Upozornenie národnej banky: Nenechajte sa podviesť!
03 | 09 | 2020 I Ivan Brožík

Viete, čo je to scam? Je to v rámci elektronickej komunikácie žiadosť, ktorá vám príde, aby ste niekomu niekam zaslali vaše citlivé osobné údaje.


Dostali ste už niekedy e-mail, SMS, telefonát od zdanlivo hodnovernej osoby alebo finančnej inštitúcie (napríklad banky, poisťovne či investičnej spoločnosti)? Žiadali vás, aby ste zadali svoje osobné údaje ako napríklad číslo Vášho bankového účtu, PIN kód, heslo alebo akýkoľvek iný citlivý osobný údaj? Prípadne vás žiadali, aby ste uhradili vopred platby alebo poplatky? S  najväčšou pravdepodobnosťou išlo o scam, čiže podvod. Takto varuje v tlačovej správe občanov Národná banka Slovenska.

E-mail alebo SMS môžu vyzerať hodnoverne, ale nikdy nepodľahnite tomuto dojmu a radšej si takéto kontaktovanie niekoľkokrát prečítajte. zamerajte sa na mená pod správou, na adresu odosielateľa, ale aj na to, koľko gramatických a štylistických chýb správa obsahuje.

Národná banka Slovenska opäť zhoršuje ekonomický výhľad na tento rok, upozorňuje však na pretrvávajúcu neistotu
Národná banka Slovenska (NBS) opäť zhoršuje prognózu vývoja slovenskej ekonomiky na tento rok. Čítať ďalej
10 | 06 | 2020 | SITA


Nereagujte na maily, v ktorých vás žiadajú o kliknutie na nejakú vám neznámu stránku. Akonáhle sa vám objaví správa o potrebe aktualizácie on-line bankovníctva, zvýšte maximálne pozornosť a radšej kontaktujte váš peňažný ústav pred tým, ako čokoľvek so správou vykonáte.

Internetová stránka, na ktorú vás neznámy pisateľ správy nasmeruje, môže vyzerať hodnoverne, ale pozorný používateľ zistí, že neobsahuje bezpečnostné znaky:

  • piktogram zeleného zámku na začiatku riadku s internetovou adresou,

  • označenie https,

  • je graficky nedokonalá,

  • pôsobí ako zle načítaná,

  • obsahuje gramatické chyby.


Ak zadáte požadované osobné údaje, ako sú napríklad číslo bankového účtu, používateľské meno a heslo, môžu byť zneužité tak, že vám odcudzia peňažné prostriedky z vášho účtu alebo platobnej karty.

Ak ste predsa len nedodržali vyššie napísané rady, potom vám zostáva už len možnosť bezodkladne to oznámiť vašej finančnej inštitúcii, alebo obrátiť sa aj na políciu. Oznámte to NBS, ktorá preverí, či ide o podvod a prípadne zverejní varovanie. Pomôžete tým ostatným spotrebiteľom.

Posledná rada národnej banky - na takéto emaily, SMS alebo telefonáty neodpovedajte a  neklikajte na prílohy a linky. Finančné inštitúcie nikdy aktívne nežiadajú overenie osobných údajov, teda vám nikdy nebudú volať ani písať aby si ich overili alebo získali.

Ruskí zlodeji prešli počas korony na nové typy podvodov
Rast nákupu cez internetové obchody a zvýšenie objemu bezhotovostných platieb je novou živnou pôdou pre kybernetických zlodejov. Uviedol portál Ura.news. Čítať ďalej
31 | 08 | 2020 | Imrich Kovačič