Ako spoločnosť Meta ovplyvní politickú súťaž?
28 | 07 | 2025 I Ivan Mihale

Spoločnosť Meta sa rozhodla pozastaviť od 10.októbra politickú reklamu v rámci Európskej únie. Odôvodnila to tým, že v EÚ je prísna regulácia , ktorá vyžaduje detailné informácie o zadávateľoch reklám, výdavkoch, cieľovej skupine a súvisiacich voľbách, opisuje situáciu poslanec Roman Michelko (SNS), jeho názor prinášame v plnom znení

Údajne sa obáva manipulácie verejnej mienky, šírenia dezinformácií, či zahraničného zasahovania do volieb prostredníctvom platenej reklamy. Prevádzkové a právne neistoty pri dodržiavaní nových pravidiel podľa Mety nie sú prakticky realizovateľné a môžu priniesť aj cenzúru či komplikované zodpovednosti. Realita je pritom taká, že v boji za falošné pravidlá politickej korektnosti EÚ chce ovplyvniť sociálne siete takým spôsobom, aby nevhodní a nepohodlní politici nemohli zásadnejším spôsobom ovplyvňovať verejný priestor. Meta zároveň zdôrazňuje, že používatelia v EÚ budú môcť naďalej diskutovať o politike a zverejňovať politický obsah, ale platená politická reklama bude zakázaná.

Táto skutočnosť v zásade znamená, že oveľa viac než čokoľvek iné bude verejnú debatu ovplyvňovať systém algoritmov, ktoré nastavujú experti v Mete a dá sa jasne predpokladať, ako tieto algoritmy budú nastavené. Dnes bolo možné algoritmy čiastočne obchádzať, resp. kompenzovať platením za politický obsah, ktorý nie je plne kompatibilný s politicky korektným nastavením, ktoré nastavujú experti v Mete. Od októbra to už možné nebude.

Tým chce Meta blokovať, resp. oslabovať nevhodný politický obsah, ktorý sa od októbra tohto roku bude dať ďalšej šíriť len organicky, teda bez možnosti platenej podpory. Ako príklady, kedy sociálne siete nehodne ovplyvnili politické rozhodovanie sa uvádza Brexit, prípadne nečakaný a prekvapujúci výsledok, takzvaného antisystémového kandidáta v Rumunských prezidentských voľbách. Skutočnosť, že podozrenia z podpory jeho kandidatúry zo zahraničia a z financovania jeho kampane na sociálnych sieťach sa nepotvrdili a navyše, ako zdroj jeho podpory sa uvádzala sociálna sieť Telegram - ktorá nemá s Metou nič spoločné, je len podružný a prehliadaný fakt.

Už na jeseň uvidíme, či sa takého rozhodnutie korporácie Meta nejak viditeľne prejaví na politickej komunikácii na sociálnych sieťach, alebo si politicky nekorektné názory nájdu spôsob, ako sa dostať k voličom, napriek snahám politicky korektných korporácii.

Neutralita v ťahu! Rakúsko uvažuje o vstupe do NATO
Viedeň je otvorená diskusii o členstve krajiny v NATO vzhľadom na zahraničnú politiku Ruska a situáciu v oblasti medzinárodnej bezpečnosti. V rozhovore pre Welt to uviedla liberálna šéfka rakúskeho ministerstva zahraničných vecí Beate... Čítať ďalej
28 | 07 | 2025 | Diana Zaťková

Milí čitatelia,

v Hlavnom denníku veríme, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobné brány, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatného či inzercie.

Ak máte možnosť a chuť podporiť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:

  1. Zostať nezávislými – nepodliehame tlaku žiadnych oligarchov, politických strán ani záujmových skupín;
  2. Udržať obsah otvorený pre všetkých – aj pre tých, ktorí si platené médiá nemôžu dovoliť;
  3. Ponúkať iný pohľad na svet – už niekoľko rokov prinášame informácie mimo hlavného prúdu.

Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(do poznámky prosíme uviesť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.

Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu:  https://t.me/hlavnydennik

Zdieľať tento článok
Starší článok Novší článok