HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Tak teraz ako? Mali by vystrieľať zvieratá, či radšej developerov?

Ilustračná foto/ Zdroj: TASR

Ďalší obrovský problém vznikol kvôli výstavbe diaľnice D4 R7! Na území Bratislavy totiž nová rýchlostná cesta doslova uväznila niekoľko stoviek zvierat, píše zoznam.sk.

Z týchto úbohých zvierat sú najväčšou hrozbou najmä diviaky, ktoré podľa slov mestskej poslankyne napádajú psov a ohrozujú ľudí. Predseda poľovníckeho združenia má na situáciu celkom iný názor.

Jednoducho sme ich uväznili!

Všetko to spôsobila obyčajná kukurica. Keď bola totiž obľúbená pochúťka prasiat pripravená na zber, diviaky začali migrovať. Podľa slov miestneho poľovníka Ota Nevického je kukurica pre túto zver najväčším lákadlom.

Mnohopočetná črieda zo širokého okolia Bratislavy, Kalinkova a Hamuliakova však nerátala s tým, že domov sa už nikdy nevráti. Kým sa diviaky pásli na kukurici na území Podunajských Biskupíc, neďaleko nich vyrástol gigantický plot novej diaľnice D4 R7, ktorého účelom je práve oddeliť divú zver od vozidiel na diaľnici.

Zeman a Petrov budú dnes vypovedať na Úrade inšpekčnej služby

Nevedia sa vrátiť domov

A tak sa stalo niečo, s čím nikto nepočítal. Desiatky diviakov, ktoré len odišli za potravou do polí s kukuricou, zostali nenávratne uväznené na území Biskupických lesov. „Ten diviak sa nemá momentálne ako dostať naspäť. Takže oni jak oplotili diaľnicu, tak zabránili aj prirodzenej migrácii zvery a veľa z nej ostalo na relatívne malom území,“ vysvetľuje poľovník a biológ.

Jednať by sa malo o viacero mnohopočetných čried. Poľovník populáciu diviakov odhaduje na viac ako 100 jedincov na celom území.

Developeri vs. príroda

Staviteľ diaľnice síce vybudoval takzvané zelené mosty cez diaľnicu, ktorými má zver migrovať, tá však na nové mosty nedokáže trafiť.

„Oni tam urobili tzv. prechody pre zver. Tie však zďaleka nepokryjú migračné trasy, ktoré zver mala. Navyše nedokážu na prechody trafiť, to je jak keby sme chceli urobiť diviakom jeden chodník, že tadeto choďte domov,“ vysvetľuje pre portál Nevický.

Škandál: Regionálny politik podviedol manželov o tisíce eur. Rozhodnutie súdu stále ignoruje

Postoj Regionálnej veterinárnej správy

Problémom sa zaoberá už aj Regionálna veterinárna a potravinová správa Bratislava. „My sme to odstúpili poľovníkom,“ vyjadril sa riaditeľ Miloš Mašlaj.

Vydali opatrenie, v ktorom je zakomponované, že poľovníci majú znižovať stavy diviakov. „V stredu máme poradu so všetkými poľovnými hospodármi a tam budeme riešiť ako novovzniknutú situáciu vyriešiť,“ dodal Mašlaj.

Bezohľadní psičkári a cyklisti

Podľa biológa sú ďalším kameňom úrazu práve nedisciplinovaní psičkári a cyklisti, ktorí rušia diviakov v ich prirodzenom revíre.

„Chodia na bicykloch a so psami v lese mimo vyznačených chodníkov a cestičiek. Často majú psov na voľno, čo je v lese zakázané. Psy a hlasní ľudia rušia diviakov v ich prirodzenom prostredí, čo spôsobuje, že migrujú bližšie k mestu,“ objasnil s tým že napomenutia poľovníkov ľudia neberú do úvahy.

Neskutočné: Na finančnej správe lietali astronomické úplatky. Užívali si ich najmä Slobodník a Makó

Diviačia zver podľa neho sama od seba psy neatakuje: „Diviaky nenapádajú psov, lebo pes má byť podľa zákona priviazaný na vodítku, v takom prípade ho nemá ako napadnúť lebo žiadny diviak za psom na chodník utekať nebude. Diviak sa bráni len v takom prípade, keď ho pes atakuje,“ prízvukuje odborník.

Hovorí, že diviak je veľmi plachá zver a s človekom sa do konfliktu len tak ľahko nedostane. „Diviaky sú súmračná nočná zver, ktorá je cez deň zaľahnutá, pokiaľ ich niečo nevyrušuje. Tam kde by mali mať uprostred lesa svoju oázu pokoja im chodia psy na voľno a cyklisti,“ dodáva.

Podľa Nevického by situáciu na okrajoch lesov mali monitorovať aj mestskí policajti.

Kto preberie zodpovednosť?

Vyzerá to tak, že ani jedna zo zúčastnených strán nie je ochotná novovzniknutú situáciu aktívne riešiť. A čriedy desiatok diviakov, ktoré navždy od domova odrhol úsek diaľnice budú jeden po druhom vystrieľané.

S otázkami zoznam.sk oslovil aj staviteľa diaľnice, či Ministerstvo dopravy, ani jeden z kompetentných zatiaľ nezaslal svoje stanovisko.

Ako sa budú čerpať miliardy? Treba zvýšiť úsilie, apeluje šéfka plánu obnovy

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info