Počas búrky je nebezpečné nielen pohybovať sa v lese či na otvorenom priestranstve, ale i letieť lietadlom. Presvedčiť sa o tom mohli aj pasažieri letiaci do švédskeho hlavného mesta.
Kto bol na palube lietadla, ktoré vletelo do silnej búrky ten vie, aké je to nepríjemné. A ten, kto zažil ako zasiahol blesk lietadlo, ten na tento moment zrejme nezabudne do konca svojho života. Tak, ako pasažieri lietadla smerujúceho z Budapešti do Štokholmu, ktoré nad strednou Európou, presnejšie nad Slovenskom, zasiahol blesk.
Zo štvrtka na piatok sa nad Európou „ženili všetci čerti“. Búrky boli nad viacerými štátmi naprieč naším kontinentom, ktoré boli sprevádzané nielen bleskami, ale aj silným vetrom a krupobitím. Nepríjemný zážitok s bleskom, ktoré zasiahli strednú Európu, mali aj cestujúci na palube letu Wizz Air z Budapešti do Štokholmu.
Ako informuje portál plenum.sk, krátko po štarte zasiahli lietadlo nebezpečné blesky, čo prinútilo pilotov zmeniť trasu a pristáť vo Varšave. Situácia sa síce zaobišla bez zranení, udalosť ale pripomenula, aké riziká so sebou prinášajú lety počas búrok. Lietadlo Wizz Air s číslom letu W62403 vyštartovalo z Budapešti s cieľom dopraviť cestujúcich do švédskeho Štokholmu.
Počas letu však stroj narazil na búrkové pásmo, ktoré zasiahlo nielen Maďarsko, ale aj Slovensko. Po prelete nad naším územím udrel do lietadla blesk, čo si okamžite vyžiadalo reakciu posádky napriek tomu, že počas incidentu nebol nikto z cestujúcich ani posádky priamo ohrozený. Piloti sa rozhodli nepretrvávať vo vzduchu a pristáli vo Varšave, kde lietadlo prešlo povinnou technickou kontrolou.
Po núdzovom pristátí vo Varšave sa cestujúci presunuli do náhradného lietadla zo základne spoločnosti Wizz Air, ktoré ich bezpečne dopravilo do švédskeho Štokholmu. Celá situácia sa obišla bez zranení, let počas silných búrok ale vždy znamená zvýšené bezpečnostné riziko. Zásahy bleskom počas letu sú však častejšie, než by si mnohí mysleli.
Odhady odborníkov hovoria, že každé dopravné lietadlo zasiahne blesk v priemere raz za približne 1 000 letov. Našťastie, moderné lietadlá sú na takéto situácie konštruované. Trup lietadla je totiž vyrobený z vodivých materiálov, ktoré fungujú ako tzv. Faradayova klietka. Tá zabezpečuje, že elektrický výboj sa rozloží po povrchu lietadla a neohrozí vnútorný priestor s cestujúcimi a posádkou.
Napriek tomu zásah bleskom môže poškodiť povrch lietadla, antény, elektronické systémy alebo narušiť komunikáciu. Každé lietadlo, ktoré zasiahne blesk, preto musí po pristátí absolvovať detailnú technickú kontrolu. Pri správne fungujúcich systémoch nehrozí pasažierom bezprostredné nebezpečenstvo. Výraznejší problém môže ale nastať v prípade, že dôjde k poškodeniu dôležitých navigačných alebo riadiacich systémov. To je však vďaka moderným bezpečnostným štandardom veľmi zriedkavé.
Milí čitatelia,
v Hlavnom denníku veríme, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobné brány, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatného či inzercie.
Ak máte možnosť a chuť podporiť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:
Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(do poznámky prosíme uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.
Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik