TOTO JE NOVÁ EURÓPA! Frustrovaní Nemci si nemôžu dovoliť ani škodovku
08 | 11 | 2025 I Diana Zaťková

Nemcov drvia ceny energií a slabá mzda! Nemecká ekonomika v posledných rokoch stagnuje, čo má citeľný vplyv aj na život bežných občanov. Tí to môžu poznať napríklad na tom, že si už nemôžu obvykle zaobstarať nové automobily ako v minulosti. Podľa agentúry Bloomberg trh s ojazdenými vozidlami narástol o desiatky percent. Spolu s tým ale vzrastá aj frustrácia, pretože si ľudia uvedomujú prepad svojej životnej úrovne. Nemecko dopláca najmä na vysoké ceny energií v priemysle a pracovníkom nerastú tak rýchlo mzdy.

Životná úroveň Európanov rapídne klesá

Agentúra Bloomberg si všíma najmä situáciu v nemeckom meste Bochum. To je známe najmä ťažkým priemyslom, kde sa posledné automobily prestali vyrábať v roku 2014. Vtedy sa uzavrela továreň značky Opel ao prácu prišlo tritisíc ľudí. Mesto vtedy prestalo byť domovom pre lacné a dostupné autá. Miestny rodinný autosalón Auto Feix v poslednom čase pociťuje nervozitu medzi zákazníkmi a zo svojho portfólia vyškrtol nové hatchbacky a kombíky. Ceny nových vozidiel totiž v posledných rokoch rástli rýchlejšie ako mzdy tamojších obyvateľov.

Môže za to predovšetkým transformácia automobiliek na elektromobilitu. Kvôli zákazu predaja áut so spaľovacími motormi sa najmä na európskom trhu vyrábajú drahé elektroautá. Oproti tomu bežné vozidlá na benzín či naftu sú postupne obmedzované. Ľuďom navyše zdražujú život náklady na bývanie, ceny potravín alebo drahé energie. „Zákazníci jednoducho majú vo vrecku menej peňazí,“ povedala riaditeľka autosalónu Kerstin Feixová. „Pre mnoho ľudí už nie je nové auto dostupné,“ uviedla.

Podľa výpočtu agentúry sa situácia na nemeckom trhu zhoršila tak, že nové auto stojí priemerného Nemca okolo 43 týždenných platov. V roku 1995 to pritom bolo 32 týždňov. Pre väčšinu rodín je automobil stále spojený so slobodou a nezávislosťou, mnoho domácností sa preto môže cítiť vylúčených zo spoločnosti. „Automobil je stále spojený s predstavou slobody a autonómie,“ povedal profesor sociálnej analýzy na bazilejskej univerzite Oliver Nachtwey. „Pre staršie generácie a ľudí z menších miest vlastníctvo auta stále znamená nezávislosť – schopnosť pohybovať sa a žiť podľa vlastných pravidiel,“ dodal.

Turecko vydalo na Netanjahua zatykač pre údajnú genocídu v Pásme Gazy
Turecko v piatok vydalo zatykače na 37 vysokopostavených izraelských predstaviteľov vrátane premiéra Benjamina Netanjahua, ministra obrany Jisraela Kaca, ministra verejnej bezpečnosti Itamara Ben Gvira či náčelníka generálneho štábu izraelskej... Čítať ďalej
07 | 11 | 2025 | Ivan Mihale/tasr

Z pýchy Európy nič nezostalo

Nemecké automobily pritom patrili ku pýche západnej Európy. Domácnosti si mohli kupovať cenovo priaznivé vozidlá ako Opel Kadett či Volkswagen Chrobák. Kvôli nižšej kúpnej sile sa však po celom európskom trhu začali sťahovať modely ako Volkswagen Up, Opel Adam, Ford Fiesta alebo Citroën C1.

Aj preto začal rásť trh s ojazdenými autami, počas posledných desiatich rokov sa v Nemecku zvýšil o 88 percent. Automobily dnes mávajú špičkové technológie aj v základných modeloch. Aj kvôli tomu rastie cena. V Taliansku bol napríklad dlhodobo populárny Fiat Panda. V roku 2010 stál deväť tisíc eur. Nová verzia však stojí 15 950 eur. Za pätnásť rokov došlo k zdraženiu o 80 percent.

TIEŽ CHCÚ VÝNIMKU! Rumunsko a Bulharsko sa chcú pridať k Orbánovi
Rumunsko a Bulharsko sa snažia chrániť ruské rafinérie pred hroziacimi Trumpovými sankciami. Obe krajiny zvažujú žiadosti o predĺženie odkladu sankcií pre svoje zariadenia vo vlastníctve spoločnosti Lukoil. Rumunsko a Bulharsko zvádzajú preteky... Čítať ďalej
08 | 11 | 2025 | Diana Zaťková

Cenovo nedostupná je aj nová Škoda

Automobily sa v posledných rokoch vrhli aj na presviedčanie zákazníkov, že sú pre nich výhodné elektrické modely. V poslednej dobe napríklad Volkswagen predstavil vozidlo ID, ktoré ponúka za 25-tisíc eur (608-tisíc korún). Tuzemská automobilka Škoda predstavila Epiq, ktorý je v podobnej cenovej hladine. Podľa Bloombergu si však ani tieto modely nemôže veľa kupujúcich zaobstarať. A to napriek tomu, že značka Škoda bola vždy braná ako lacnejšia alternatíva tradičných nemeckých automobiliek. Dôvodom je, že každý piaty Nemec je ohrozený chudobou alebo sociálnym vylúčením.

Škoda auto, foto: FB/Škoda

Na nemecký trh navyše začínajú útočiť lacné čínske elektrovozidlá. Napríklad Dolphin Surf od značky BYD stojí 22 990 eur. Obstaranie automobilov sa preto stáva aj politickou témou. Nemecký kancelár Friedrich Merz napríklad tlačí na zmiernenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035. To je pritom jedna z hlavných tém strany AfD, ktorá vedie v predvolebných prieskumoch. „Automobilový priemysel vyrába elektrické autá pre bohatších ľudí, zatiaľ čo rodiny sú zanedbávané,“ povedal poslanec AfD Christian Loose z Bochumi.

ZO ZÁKULISIA: Európski lídri pukajú závisťou (VIDEO)
Takto vyzeralo stretnutie amerického prezidenta Donalda Trumpa a maďarského lídra Viktora Orbána zvnútra. Macron, Merz, Starmer, Tusk i von der Leyenová môžu iba závidieť. V piatok sa vo Washingtone konal summit medzi USA a Maďarskom, na ktorom... Čítať ďalej
08 | 11 | 2025 | Diana Zaťková

Milí čitatelia,

veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.

Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.

Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.

💳  Príspevok si môžete nainštalovať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní.  ❤️

 

Zdieľať tento článok
Starší článok Novší článok