Poslanec Národnej rady Peter Kalivoda, Hlas-SD, pomenoval o čom je politika Európskej komisie. Ide o šikovný marketing, ktorý novú daň predá ako povolenky!
“Ono to tak znie pekne, že povolenky ako niečo také pozitívne, že vám niekto niečo dovoľuje. Ale treba povedať, že je to skôr taký trest pre ľudí, ktorí, ja neviem, kúria plynom, kúria uhlím, používajú benzínové autá, čo dnes máme naozaj gro ľudí, pretože nie každý si môže na Slovensku dovoliť jazdiť na elektromobile a na kúrenie používať tepelné čerpadlo,” uviedol Kalivoda, ktorý pripomenul, že kvôli emisným povolenkám hrozia pre slovenské domácnosti dodatočné náklady vo výške tisícok eur ročne.
Emisné povolenky “ETS-2” budú obchodované štandardne na burze. “Za tri mesiace stúpla cena ETS-iek zo 45 eur na nejakých 85 eur. To znamená, že za tri mesiace sme išli o 100 percent hore. Ak sa majú reálne začať uplatňovať v 2027, predstavte si, kde môže tá cena ísť,” upozornil Kalivoda na jedno z možných rizík.
Európska únia emisné povolenky nereguluje a ide o voľný trh. “To znamená, že vy dnes neviete, či to skončí na 270 eur, alebo na 870 eur. Ani pán Boh to nevie. Na tej burze môže naozaj obchodovať ktokoľvek s nimi. Aj veľké finančné domy, rôzni špekulanti, ktorí jednoducho chcú na nich zarobiť,” dodal Kalivoda, že chce túto emisnú daň zastaviť.
Kým na Slovensku sa rozbehla debata o emisných povolenkách aj pre domácnosti, tak nezisková organizácia Transport and Environment odhalila podvod automobilie s tzv. Plug-in hybridmi, ktoré podľa výskumu znečisťujú životné prostredie približne rovnako ako benzínové automobily.
Reálne je to takmer päťkrát viac, ako uvádzajú laboratórne testy, vyplýva z analýzy 800-tisíc vozidiel zaregistrovaných v Európe v rokoch 2021 až 2023. Vedci pri analýze údajov z palubných meračov zistili, že plug-in hybridy vypúšťajú iba o 19 percent oxidu uhličitého menej ako autá so spaľovacími motormi.
„Emisie v reálnej prevádzke stúpajú, zatiaľ čo oficiálne emisie klesajú,“ uvádza výskumníčka Sofía Navasová Gohlkeová. „Rozdiely sa zhoršujú a predstavujú problém,“ dodala.
Rozdiely vznikajú z chybného odhadu pomeru prejdených kilometrov v elektrickom režime k celkovému počtu kilometrov. Vedci zistili, že v elektrickom režime išli vozidlá iba 27 percent jazdy, hoci oficiálne odhady predpokladali až 84 percent. Navyše odhalili, že aj keď boli automobily v elektrickom režime, úrovne znečistenia boli výrazne vyššie ako oficiálne odhady.
Čo, teda v skutočnosti o emisiách vieme?
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️