Dlhé roky sa lety Air India spájali s notoricky známymi problémami, ktoré vyvrcholili tragickou katastrofou letu AI 171. Reťazec znepokojujúcich incidentov vybudovala leteckej spoločnosti povesť, ktorú expert bez okolkov označil za "mimoriadne zlú".
Zdravotnícky personál v Ahmadábáde v západoindickej provincii Gudžarát dnes potvrdil desivú bilanciu: pri štvrtkovej havárii prišlo o život 270 ľudí. Osudný let krátko po štarte narazil do internátu lekárskej fakulty, pričom z 241 cestujúcich prežil jediný človek, desiatky ďalších obetí boli na zemi. Indické úrady pokračujú v zhromažďovaní dôkazov, pričom intenzívne vyšetrujú presnú príčinu pádu Boeingu 787-8 Dreamliner. Zdrvené rodiny obetí medzitým čakajú v zúfalstve pred súdnolekárskym centrom na vydanie pozostatkov svojich blízkych.
Paradoxne, letecká spoločnosť si vyslúžila pochvalu za svoju bezprostrednú reakciu na katastrofu. Tragédia prichádza tri roky po tom, čo Air India získal a privatizoval oceliarnický gigant Tata. Podľa Rhysa Jonesa, uznávaného odborníka na luxusné cestovanie a redaktora portálu Head for Points, bola predtým povesť Air India "mimoriadne zlá", a to napriek tomu, že leteckú spoločnosť oficiálne schválili európski aj americkí regulátori. Predchádzajúce incidenty zahŕňali odpadávajúce okenné panely a množstvo sťažností na odpudzujúco špinavé interiéry lietadiel.
V roku 2018 zavládol absolútny chaos počas krátkeho, len 30-minútového letu Air India z Amritsaru do Dillí, keď prudká turbulencia spôsobila uvoľnenie vnútornej časti okenného panela.
Panika sa okamžite rozšírila preplnenou kabínou, v ktorej sa tlačilo 240 cestujúcich. Statočný člen posádky sa pokúšal panel zatlačiť späť na miesto a súčasne upokojovať vydeseného pasažiera.
Otrasné zábery z incidentu sa bleskovo rozšírili sociálnymi sieťami a zachytávajú, ako sa v panike aktivovali niektoré kyslíkové masky.
Tri osoby následne skončili v nemocnici, ako informoval denník The Times of India.
Zdroj pre denník takto opísal situáciu: "Cestujúci boli, prirodzene, vydesení na smrť. Turbulencia na lete AI 462 bola taká extrémna, že hlava sediaceho cestujúceho, ktorý pravdepodobne nemal zapnutý bezpečnostný pás, prudko narazila do stropného panelu kabíny."
Pred rokom, po prevzatí aerolínií skupinou Tata, sa dubajský cestovateľský vloger z kanála Living Jet Setters rozhodol otestovať, či došlo k zlepšeniam, a nastúpil na palubu 787-8 Dreamliner.
Vloger, cestujúci ekonomickou triedou, ocenil rýchle odbavenie a "vynikajúci servis" od "mimoriadne priateľských a veľmi milých" členov palubnej posádky. Zaznamenal tiež zlepšenia v kvalite jedla, ktoré označil za "chutné" a dokonca "vynikajúce", a pochválil pohodlné sedadlo s opierkou hlavy.
Napriek tomu odhalil niekoľko oblastí, ktoré boli "žalostne zastarané". S neskrývaným sklamaním poznamenal: "Dokonca ani palubné časopisy nie sú riadne udržiavané."
S rozhorčením poukázal na "katastrofálnu hygienu", ktorá bila do očí hneď po usadení. Kamera zachytila odpudzujúce škvrny na roztrhaných sedadlových vankúšoch aj na výklopnom stolíku. Rezolútne skonštatoval: "Air India sa v tomto smere musí zásadne zlepšiť."
V apríli tohto roka cestujúca na 7 500-míľovej trase z Chicaga do Dillí tvrdí, že jej oznámili "technický problém" s jej sedadlom v biznis triede, ktoré sa "nedalo sklopiť".
Namiesto riešenia jej vraj ponúkli dve ekonomické sedadlá a naliehavo ju presviedčali, aby túto "výhodnú" ponuku prijala.
Hoci cestujúca údajne jasne trvala na tom, že si chce ponechať nefunkčné sedadlo v biznis triede a dostať primeranú kompenzáciu, strohá odpoveď znela, že to nie je možné.
V najnovšej recenzii z mája zdokumentoval letecký expert a tvorca obsahu Noel Phillips svoj "hrozný" zážitok na palube "odporne špinavého Boeingu 797" spoločnosti Air India. Divákom predstavil "zašpinené" tlačidlá ovládania okien a dokonca vlas zabudnutý po predchádzajúcom cestujúcom. Rozhorčene opisoval, ako počas letu vypadla elektrina a pasažierom oznámili "technickú poruchu" po tom, čo sa dozvedeli o 45-minútovom meškaní.
V jednej šokujúcej scéne videa užasnutý Noel, ktorý cestoval biznis triedou, neveriaco komentoval: "Takže cestujúci na druhej strane lietadla prišiel k svojmu miestu, z ktorého trčí obrovský kus kovu. Fajn, opravili to lepiacou páskou, takže to je asi v poriadku, predpokladám."
Pán Jones zdôraznil, že pred akvizíciou v roku 2022 bola celková reputácia Air India "absolútne príšerná", no regulačné orgány v USA a Európe napriek tomu naďalej povoľovali spoločnosti prepravovať cestujúcich.
Podčiarkol dôležitý fakt, že aerolinky by takéto povolenie nezískali, ak by vyšetrovatelia odhalili "závažné bezpečnostné nedostatky". Odborník vysvetlil: "Pred privatizáciou mala Air India katastrofálnu povesť. Je však kľúčové uvedomiť si, že európski a americkí regulátori ju stále považovali za dostatočne bezpečnú a povoľovali jej prevádzkovať lety do USA, Spojeného kráľovstva a Európy."
"Ak by tieto kontrolné orgány odhalili závažné bezpečnostné nedostatky, takéto povolenie by nikdy nedostali – presne ako sme videli v prípade Pakistan International Airlines, ktorej bolo v posledných piatich rokoch zakázané lietať do týchto destinácií, kým výrazne nezlepšila svoj bezpečnostný štandard a regulačný systém."
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik