Najväčšie riziko pre NATO prichádza zvnútra - cez Turecko (Chr. von Marrschall)
06 | 12 | 2020 I Ingrid Vrabcová

Aliancia funguje ako navigačný systém so zastaralými mapami, jeho koncepcia je ešte z roku 2010. Naliehavo sa musí prispôsobiť budúcnosti, píše v komentári pre portál tagesspiegel.de.


NATO nie je auto nabité elektronikou, ktorá vodiča včas upozorní, kedy má navštíviť servis. Treba ho politicky zdynamizovať. Výstižne tento stav zadefinoval tak americký prezident Trump, ako aj jeho francúzsky náprotivok Macron. Podľa šéfa Bieleho domu je Aliancia „zastaralá“, jeho francúzsky kolega na to použil ešte trefnejšie označenie – diagnostikoval „mozgovú mŕtvicu“.


Odborníci sa s cieľom byť v obraze a zistiť skutkový stav snažili v aute dôkladne prekontrolovať úplne všetko – podvozok, opotrebované diely, hlavný motor či prevodovku. Nevynechali ani počítačový palubový  a navigačný systém. S výsledkom sa na stretnutí oboznámili ministri zahraničných vecí: Výmena oleja je zanedbaná, nerobili sa potrebné  a dôležité inšpekčné kontroly. Resumé: NATO bezpodmienečne potrebuje kompletnú obnovu!


Strategická koncepcia sa datuje ešte k roku 2010 a silne pripomína navigačný systém so zastaralými mapami. Ako pripomína vo svojom komentári Christoph von Marrschall, Rusko bolo vtedy vnímané ako partner, nie ako vojenská veľmoc, ktorá od roku 2014 vedie vojnu na Ukrajine neďaleko východnej hranice NATO. 


Nové riziká: Čína, kyberzbrane, klimatické zmeny


Čína sa v systéme včasného varovania vtedy ešte neobjavovala. Považovala sa za „vojenského trpaslíka“ vzdialená od územií NATO. Dnes je to však superveľmoc s rovnakým ekonomickým výkonom ako USA a EÚ. Jej mocenské nároky presahujú Áziu. Ani klimatické zmeny či kyberzbrane sa ešte v roku 2010 nejavili ako bezpečnostné riziko, a COVID-19 už vôbec nie, hoci armádu paralyzovala iná „pandémia“, konštatuje ďalej Christoph von Marrschall.


Rovnako dôležité je sa tiež pozrieť na potenciálne nebezpečenstvá zvonka, vrátane nevyhnutnosti prispôsobiť riadiace systémy NATO svetovej situácii. No ešte významnejšie sú z pohľadu budúcnosti vnútorné riziká. Rozhodnutia sa často blokujú, pretože jednotlivci zneužívajú zásadu jednomyseľnosti ako prostriedok nátlaku na dosiahnutie svojich vlastných cieľov. Všeobecne rastie počet členov, ktorí považujú za samozrejmé, že môžu využívať výhody spojenectva, súčasne však sledujú svoje egoistické zámery namierené proti spoločnému záujmu.


Nemecko prepadlo sitom kontroly  


Najväčším problémom v tejto súvislosti je už roky Turecko. V Sýrii viedlo vojnu proti Kurdom, ktorí tam boli spojencami NATO. Obchodovalo so zbraňami s Ruskom bez ohľadu na dôsledky, že sa citlivé vojenské údaje o zariadeniach a komunikácii dostanú do rúk potenciálneho protivníka.


Odborníci tiež obviňujú Nemecko, že prispelo k takémuto stavu. Porušuje prísľub vynaložiť dve percentá HDP na obranu. Plnenie tejto požiadavky je  „základom politickej súdržnosti“. Preložené do motoristického jazyka: Nemecko prepadlo sitom technickej kontroly vozidla a má čo zlepšovať, aby si zachovalo svoju dobrú vizitku do budúcnosti, uzatvára svoj komentár Christoph von Marrschall na nemeckom portáli tagesspiegel.de.