Nie ste kráľom! Odkazujú to právnici českému prezidenovi Pavlovi po ďalších výstupoch na tému „Andrej Babiš má stret záujmov“. Zákony takúto situáciu predvídajú a vôbec nie je nutné kvôli tomu naťahovať vymenovanie vlády a demisionárske úradovanie Fialovho kabinetu. A ak prezident skrátka nechce vymenovať Babiša, nemal by zbabelo hľadať výhovorky a dokonca šermovať neexistujúcimi zákonmi, informujú české Parlamentní Listy.
Komentátor Hospodárskych novín Petr Honzejk k tomu spísal komentár s názvom "Pozoooor! Prezident Petr Pavel vážne narúša ústavný poriadok!" . V ňom zmietol všetky argumenty, že Petr Pavel sa už dostal za hranu ústavného poriadku. "Tieto názory možno rozdeliť do dvoch skupín. Na úplne nezmyselné, hraničiace s dezinformáciami. A na zaujímavé, ale relatívne ľahko vyvrátiteľné," píše Honzejk.
Právnici sú predsa len zdržanlivejší, alebo sa prikláňajú k opačnému názoru.
Vymenovanie vlády je mimoriadna epizóda českej politiky, v ktorej má hlava štátu možnosť prehovoriť do politického diania a všetci štyria prezidenti, ktorých mandát prešiel za platnosti aktuálnej ústavy, túto príležitosť využívali.
Miloš Zeman niekoľkokrát uplatňoval svoje námietky proti jednotlivým kandidátom a v špecifickom prípade z leta 2013 spochybnil najtesnejšiu možnú snemovnú väčšinu koalície ODS, TOP 09 a ĽUĎOM. Namiesto nej sa rozhodol vymenovať úradnícku vládu Jiřího Rusnoka, čo bolo spätne považované za jeho najväčšie „napnutie“ ústavy za celých desať rokov.
Petr Pavel pred voľbami sľuboval, že podobný „aktivizmus“ robiť nebude. Hneď jeho prvé vymenovanie vlády ale vyvoláva otázky.
Je už šesť týždňov po voľbách. Koaličná dohoda, vrátane programového vyhlásenia, už je podpísaná dva týždne a vo vnútri snemovnej väčšiny nie je žiadna prekážka, ktorá by bránila vzniku vlády. Napriek tomu stále vládne predchádzajúci Fialov kabinet v demisii a ani nie je časový plán, kedy vznikne vláda nová.
Prezident Pavel odmieta vymenovať Andreja Babiša premiérom, čo je prvý krok k zriadeniu novej vlády. Ako dôvod uvádza Babišovo vlastníctvo spoločnosti Agrofert, ktoré podľa neho predstavuje stret záujmov. Ten má podľa prezidentovho výkladu tvoriť právnu prekážku výkonu funkcie premiéra a on nemôže robiť kroky, ktoré budú protizákonné.
Protizákonnosť ale nie je zjavná, vychádza skôr z intepretácie práva a niektorí právnici majú iný názor. Tým situácia pripomína napríklad práve dvadsať rokov starú kauzu, v ktorej prezident Václav Klaus menoval do vlády Jiřího Paroubka miesto Milady Emmerovej na ministerstvo zdravotníctva Davida Ratha.
Vtedy ale išlo iba o vymenovanie ministra do pracujúcej vlády s vyslovenou dôverou. Tentoraz na prezidentskom výklade stretu záujmu stojí nástup celej vlády a zahojenie provizória, v ktorom štát riadi Fialova vláda v demisii, bez väčšiny v Poslaneckej snemovni.
Právnik Zdeněk Koudelka pre ParlamentnéListy.cz uvádza: "Andrej Babiš nie je v strete záujmov ani ako budúci premiér. Náš zákon o strete záujmov umožňuje členom vlády vlastniť akcie a podiely v obchodných spoločnostiach s výnimkou tých, ktoré vlastnia médiá. Nesmú byť len členmi štatutárnych a dozorných spoločností (kontrolných). osoba, nie je členom štatutárneho orgánu ani dozornej rady žiadnej obchodnej spoločnosti. Je prostým vlastníkom akcií, čo je v súlade so zákonom, pričom dotknuté akciové spoločnosti nevlastnia médiá“.
Otázka, či Agrofert bude získavať dotácie, je podľa neho záležitosťou spomínaného holdingu, ale rozhodne to nemá vplyv na otázku, či vlastník jeho akcií môže byť členom vlády.
Advokát Michal Šilhánek vo svojom komentári pre Info.cz vysvetľuje príbeh stretu záujmov obsiahlejšie. U Andreja Babiša ho možno rozdeliť do dvoch rovín. "Tá prvá, jednoduchšia na riešenie, je, že spoločnosť, v ktorej má člen vlády majetkový podiel viac ako 25 %, sa nesmie zúčastniť verejného obstarávania a nesmie získavať dotácie. Toto je pomerne jednoduché, pretože to buď Andrej Babiš vyrieši tým, že Agrofert prevedie na niekoho iného (napríklad deti) a problém s verejnými zákazkami a dotá. Agrofert bude bez dotácií a verejného obstarávania,“ vysvetľuje. Nejde o nič nové, rovnaký problém riešili v minulosti aj iní členovia vlády.
Druhá rovina je podľa neho zložitejšia a odkazuje k paragrafu zákona o strete záujmov, podľa ktorého člen vlády nesmie podnikať alebo prevádzkovať inú samostatnú zárobkovú činnosť, byť členom orgánov právnickej osoby, alebo byť v inom pracovnoprávnom vzťahu, než je jeho vládny úväzok.
„Tu už môže vznikať otázka, či je v strete záujmov taký člen vlády, ktorý previedol svoje spoločnosti na osobu blízku (manžel, deti), respektíve, či to napĺňa definíciu podnikania,“ pripúšťa advokát.
Riešenie tohto problému ale zákon predpokladá. "Člen vlády má 30 dní na riešenie problému, a to od začatia výkonu funkcie. Pokiaľ toto nie je možné z dôvodov nezávislých na vôli takej osoby, člen vlády o tomto upovedomí evidenčný orgán a vykoná všetky opatrenia smerujúce k ukončeniu jeho podnikania. Navyše za porušenie zákazu podnikania hrozí takej osobe pokuta v rozmedzí 5 000 Kč až 250 000Kč. S ohľadom na vyššie uvedené je nepravdepodobné, že by sa stalo niečo zásadné, ak bude Andrej Babiš vymenovaný za premiéra (a získa dôveru),“ vysvetľuje.
Ak by prezident republiky na základe tohto stavu odmietol premiéra vymenovať, otvorili by sa tým podľa advokáta úplne iné otázky, v ktorých sa bavíme o kompetenčnej žalobe a ďalších pojmoch z ústavného či správneho práva. "Domnievam sa, že Peter Pavel môže menovanie zdržiavať, ale zabrániť mu úplne podľa môjho názoru nemôže," zhŕňa advokát.
Najmä potom, čo prezident Pavel 17. novembra prehovoril aj o tom, že by hnutie ANO na vyriešenie stavu mohlo na funkciu premiéra navrhnúť iného kandidáta. Čo je podľa mnohých už veľmi výrazný zásah do politického diania.
Mnohí si to spájajú aj s pokusmi Petra Pavla „pripomienkovať“ vládne vyhlásenie, ktoré mu premiér Babiš ako gesto dobrej vôle zaslal. Doteraz nikdy sa totiž nestalo, aby sa prezident zoznamoval ešte pred vymenovaním s programom vlády, ten sa doposiaľ vždy vypracovával až potom, keď sa ministri ujali funkcií, a smeroval k snemovnemu hlasovaniu o dôvere vláde, o ktorú musí kabinet požiadať podľa ústavy do 30 dní od vymenovania.
Docent Koudelka k tomu pre Parlamentné Listy.cz dodáva: "Prezident republiky nemá ústavnú povinnosť vymenovať víťaza volieb predsedom vlády. Mal by však byť natoľko morálne zrelý a odvážny, aby povedal pravdu, že nechce toho či onoho, pretože s ním politicky nesúhlasí, alebo že dostal taký pokyn od niekoho, komu. a zvádza to na neexistujúci stret záujmov v našom zákone o strete záujmov, ide o zbabelosť“.
Profesor ústavného práva Václav Pavlíček, autor komentára k českej ústave, v rozhovore pre Echo k jeho krokom povedal: "Prezident si musí uvedomiť, že ľud vo voľbách rozhodol. Musí si uvedomiť, že sme parlamentnou republikou. Nie sme predsa armáda, kde platí neoddeliteľná veliteľská právomoc."
Na čele výkonnej moci je podľa neho vláda, nie prezident. Ten sa zúčastňuje len na niektorých exekutívnych aktoch, a ešte s kontrasignáciou. „Keď sa voliči o niečom rozhodli, a preto zvolili túto väčšinu, tak nemôže do toho vstupovať nejaká štvrtá moc, ktorá nie je súčasťou koalície,“ vysvetľuje profesor Pavlíček základné princípy, ktorými musí byť všetko konanie ústavných aktérov posudzované.
„Asi nie som jediný, komu sa stále silnejšie zdá, že pre jednotlivé stromy už prestávame vidieť celý český ústavný les. Zabúda sa však na to najdôležitejšie, čo stojí v úvode našej ústavy: Ľud je zdrojom všetkej štátnej moci a túto moc vykonáva prostredníctvom orgánov moci zákonodarnej, výkonnej a súdnej,“ pridáva sa pre ParlamentníListy.cz brnenský právnik a vysokoškolský pedagóg Petr Kolman.
Práve vôľa ľudu je podľa neho základným kameňom celého ústavného systému. Do zásad parlamentnej demokracie je premietnutý princípom, že vládu môže vytvoriť ten, kto získa dôveru Poslaneckej snemovne. "Kto má v dolnej komore väčšinu, o tom v demokracii nerozhoduje prezident ani generál vo výslužbe, ale iba a len voličky a voliči," dodáva Kolman s tým, že voliči urobili svoje rozhodnutie s plným vedomím Babišových káuz aj potenciálneho stretu záujmov.
K tomu si dovoľuje poznamenať, že dotácie, ktoré holding Agrofert poberá, nie sú „dar“, ale politický nástroj, ktorého účelom je podpora pozitívnych účelov, ako je ochrana životného prostredia, výskum, inovácia či zamestnanosť.
V tomto kontexte je prezidentovo vytrvalé hľadanie dôvodov, prečo nevydať poverenie na zostavenie vlády víťazovi volieb, dôvodom na slušné pripomenutie, že hlava štátu nie je kráľom. "Vrchol absurdity nastal vo chvíli, keď prezident začal hovoriť o ‚európskom zákone o strete záujmov'. Ako správne a opakovane upozornil popredný český (resp. moravský) ústavný právnik a obľúbený vysokoškolský pedagóg Zdeněk Koudelka, nič také neexistuje. Európska únia nemá zákony, ale iba nariadenia a smernice – a žiadna z týchto noriem nestanovuje podmienky výkonu funkcie predsedu vlády akéhokoľvek členského štátu. Je smutné, keď hlava štátu nepozná stredoškolské učivo občianskej náuky či základov spoločenských vied,“ dodáva Kolman.
Absurdita narušovania ústavného poriadku neexistujúcimi legislatívnymi počinami ale podľa neho bola ešte prekonaná smiešnosťou Pavlových slov na Národnej triede, že Babiš „minimálne pol roka vedel, že vyhrá“ a mohol si teda svoje riešenie s Agrofertom pripraviť. „Veštiť výsledok volieb pol roka dopredu sa podobá brnenskému radnému a veštcovi Svatopluku Bartíkovi, ktorý v roku 2018 prorokoval Milošovi Zemanovi rýchly koniec vďaka rakovine – a len naplnil dejiny trápnosti,“ pripomína Kolman. Vážnejšie dodáva, že voľby sú rovné, tajné a nepredvídateľné a robiť kroky s miliardovým majetkom na základe tušenia ich výsledku je, samozrejme, úplný nezmysel.
Aj keď vykonanie súčasnej vládnej krízy je smiešne, podstata je podľa právnika veľmi vážna. Prezident má totiž reprezentovať štát a dbať na ústavnosť, nie je mu daná právomoc preskúmavať voľbu občanov a politicky selektovať, komu dá šancu a komu nie. "Parlamentná demokracia nie je súťaž krásy, ale rešpekt k vôli ľudu. A tá bola vyslovená úplne jasne. V časoch výročia 17. novembra by sme si to mali pripomínať dvojnásobne," pripomína.
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️