Objavili výnimočne zriedkavú galaxiu „Kozmický kruh ohňa“
27 | 05 | 2020 I Mário Martinka

Po prudkej zrážke s inou galaxiou sa Galaxia R5519 sformovala do tvaru šišky s obrovskou dierou uprostred. Je od nás vzdialená vo vzdialenosti 11 miliárd svetelných rokov.

Astronómovia odhalili 10,8 miliárd svetelných rokov od Zeme veľmi zriedkavý „kozmický kruh ohňa“. Je to gigantická galaxia, ktorá má tvar prstenca, v ktorej sa hviezdy formujú veľmi rýchlym tempom, čím sa z neho skutočne stáva ohnivý kruh. Podľa vedcov ide o vôbec prvú „kolíznu kruhovú galaxiu“ umiestnenú v ranom vesmíre, ktorá nadobudla tento tvar po obrovskej kolízii s inou galaxiou, píše gadgets.ndtv.com

Galaxia bola pomenovaná R5519 a jej objav bol oznámený v časopise Nature Astronomy. Keďže je vzdialená veľmi ďaleko, svetlu z R5519 trvalo veľmi dlho, kým sa dostalo na Zem, takže snímky galaxie, ktoré boli nedávno zachytené, sú staré asi 11 miliárd rokov. Prstencová galaxia má v strede dieru a je zhruba taká ťažká ako naša Mliečna dráha.

Najnovší objav by mohol zmeniť spôsob, akým vedci a výskumníci chápu vznik a vývoj galaxií. „Kolízna formácia prstencových galaxií vyžaduje, aby bol v galaxii prítomný tenký disk ešte predtým, ako dôjde ku kolízii,“ uviedol profesor Kenneth Freeman z austrálskej národnej univerzity.

Invázia UFO? Na oblohe sa objavil letiaci ohnivý objekt (VIDEÁ)
Záchranári boli zaplavení hláseniami o možnej havárii lietadla. Ukázalo sa však, že žiadne lietadlo nehavarovalo. Išlo o naozaj o neidentifikovaný lietajúci objekt? Píše spravodajský portál RT. Čítať ďalej
23 | 05 | 2020 | Imrich Kovačič

„V prípade tejto kruhovej galaxie sa pozeráme späť do počiatočného vesmíru, 11 miliárd rokov do minulosti, do doby, keď sa tenké disky iba zhromažďovali. Na porovnanie, tenký disk našej Mliečnej dráhy sa začal spájať len asi pred deviatimi miliardami rokov. Tento objav je znakom toho, že k zostaveniu disku v špirálovitých galaxiách došlo počas dlhšieho obdobia, ako sa predtým myslelo.“

Predpokladalo sa, že v ranom vesmíre mali galaxie narušený tvar a, že diskovité galaxie sa vytvorili až po asi 6 miliardách rokov po Veľkom tresku. Na základe tohto zistenia sa však vedci domnievajú, že disková galaxia vznikla iba 3 miliardy rokov po Veľkom tresku tým, že sa zrazila s inou galaxiou, čoho výsledkom je tento prsteň. Túto interpretáciu ďalej posilňuje ďalšia nedávna správa, v ktorej sa spomína objav galaxie „Wolfe Disk“, ktorá mala len 1,5 miliardy rokov.

Vedecký výskumný pracovník, Dr. Tiantian Yuan z austrálskeho Centre of Excellence for All Sky Astrophysics in 3 Dimensions (ASTRO 3D) povedal: „Je to veľmi zvláštny objekt, aký sme nikdy predtým nevideli. Vyzerá to čudne a dobre.“

Otvor v strede R5519 má priemer 2 miliardy astronomických jednotiek (astronomická jednotka je vzdialenosť medzi Zemou a Slnkom). Galaxia tvorí hviezdy päťdesiatkrát rýchlejšie ako Mliečna dráha. Kolízne prstencové galaxie, ako je táto, sú 1000-krát vzácnejšie ako tie prstencové galaxie, ktoré sa tvoria v dôsledku vnútorných procesov. Na nájdenie galaxie použil Dr. Yuan spektroskopické údaje z observatória WM Keck na Havaji a obrázky zaznamenané Hubbleovým vesmírnym teleskopom agentúry NASA.

Astronómovia spozorovali známky zrodenia planéty