoločnosť – nebuduje jednotu, ale zdôrazňuje rozdiely.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik