Mal to byť priam výstavný projekt primátorského pôsobenia Matúša Valla v hlavnom meste. Električka do Petržalky je preexspirovaná a predražená. Premávať mala už pred viac, ako dvoma rokmi a aj jej spustenie sa odložilo niekoľkokrát.
Nádeje obyvateľov z okolia staveniska tak, ako niekoľkokrát, spľasli. Naďalej namiesto pohodlnej dopravy do centra či iných bratislavských mestských častí môžu akurát tak škrípať zubami nad neschopnosťou magistrátu a toho, koho zvolili do kresla primátora. Čas priniesol aj potrebu doplňujúcich volieb na post starostu Petržalky. Mieni naň kandidovať osoba poverená riadením projektu električkovej trate. Nehovoriac o obrovskom finančnom navýšení ide namiesto „výkladnej skrine“ Vallovho druhého funkčného obdobia o nie malé a veľmi drahé fiasko
Stavba sa mala dokončiť už niekoľko krát. Najskôr primátor Petržalčanom sľuboval električku na Vianoce 2023. Nedodržanie termínu ospravedlnil konfliktom na Ukrajine a covidom. Bratislavský primátor Matúš Vallo sa rád pýši tým, že veci vo Valloslave, pardon, Bratislave chce robiť tak, ako v iných veľkých mestách. Škoda, že sa neinšpiroval Brnom, tam aj napriek rovnakým okolnostiam v tom čase električkovú trať spustili načas.
Nevyšiel ani ďalší Vallov „medový motúz“, teda sľub, že električka bude spojazdnená 30. decembra 2024. Koľajnice nikde, zato hluku a prachu okolo staveniska mali obyvatelia „plné zuby a byty“ a tak mu držali palce. Ďalší termín, polovica decembra minulého roka, bol oznámený s menšou „teatrálnosťou“.
Magistrát zorganizoval promo jazdu historickou električkou. Absolvovali ju influenceri a Vallovi priaznivci 19. decembra. Zostalo to pri nevydarenej PR akcii a pokuse o dojem, že sa predsa len niečo deje. To už primátor presunul „definitívny“ termín na prelom mája a júna. A Petržalčania už nevedeli, či sa viac tešiť, alebo obávať ďalšieho planého sľubu.
Matúš Vallo sa môže vyhovoriť, že nepovedal rok, počas ktorého má ten prelom mája a júna na mysli. Jarné kolaudačné konanie prinieslo množstvo chybových zistení – na zastávkach chýbajú prístrešky, chýbajú chodníky a sfušované podložie na križovatkách je treba urobiť celkom nanovo. Zato napríklad zámková dlažba na niektorých miestach vyzerá tak, že naši rodičia by sa v akcii Z dávno pustili do jej dobrovoľného čistenia.
Najnovšie prísľuby hovoria o septembri. Lenže...
Ten posledný argument vyslovila Tatiana Kratochvílová. Ona je nie len viceprimátorka, ale aj osoba zodpovedná za projekt. To však nie je všetko – tá istá Tatiana Kratochvílová sa rozhodla v septembri kandidovať v doplňujúcich voľbách starostu Mestskej časti Petržalka.
Pôvodná zmluvná cena z novembra 2021 mala byť takmer 90 miliónov eur. Marcový dodatok k zmluve predĺžil lehotu výstavby o 320 dní a tiež umožnil priebežné zvyšovanie nákladov – podľa rastu cien materiálov. Portál imhd.sk informuje, že aktuálna cena, k júnu 2025 je 112 258 780 eur s DPH.
To však nie je všetko - v dôsledku predlženia výstavby bolo v 17-tom dodatku k zmluve schválené extra 2 420 291 eur bez DPH. Tie majú slúžiť, ako kompenzácia pre zhotoviteľa
v Hlavnom denníku veríme, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobné brány, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatného či inzercie.
Ak máte možnosť a chuť podporiť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:
Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(do poznámky prosíme uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.
Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik