Január 2035 mal byť podľa rozhodnutia európskej komisie (EK) z roku 2022 koncom výroby a registrácie vozidiel so spaľovacím motorom.Cieľom malo byť výrazne znížiť emisie CO₂ v dopravnom sektore. Automobilky však pochopili hroziaci úpadok, premiéri aj útok na celé hospodárstvo, občania na svoje živobytie. Spojili sily a zatiahli nariadeniu ručnú brzdu. Už 10.decmbra môže v Bruseli prísť k prehodnoteniu tohto likvidačného rozhodnutia, utešuje portál EpochTimes.
Pôvodne bolo rozhodnutie o zákaze spaľovacích motorov v roku 2035 na úrovni Európskej únie (EÚ) považované za uzavretú záležitosť. Tento bezprecedentný a bezdôvodný direktívny zásah do životov miliónov občanov únie vyvolal patričný odpor. Po viacerých spoločných apeloch európskych automobiliek v pondelok aj premiéri suverénnych členských krajín EÚ na čele s premiérkou Talianska Meloniovou a vrátane slovenského premiéra Roberta Fica (SMER-SD), či nemeckého kancelára MErza (CDU) adresovali list predsedníčke Európskej komisie. Vyzývajú EK na zrušenie sebazničujúceho zákazu spaľovacích motorov od roku 2035:
A plán EK sa začína rúca. Naznačuje to aspoň rozhovor denníka Handelsblatt s európskym komisárom pre dopravu Apostolosom Tzitzikostasom, v ktorom naznačil technologickú otvorenosť, a to aj pre spaľovacie motory na e-palivá. Na otázku, či EÚ od roku 2035 dovolí hybridné automobily a tiež klasické spaľovacie motory, eurokomisár pre dopravu odpovedal: „Sme otvorení všetkým technológiám.“ Podľa neho bude EÚ pri novom posudzovaní emisných limitov zohľadňovať všetok technologický pokrok – vrátane spaľovacích motorov, ktoré jazdia na e-palivá alebo biopalivá.
Zároveň podľa jeho slov naďalej „veľmi tvrdo“ pracuje na tom, aby boli do 10. decembra predložené nové návrhy k zákazu spaľovacích motorov. Existuje však možnosť, že sa tak stane neskôr, uviedol Tzitzikostas. Podľa neho na to existujú dobré dôvody. Plánované opatrenie má byť súčasťou rozsiahleho „automobilového balíčka“, prostredníctvom ktorého chce EK posilniť automobilový priemysel a zabezpečiť konkurencieschopnosť Európy.
Pre firemné vozové parky plánuje eurokomisár Tzitzikostas zavedenie pravidiel „Buy European“, teda povinností nakupovať európske osobné automobily. Okrem toho má byť podporený lacnejší základný model, aby sa zvýšil dopyt po elektromobiloch.
Spolkový kancelár Friedrich Merz (CDU) požaduje od Európskej komisie zmenu prístupu a v uplynulom týždni zaslal predsedníčke EK Ursule von der Leyenovej príslušný list. Avizoval ho už 26. novembra na tlačovej konferencii pri „Strategickom dialógu automobilového priemyslu“ v Stuttgarte. Doslova vtedy povedal: "Ak chceme zvládnuť výzvy tejto takzvanej mobility budúcnosti, budeme sa musieť v najbližších týždňoch a mesiacoch veľmi snažiť. Ale toto úsilie bude úspešné len vtedy, ak Európska komisia a následne európske inštitúcie ako celok – Rada, Parlament a Komisia – v najbližších dňoch a týždňoch nastavia správny kurz." Zjavne už pochopil odkaz svojich občanov:
Kancelár tiež zdôraznil, že sa koalícia nemieni odkloniť od stanoviska konferencie ministerských predsedov z konca októbra. Tí rozhodli , že elektromobilita je „kľúčovou technológiou budúcnosti“. Súčasne však požadovali, aby boli zohľadnené „alternatívne, klimaticky šetrné pohony“, syntetické palivá a prechodné technológie, ako sú vysoko účinné spaľovacie motory. „Striktný zákaz“ nových spaľovacích motorov od roku 2035 šéfovia jednotlivých spolkových krajín odmietli, pretože by to mohlo ohroziť konkurencieschopnosť Nemecka ako automobilového centra a podrýtať spoločenskú akceptáciu „transformácie“.
Namiesto toho požadujú, aby sa spolková vláda v EÚ zasadzovala používanie palív s nízkym obsahom CO₂, rozširovanie infraštruktúry pre nabíjanie a vodík a tiež investície do výroby batérií, sieťových technológií a autonómneho riadenia. Na tlačovej konferencii Merz vysvetlil stanovisko spolkovej vlády: v liste „požiada“ Európsku komisiu, aby „upravila a korigovala“ reguláciu mobility, aby boli konkurencieschopnosť a ochrana klímy lepšie zladené. Preskúmanie únijných flotilových emisných limitov je podľa neho „kľúčovým určením smeru“. Kancelár odkázal na jednomyseľnosť konferencie, že naďalej majú povoľované plug-in hybridy, elektromobily s predlžovačom dojazdu a tiež vysoko účinné spaľovacie motory.
Eurokomisár pre dopravu Tzitzikostas potvrdil pre denník Handelsblatt: "List kancelára Merza bol prijatý veľmi pozitívne. Chceme sa držať svojich cieľov, ale zároveň musíme zohľadniť najnovšie geopolitické vývoje. Musíme dávať pozor, aby sme neohrozili našu konkurencieschopnosť, a zároveň pomohli európskemu priemyslu udržať si technologický náskok," potvrdil komisár z Grécka argumenty slovenského premiéra.
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️