Jedným zo samovražedných nápadov Európskej komisie vedenej Ursulou von der Leyenovou je úplný zákaz spaľovacích motorov do roku 2035. Príčetní sa spájajú tajne i verejne a hľadajú cesty ako zachrániť zdevastovanú Európu. Tajná schôdzka prebehla dokonca priamo u nemeckého kancelára Merza, odhaľuje denník Bild.
Budúci týždeň má byť zverejnený list stovky biznismenov, ktorí žiadajú Brusel, aby sa cieľ roku 2035 zachoval. Automobilky majú z neho hlavybôľ. Rozhovory na túto fatálnu tému údajne v stredu prebehli na tajnej schôdzke v súkromnej rezidencii nemeckého kancelára Friedricha Merza. Od predstaviteľov vládnych strán skúšal Merz získať podporu pre boj so zákazom spaľovacích motorov.
Podľa informátorov Bildu sa nemeckí kresťanskí demokrati (CDU/CSU) rozhodli ísť do boja za zrušenie celoeurópskeho zákazu áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Chcú sa zamerať na plug-in hybridné pohony a spojenca hľadajú v koaličnom partnerovi SPD.
Sociálni demokrati (SPD), ktorí sú viac „zelení“, zrušenie zákazu spaľovacích motory odmietajú a budúcnosť nemeckého priemyslu vidia v elektromobiloch. Podľa Bildu sú však ochotní kompromisne podporiť práve autá s plug-in technológiou.
Koaliční partneri sa vraj nateraz dohodli na samite automobiliek a ich dodávateľov. Ako alarmoval predseda CSU Markus Söder: „Automobilový priemysel je a zostáva našou ekonomickou záchranou. Pokiaľ nebudeme reagovať rýchlo, v stávke sú státisíce pracovných miest. Preto musíme teraz zastaviť postupné vyraďovanie spaľovacích motorov.“
Pro-choice pre automobilky
Podľa Bildu by mali výrobcovia sami rozhodnúť, ktoré čisté motory môžu použiť na dosiahnutie limitov EÚ pre uhlíkovú neutralitu. A to pragmaticky - bez politických pokynov, či likvidačných príkazov. Prezidentka Nemeckého zväzu automobilového priemyslu Hildegard Müllerová privítala "oznámenie kancelára, že má v úmysle pozvať automobilový priemysel na dialóg o priemyselnej politike. Sme presvedčení, že ochrana klímy sa dá dosiahnuť iba technologickou otvorenosťou." Automobilky musia mať na výber ako riešenie plug-in hybridy, vodík aj obnoviteľné palivá.
Zákaz predaja áut so spaľovacím motorom podľa výrobcov núti firmy koncentrovať všetky investície výlučne do elektromobility. Existujú pritom aj iné, lacnejšie a flexibilnejšie cesty na znižovanie emisií, ak je to skutočným cieľom zákazu spaľovákov. ACEA a Clepa vo svojom nedávnom liste Bruselu upozornili, že plnenie takto rigidných cieľov je v súčasnom prostredí „nereálne“.
Brusel už síce zjemnil niektoré krátkodobé cieľe a zaviedla clá na čínske elektromobily, no na kľúčový rok 2035 zatiaľ nesiahol. Európske automobilky nie sú v otázke dekarbonizácie jednotné. Mercedes-Benz či Volkswagen volajú po flexibilite, značky Volvo či Polestar zasa pred zjemnením cieľov varujú. Merzov samit automobiliek sa teda ukazuje ako skvelý prostriedok na vyjasnenie postojov a nájdenie postupu na minimalizáciu škôd na ekonomiky.
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️