BEZPEČNOSŤ ČI ŠIKANA? Samosprávy získajú bič na vodičov
17 | 11 | 2025 I Roman Martiška

Vodičov na Slovensku čaká od mája 2026 zmena, ktorá môže byť pre väčšinu vodičov mimoriadne nepríjemná. Stacionárne radary v rukách samospráv podľa portálu autoviny.sk radikálne menia pohľad na prekročenie rýchlosti. 

Novela, ktorá môže dramaticky preformátovať vzťah medzi vodičmi a samosprávami, prešla vládou začiatkom novembra 2025, no aby zmeny skutočne platili, musí ich ešte potvrdiť Národná rada Slovenskej republiky. Až hlasovanie v parlamente rozhodne, či sa od mája 2026 začne nová éra prísnej kontroly vodičov. 

Novinka má dať mestám a obciam právo umiestňovať stacionárne radary a vyberať pokuty v režime objektívnej zodpovednosti — teda automaticky a bez kontaktu s policajtom.  

Vítaný zdroj príjmov pre rozpočty miest a obcí 

“Oficiálne ide o krok, ktorý má posilniť bezpečnosť na lokálnych cestách. Obce vraj najlepšie poznajú rizikové úseky a potrebujú vlastné nástroje na ich kontrolu. To znie logicky — až kým si človek neprečíta druhú polovicu zákona,” upozorňuje portál autoviny s tým, že od momentu schválenia stacionárneho radaru môže obec pokutovať vodičov sama, vo vlastnej réžii, a to bez policajta, bez zastavenia vozidla, bez individuálneho posúdenia situácie.  

Podľa portálu prinesú moderné stacionárne radary možnosť pre obec a miest vyberať tisíce eur mesačne prakticky bez nákladov. Práve toto môže byť pre samosprávy lákavé. 

Problémom je aj nepetržité fungovanie radarov

Problém nastane, ak sa radary začnú osádzať na úsekoch, kde sa „najlepšie zbiera“, ťažko bude hovoriť o bezpečnosti. História z iných európskych miest podľa portálu ukazuje, že je to presne ten scenár, ktorý nastane, keď samospráva získa priamy podiel z pokút. 

Najkontroverznejšou časťou novely má byť použitie objektívnej zodpovednosti. To znamená, že pokutu dostane automaticky držiteľ auta — nie ten, kto reálne šoféroval. Po pripočítaní, že stacionárne radary budú fungovať nepretržite a bez ľudského faktora, je jasné, že vodiči sa stanú ideálnym zdrojom príjmov.  

“Mestá argumentujú bezpečnosťou, no prax ukazuje, že stacionárne radary sa najčastejšie objavujú na úsekoch, kde vodiči ľahko prekročia rýchlosť — nie na úsekoch, kde je najvyššia nehodovosť,” upozorňuje portál, ktorý radary očakáva na dlhých rovinách; na výjazdoch z obcí; pri úsekoch so zvláštnymi a zmenšenými rýchlosťami a v miestach, kde je „ľahké“ urobiť drobný priestupok. Teda presne tam, kde sa dá efektívne „kasirovať“. 

Na toleranciu môžeme zabudnúť! 

Pre mnohých motoristov je to začiatok éry, v ktorej budú musieť jazdiť extrémne opatrne, ale nie kvôli bezpečnosti, ale kvôli hrozbe pokuty. “Vodičov nebude zastavovať policajt, ktorý vie posúdiť situáciu a zohľadniť okolnosti. Bude ich „zastavovať“ jednotka s optickým senzorom a algoritmom — a ten nemá súcit, pochopenie ani zdravý úsudok,” dodáva portál.  

Od mája 2026 sa začne nová kapitola šoférovania na Slovensku. “Ak dnes niekto jazdí „trochu nad limit“, môže byť v probléme. Ak niekto prehliadne značku, pokuta príde automaticky. Ak sa niekto spolieha na toleranciu, bude sklamaný,” uzatvára portál.  

Galko rozbil Matovičovcov! Vyťahuje špinavé prachy, rodinkárstvo aj „tajné platy“
Silný politický konflikt sa v uplynulých dňoch rozhoriel medzi bývalým členom klubu Hnutia Slovensko Ľubomírom Galkom a dvojicou poslancov Jozefom Pročkom a Michalom Šipošom. Galko, ktorý dnes pôsobí v strane Demokrati, prešiel z defenzívy do... Čítať ďalej
16 | 11 | 2025 | Gabriela Fedičová

Milí čitatelia,

veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.

Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.

Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.

💳   Príspevok si môžete použiť na účet: SK: IBAN91 020 0000 0043 7373 6457 (uveďte poznámky, stačí zrušiť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní.   ❤️