Vo štvrtok organizuje KDH protest pred parlamentom proti školským zákonom ministra Tomáša Druckera (HLAS-SD, predtým Dobrá voľba). Rodičia školákov v súkromných školách proti nim vyzbierali a do parlamentu odovzdali vyše 90-tisíc podpisov. Nechcú dávať svoje deti do rómskych tried, k čomu ich novela núti. Na druhej strane: pomáhajú takto zmiešané triedy aspoň rómskym školákom? Postoj.sk prináša šokujúce skúsenosti z terénu a názory psychológov.
Pamätáme si splnomocnenca pre Rómov Petra Polláka (OĽANO), ktorý obvinil psychológov, že do špeciálnych škôl pre ťažko vzdelávateľné deti posielajú priveľa rómskych detí a dokonca aj také, ktoré by zvládli vzdelávanie v normálnych školách.
V auguste zverejnila Štátna školská inšpekcia znepokojivú správu o tom, že veľká časť detí z Prešovského a Košického kraja, ktoré psychológovia zaradili do špeciálnych škôl, tam v skutočnosti nepatrí. Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská, ktorá sídli v Mlynskej doline v Bratislave, tvrdí, že v posledných rokoch takých detí dramaticky pribúda. Príčinou je podľa nej neprofesionálna práca niektorých psychológov z centier poradenstva a prevencie (CPP), ktorí deti testujú. Prekvapuje, že ju pobúrilo, že medzi deťmi odoslanými do špeciálnych škôl bolo výrazne vyššie zastúpenie žiakov z marginalizovaných rómskych komunít.
Hlavná inšpektorka dostala exkluzívny priestor vrozhovore pre STVR, kde komentovala výsledky svojej správy. v rozhovore pre STVR. Psychológov z CPP pred celým Slovenskom dokonca ostro obvinila: „To, čo je veľký problém, je podľa mňa morálne a odborné zlyhanie." Kritizovala, že psychológovia rozhodujú o zaradení do špeciálnych škôl na základe stereotypov a jedného vyšetrenia. Žiada, aby tieto posudky vedeli obhájiť aj pred súdom a tvrdšie vyvodzovanie zodpovednosti v prípade nesprávneho posúdenia dieťaťa. Navrhuje stopku na určité obdobie. „Potom sa budú môcť vrátiť, keď si doštudujú veci a keď si uvedomia, ako ublížili deťom,“ vyjadrila sa v relácii verejnoprávnej televízie.
Výčitky z nesprávneho zaraďovania rómskych žiakov do špeciálnych škôl na východnom Slovensku zneli dlhšie, obvinenia v televízii boli poslednou kvapkou. Zástupcovia 20 CPP z Prešovského a Košického kraja napísali 3. septembra otvorený list ministrovi školstva JUDr. Ing. Tomášovi Drucekrovi, MSc.: tu: Reagovali v ňom na obvinenia a školskú inšpektorku vyzvali na ospravedlnenie. Poukázali na dlhodobé problémy, ktorým čelia pri práci s deťmi zo znevýhodneného prostredia - prejavu systémového a širokého problému štátu. Štandardná psychologická diagnostika v ich prípade často nefunguje a nátlaky na inklúziu sú škodlivé aj odtrhnuté od reality. Postoju to vysvetlili 3 dlhoroční psychológvia z terénu.
"Zažívame pri diagnostikách, že deti majú vši alebo svrab, momentálne je rozšírená žltačka. Často sú choré, nedoliečené alebo nevyspaté. Ak nemajú zabezpečené a uspokojené základné životné potreby, len s ťažkosťami sa budú rozvíjať a napredovať,“ opisuje psychologička z CPP v Kežmarku stav mnohých detí, ktorým sa s kolegami venujú. Životné prostredie rómskych osád ovplyvňuje ich mentálny, fyzický, sociálny aj emocionálny vývin. V škole potom učitelia či psychológovia majú zachraňovať zlyhávajúci sociálny systém. „Je zjavné, že nestačí venovať pozornosť deťom z rómskych osád až v predškolskom či školskom období. Vývin sa začína od počatia, rovnako dôležitá je stimulácia detí od narodenia,“ zdôrazňuje psychologička Krettová samozrejmosti. Na rozdiel od Bratislavy "veľká časť žije v chatrčiach, v špine, medzi potkanmi a pred očami majú rodičov, ktorí fajčia, pijú alebo fetujú" - a nepracujú.
Mnohé deti navyše ani v 6 rokoch nevedia komunikovať v slovenskom jazyku, často ani ich rodičia, upozrňil psychológ aj na známu jazykovú bariéru. Ako má takéto dieťa potom zvládnuť učiteľka popri 24 ďalších deťoch? „Svrab alebo vši sú u žiakov, za ktorými chodíme do škôl, úplne bežné. Pomohla by nám aj taká drobnosť, aby sme mali zabezpečené aspoň základné hygienické štandardy a aby sme mali napríklad nárok na očkovanie proti žltačke,“ vraví psychológ Zimmermann z Gelnice. Na Slovensku nie sú rozhodnutia rýchle:
Kvôli predošým obvineniam sú psychológovia opatrní. "Štandardy sú nastavené tak, že nemôžeme rozhodnúť po jednom vyšetrení," bráni sa psychológ. Aj pri úplne jasnom zaostávaní žiaka, potvrdenom v testoch a predpokladom mentálneho postihnutia ho nemôžu hneď zaradiť do špeciálnej školy. Učitelia vidia žiakov, ktorí opakovane zas a znova zlyhávajú a trápia sa, ale CPP robia rediagnostiku až po 2-3 rokoch. Až potom ich preradia do špeciálnej školy. „Niekoľko rokov sú tieto deti frustrované v systéme, v ktorom zlyhávajú, lebo pre ne nie je vhodný. Je to demotivujúce nielen pre samotné deti, ale aj pre ich učiteľov a spolužiakov, ktorí sú s nimi každodenne. Treba sa na to pozrieť aj z tejto strany a reálnymi očami,“ vysvetľuje psychológ očividnosť. "Keď vidí, že všetci okolo neho napredujú, no jemu sa nedarí, vedie to neraz k apatii alebo k agresivite,“ pridáva varovanie Krettová.
"Opatrnosť až strach, ktorý máme pri určovaní toho, či dieťa zaradiť do špeciálnej školy, je neprimeraný. Čelíme kritike, ktorá je odtrhnutá od reality. Snahy o inklúziu, predtým integráciu, sú pekné, ale naráža to na prax, ktorú kritici často nevidia alebo nechcú vidieť.“ Tlak na prehnanú inklúziu nespôsobilých detí zlyháva a vidia to každodenne aj učitelia v školách. Ubližuje to aj spolužiakom, ktorí sú šikovnejší a mohli by napredovať, hnevá to ich rodičov.
„Strašne sme to s tlakom na inklúziu urýchlili a ublížili sme učiteľom, ktorí si nevedia dať rady, a aj deťom, ktoré by mohli a chceli napredovať, ale sú brzdené,“ hovorí psychologička z Trebišova Beáta Furdová, iniciátorka listu ministrovi. „Inklúzia je krásna vec a je to super, ak dokážeme pomôcť znevýhodnenému dieťaťu. My sme to však poňali nesprávne. Myslíme si, že keď do debničky so zdravými jablkami vložíme 1 červivé, tak zvyšné jablká ich ozdravia. Tak to nefunguje, stane sa skôr opak,“ apeluje psychologička na zdravý rozum.
"Prestaňme si klamať. Nezmyselne vyhadzujeme peniaze, aby sme zalepili oči Bruselu, a ich životy sa zhoršujú. Prúdia sem celé roky státisíce eur do neefektívnych projektov, ktoré sa míňajú účinku, lebo nevychádzajú zo skutočných potrieb ľudí z týchto komunít. Mnoho projektov, iniciatív či aktivít sa robí iba preto, aby sme nečelili žalobám či pokutám z Európskej únie a aby sme jej tým zalepili oči. Za posledné roky sa vzdelávací proces čoraz viac prispôsobuje tým najslabším, a to na úkor ostatných detí a kvality ich vzdelávania. Tento systém a pravidlá nastavil štát, nie psychológovia. Investujú sa nemalé peniaze do podporných tímov, špeciálnych pedagógov, pomôcok, ale vidíme, že to jednoducho k zlepšovaniu situácie nevedie," vymenúva dlhoročná psychologička Furdová.
V reakcii na list psychológov uskutočnilo stretnutie zástupcov z CPP na východnom Slovensku so štátnym tajomníkom ministerstva školstva pre inklúziu Jánom Hrinkom aj s riaditeľkou Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) Alenou Kopányiovou. Prvé po 15 rokoch! Hlavná školská inšpektorka Štofková Dianovská z Bratislavy na stretnutie neprišla. Iniciátorka Furdová uzatvára :„Pán štátny tajomník nás vypočul a povedal, že pani inšpektorka to tak s tými vyjadreniami nemyslela. Ona na stretnutie neprišla. Na list nemáme žiadnu reakciu. Ani ospravedlnenie, o ktoré sme žiadali, sme nedostali. Ďalej nás ignorujú.“
Po odovzdanej petícii rodičov bude vo štvrtok aj protest pred parlamentom. Hlasovanie o nových školských obvodoch bude budúci týždeň.
https://t.me/milanmazurek/3598
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤