Kde sú toľko sľubovaná práca a prosperita? Dvere zavreli podniky v Bardejove, Košťanoch a v Leviciach
24 | 08 | 2021 I Jozef Uhlarik

Vláda sa búcha do pŕs a chváli, ako rastie ekonomika. Zdá sa však, že jediné, čo rastie, sú počty nezamestnaných. Svoje by o tom vedeli hovoriť najmä ľudia na juhozápade, v Turci a na severovýchode Slovenska. O prácu prišlo takmer 1 200 ľudí.


Slovám a sľubom súčasnej vlády a jej politikom už zrejme veria len tí najväčší optimisti. Alebo zúfalci? Ak sa nám totiž snažia nahovoriť, že slovenská ekonomika rastie, tak potom informácie z rozličných kútov našej republiky o hromadných prepúšťaniach sú zrejme iba fatamorgánou. Šéf strany Socialisti.sk Artur Bekmatov totiž v statuse informuje o hromadnom prepúšťaní vo firme Trim leader, portál tvnoviny.sk zase opisuje situáciu so zrušením firmy Kasai. Všetko sú to zahraničné spoločnosti, ktoré sa u nás chceli rozvíjať.
Padáka dostali zamestnanci s unikátnou manuálnou zručnosťou

Závod Trim leader pri Martine zverejnil ukončenie výroby a hromadné prepúšťanie. Napriek tomu, že zamestnancov z Turca si vedenie firmy nevedelo na svojom webe vynachváliť a hovorilo o nich ako o nenahraditeľných, tak ich teraz hádže cez palubu. „Zamestnanci našej spoločnosti disponujú unikátnou manuálnou zručnosťou, vďaka ktorej nové poťahy v autách získavajú elegantný a luxusný dizajn. Pri mnohých úkonoch sú totiž nenahraditeľní, zastúpiť ich nedokážu ani najkvalitnejšie roboty,“ píše o zamestnancoch z Turca na svojom webe spoločnosť Adient, ktorá je väčšinovým akcionárom Trim leaderu. „Miesto toho, aby týmto zamestnancom s ‘unikátnou manuálnou zručnosťou’ ruky bozkávali a vyvažovali ich zlatom, tak závod v Košťanoch zatvárajú,“ píše v statuse šéf socialistov Artur Bekmatov.

„Dôvodom ukončenia výroby je podľa spoločnosti fakt, že ‘výroba v tomto závode nie je z pohľadu nákladov vrátane mzdových konkurencieschopná pri získavaní nových zákaziek’. Takže podľa vedenia Trim leaderu, mali zamestnanci v Košťanoch nadsadené mzdové požiadavky,“ dodáva Bekmatov. Vraj ešte v marci hľadal Trim leader posily práve do Koštian, a to s nástupným platom 645 eur. „To môže byť možno nástupný plat, ktorý sa časom zvýši. My, ktorí tu robíme už viac ako 10 či 15 rokov, máme, samozrejme, o nejakú tú stovku viac,“ prezradila Janka, ktorá tiež v podniku pracovala. „Ale aj z tejto vyššej výplaty sa tu v Martine ťažko žije. Ak by manžel nepracoval v zahraničí, tak by sme na tom boli zle,“ priznala Bekmatovovi Janka.

Slováci sa pýtajú: Pán premiér, na čo presne ste minuli tých osem miliárd pandemických eur?
Podľa premiéra Eduarda Hegera Slovensko už minulo na boj proti COVID-19 osem miliárd eur. Áno, dobre čítate. Ľudia sa však pýtajú – a kde sa minuli? Na sociálnej sieti sa k tomu vyjadrujú viacerí, no nikto nechápe, kam toľké miliardy... Čítať ďalej
10 | 07 | 2021 | Jozef Uhlárik

Trim leader prepustil 920 zamestnancov, Kasai ďalších 260

V súvislosti so zatvorením závodu v Košťanoch nad Turcom treba povedať, že toto je len dohra prepúšťania z novembra. „Koncom roka totiž spoločnosť Trim leader zatvárala závod v Bardejove. Vtedy manažment tvrdil, že zatvárať bude len bardejovský závod, v ktorom prišlo o prácu 360 ľudí. Ďalších 70 mali prepustiť v Košťanoch, kde ešte na jeseň pracovalo takmer 560 zamestnancov. V Košťanoch momentálne pracuje 440 zamestnancov a aj tí o prácu prídu. Celkovo spoločnosť Trim leader prepustila 920 zamestnancov v Turci a okolí Bardejova. Rovnaké starosti majú aj v Leviciach, kde svoj podnik zatvára a veľké prepúšťania ohlasuje japonská firma Kasai, ktorú otvorili iba pred necelými štyrmi rokmi. Súviselo to s automobilkou Jaguar Land Rover v Nitre.

&id=144236145934519

V Leviciach začali vyrábať plastové komponenty do áut, najmä obloženia dverí, bočných častí a batožinového priestoru. Prezident spoločnosti Kasai Koji Hori vtedy hovoril, že plánujú rozšíriť služby a poskytovať komponenty aj iných výrobcom, ako sú BMW či Suzuki v Českej republike. Ani tento úmysel sa im už splniť nepodarí, pretože japonská spoločnosť sa rozhodla levický závod úplne zavrieť a hromadné prepúšťanie nahlásili aj na ústredí práce. O prácu totiž príde 260 ľudí. O dôvodoch prepúšťania vedenie firmy hovoriť nechce. Odkázalo iba, že pre záchranu fabriky urobili všetko, k prepusteným zamestnancom sa zachovali korektne a vyplatili im odstupné.

Železničnej spoločnosti Cargo hrozí krach. Prepustiť má až takmer 500 zamestnancov
Odchádzajúci zamestnanci však dostanú odstupné až do výšky siedmich mesačných platov. Čítať ďalej
09 | 10 | 2020 | Jozef Uhlárik ml.