Aj keď sa supermarkety tvária, že vám ponúkajú obrovské zľavy, hrajú s vami dobre premyslenú psychologickú hru, pri ktorej proti vám používajú vaše vlastné zmysly. Má to jediný cieľ – naplniť košík práve v ich predajni. Zákazníci mnohé z trikov dávno „prekukli“, no predajcovia prichádzajú stále s niečím novým.
Medzi tie najviac využívané fígle na naše peňaženky patrí strategické rozmiestnenie tovaru v rámci predajne a častá zmena regálov. To, čo si máte všimnúť je vám takmer postavené do cesty a to, čo skutočne potrebujete, musíte hľadať. Je dobré nenechať sa rozptyľovať a tiež porovnávať tzv. jednotkovú cenu, ktorá sa na cenovkách uvádza a viete, že aj farby nás ovplyvňujú?
Pri vchode býva často umiestnený aj luxusnejší tovar. S prázdnym košíkom totiž zákazník ešte často nepremýšľa nad tým, či si ho môže dovoliť.
Tovar, ktorý potrebujú obchodníci najrýchlejšie predať (predovšetkým ovocie a zelenina) býva najčastejšie blízko vchodu. Naopak mrazničky sú väčšinou až na konci obchodu. Dôvod? Aby zákazník obchodom len neprebehol z obavy, že sa mu tovar roztopí.
Zaujalo vás niečo na prvý pohľad? Tak to má byť! Niečo, čo dobre vidíte, to väčšinou kúpite. Výrobcovia dokonca platia obchodom takzvané regálne, aby ich produkty umiestnili práve na najvhodnejšie miesto.
Snahou obchodníka je udržať zákazníka v obchode čo možno najdlhšie. Slúži na to aj trik s rôznymi ceduľkami a upozorneniami. Pri nakupovaní sa totiž pohľad zákazníka pohybuje zľava doprava, rovnako ako pri čítaní. Vždy pri tom očami zavadí o farebné ceduľky, ktoré upozorňujú na reklamy a akcie. Naruší tak sústredenie zákazníka a ten podvedome spomalí.
Obchodníci starostlivo kalkulujú nielen s tým, na ktoré miesto predajne ten ktorý výrobok umiestnia, ale aj ako nákupnú cestu zákazníka čo najviac skomplikovať. Čím viac bude obchod brázdiť a hľadať to, čo potrebuje, tým väčšia je šanca, že kúpi aj niečo navyše. Najďalej od vchodu býva umiestnený najbežnejší tovar. Mlieko a pečivo nikdy nenájdete hneď pri vstupe a väčšinou sú aj ďaleko od seba.
Idete na istotu pre svoj obľúbený tovar? Smola! Obchodníci rozmiestnenie tovaru na predajni často menia. Pri jeho hľadaní musí zákazník prejsť ďaleko väčšiu časť obchodu a je veľká šanca, že si do košíka pridá ďalší tovar. Podľa prieskumov sa po každej reorganizácii tovaru v predajni, supermarketom zvyšujú tržby.
Častým trikom je nesprávna cenovka. Pokiaľ na ňu zákazník upozorní, dozvie sa, že patrí k susednému tovaru a nedopatrením ju "niekto" prehodil.
Pri tovare, ktorý už nie je v akcii, zostáva cenovka s akčnou cenou. Keď tovar zákazník vloží do košíka, dozvie sa pravdu až pri platení. Vinu „hádžu“ predajcovia na brigádnikov, ktorí urobili chybu. Obľúbenou fintou je pri zľave aj nezadanie nižšej ceny do pokladne. Nepozorný zákazník potom „omylom“ zaplatí pôvodnú (vyššiu) cenu.
Tovar, ktorý je v letáku alebo na regáli obchodu označený ako zľavnený alebo akčný, ešte nemusí byť skutočne cenovo výhodný. Predajcovia často upozorňujú na zľavy pri tovare, ktorý ani po zľave nie je lacnejší ako u konkurencie. Lenže už len veľké nápisy AKCIA či ZĽAVA priťahujú pozornosť a ľudia ich vhodia do vozíka bez nejakého väčšieho premýšľania či dokonca porovnania.
Chytiť a nepustiť. Tak sa dá jednoducho popísať taktika, kedy zákazníci získavajú zľavy vďaka vernostným kartám, prípadne za nákup zbierajú rôzne body a pod. Nielenže sa kvôli nim do obchodu pravidelne vracia, často sa dokonca snažia, aby nákup presiahol určitú minimálnu cenovú hranicu a oni tak získali svoje body .
Nafúknuté obrie vrecká s chipsmi, na ktorých dne sa smutne chúli hrstička zemiačikov. Veľké bonboniéry, v ktorých po otvorení nájdete len pár cukríkov. Pokiaľ sa k fígľom obchodníkov pridajú aj triky výrobcov, má zákazník jedinú možnosť. Počítať!
Súčasťou cenoviek na regáloch totiž býva prepočet ceny tovaru na pevne danú jednotku, ako je 1 liter, 1 kilogram alebo 1 kus. Takto ľahko zistíte, koľko presne za svoj nákup zaplatíte.
Náš nákup ovplyvňujú aj farby obalov. Farbičky totiž dokážu ovplyvniť náš mozog a naservírovať mu určitý pocit.
*Modrá - bezpečie a dôvera (obľúbená farba bánk)
*Čierna - stabilita a istota (užíva sa na obaly luxusného tovaru)
*Biela – rovnováha, čistota a jednotnosť
*Červená – energia, naliehavosť, vzrušenie
*Žltá - uvoľnenie, oslobodenie, optimizmus, hravosť (v obchodoch býva spojená so zľavami)
*Zelená – upokojenie, bezpečie, nádej, zdravie (používa sa pre bio potraviny)
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Vážime si vašu podporu a pozývame na sociálne siete Facebook a Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik