S vyplatením poistného to nebude také jednoduché
09 | 07 | 2025 I Eka Balašková

Pol roka sa tešili na dovolenku. Cestovná kancelária Happy Travel však 1. júla ohlásila krach a im zostali oči pre plač. Komu? Jednej z mnohých rodín, ktoré si v tejto cestovke zarezervovali dovolenku ešte začiatkom roka. Odškodné však nedostanú všetci.

Nitrianska cestovka síce má uzatvorené poistenie pre prípad úpadku, no všetko je zložitejšie, ako na prvý pohľad vyzerá. Odškodného sa klienti dočkajú, až príslušná poisťovňa (do pol roka) obdrží všetky poistné udalosti. Nie na každého príde v plnej výške – suma, na ktorú je CK poistená na to podľa analytika nepostačuje. Ten radí, proti čomu je dobré pripoistiť sa. CK bola členom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr. Jej generálny tajomník vysvetľuje, že ak je cestovka v úpadku, je zbytočné kontaktovať ubytovateľa.

Bola poistená

„Cestovná kancelária HappyTravel.sk, s.r.o. má uzatvorené poistenie pre prípad svojho úpadku s platnosťou do 30.11.2025. Klienti cestovnej kancelárie, ktorí majú zakúpené zájazdy môžu kontaktovať asistenčnú službu poisťovne, ktorá im poskytne informácie o spôsobe riešenia poistnej udalosti,“  informovala CK na svojej stránke 1. júla. Zverejnila aj kontakt a údaje o poistení s tým, že poisťovni poskytuje maximálnu súčinnosť pri návrate dovolenkárov domov zo zahraničia.

Šťastný návrat z dovolenky nie je len fráza. Je vaša CK poistená proti úpadku?
Júl a august sa väčšine z nás spája s príjemnými predstavami o oddychu na pláži s pieskom jemným, ako pohladenie, s nápojom s cinkajúcim ľadom a šumom mora, prípadne rušným nočným životom vychyteného letoviska. S podobnými predstavami šli na... Čítať ďalej
02 | 07 | 2025 | Eka Balaskova

Nebude to tak rýchlo

„Klienti môžu nahlasovať poistné udalosti podľa zákona do šiestich mesiacov od vyhlásenia úpadku CK. S vyplácaním poistného môžeme začať hneď po nahlásení všetkých poistných udalostí,“  povedala Monika Majerčíková, manažérka externej komunikácie poisťovne, v ktorej bola CK Happy Travel poistená.

HappyTravel

Neujde sa všetkým

CK bola poistená na necelé tri milióny a klienti sami sa proti úpadku CK pripoistiť nevedia. Finančný analytik preto vyjadril obavy, že nie každý z klientov bude odškodnený. A to aj napriek tomu, že si starostlivo odložil každý bloček, či doklad o zaplatení.

„Zájazd tvoria minimálne dve služby cestovného ruchu, takže ak si klient zakúpil v cestovnej kancelárii iba jednu službu, napríklad letenku, alebo iba ubytovanie bez ďalších služieb, tak v takom prípade poistenie pre prípad úpadku na takúto konkrétnu danú službu neplatí,“ priblížil generálny tajomník Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Radoslav Oliver Košík.

„Nejde o zájazd a podľa Zákona o zájazdoch nemajú nárok na poistné plnenie,“ potvrdila pre STVR Monika Majerčíková z poisťovne Generali.

„Ako klient by som mal uzavrieť vlastné cestovné poistenie, ktoré ma kryje napríklad voči tomu, ak by som na dovolenke mal byť liečený na úraz alebo hospitalizovaný. Takisto si viem pripoistiť aj riziko storna, ak by som nevedel vycestovať,“  radí Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.

Cítia sa podvedení

Pre mnohých klientov zaplatiť si dovolenku znamená celoročné šetrenie, preto sú na podobný prístup citliví. Za svoje odškodné sú rozhodnutí bojovať. Aj tí, čo už teraz mali relaxovať v zarezervovanom letovisku zistili, že ich rezerváciu ubytovacie zariadenie neeviduje. To však neznamená automaticky podvod. Klienti sa však cítia byť podvedení a podávajú trestné oznámenia.

Sloboda slova? Médiá sa neštítía ani zneužitia tajných služieb (VIDEO)
Slovenská opozícia a s ňou spriaznené červené denníky nás od nástupu štvrtej vlády Roberta Fica čoraz nástojčivejšie presviedčajú, ako sa na Slovensku vytráca sloboda tlače a novinári nemôžu slobodne tvoriť a pracovať. Europoslanec Erik Kaliňák... Čítať ďalej
09 | 07 | 2025 | Eka Balaskova

Možný podvod preveruje aj Generálny prokurátor

Vysvetlenie majiteľa

Majiteľ CK Happy Travel Roman Berkes tvrdí, že problém, ktorý jeho CK priviedol ku krachu je obrovský medziročný nárast prevádzkových nákladov v hoteloch. Prečo nezdvihol ceny?

„Zdvihnuté ceny zájazdov neakceptoval trh. To bol ten problém. Čiže tlak na cenu bol obrovský, takisto aj konkurenčné prostredie a boli sme nútení predávať, aby sme dokázali plniť záväzky. Tak sme museli korigovať cenu smerom dolu,“  vysvetľuje Berkes s tým, že takto nezodpovedne sa musel správať už niekoľko rokov.

„Vždy sa to nejakým spôsobom zvládlo, trh sa ozdravil a potom sme dokázali predávať zájazdy s maržou, ktorá pokrývala naše náklady,“ dodal Berkes.

Reprofoto z videa | Roman Berkes - majiteľ CK Happy Travel, ktorá je od 1. júla v úpadku

Ubytovateľa budete kontaktovať zbytočne

„Momentom vyhlásenia úpadku padajú všetky zájazdy, ktoré mali nasledovať. Takže ak klienti vyvíjajú iniciatívu, či majú alebo nemajú zaplatené ubytovanie v destinácii, je to úplne irelevantné,“  uviedol Radoslav Oliver Košík, generálny tajomník SACKA.

Milí čitatelia,

v Hlavnom denníku verím, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobnú bránu, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatnej či inzercie.

Ak máte možnosť a chuť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:

  1. Zostať nezávislými – nepodliehame tlaku žiadnych oligarchov, politických strán ani záujmových skupín;

  2. Udržať obsah otvorených pre všetkých – aj pre tých, ktorí si platené médiá nemôžu dovoliť;

  3. Ponúkať iný pohľad na svet – už niekoľko rokov prinášame informácie mimo hlavného prúdu.

Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(uveďte poznámky, prosím, uveďte „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom.

Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik