Pripravuje sa Čína na rozhodujúci boj v Juhočínskom mori?
12 | 04 | 2020 I Mário Martinka

Dňa 30. marca sa torpédoborec japonských námorných síl zrazil s čínskou rybárskou loďou vo Východčínskom mori. Podrobnosti sú síce neúplné, ale táto zrážka je skoro na chlp rovnaká, ako zrážka medzi plavidlom pobrežnej stráže Taiwanu a rybárskym člnom z pevninskej Číny. Čo Peking robí ?


Internetová stránka nationalinterest.org na túto tému priniesla zaujímavý komentár, v ktorom píše, že je určite možné, že tieto nehody vznikli náhodou. Udiali sa v noci v preplnených vodách. Ak nás zrážky amerického námorníctva v roku 2017 nenaučia nič iné, tak aspoň to, že posádky na frontových vojnových lodiach môžu tiež trpieť mnohými chorobami, od prepracovania cez nečestné personálne praktiky, až po školiace nedostatky.

Žiadne množstvo špičkových technológií - či už ide o radar Aegis alebo satelitnú navigáciu - nemôže úplne zabrániť ľudským chybám. Je možné, že japonská a aj čínska posádka sa v tme stratili. Toto sú veľkorysé  dohady dokým nezistíme fakty. Najmä pokiaľ ide o Čínsku komunistickú stranu ( CCP ).

Polícia naďalej vykonáva v daňovej kauze exprezidenta A. Kisku procesné úkony
Základom daňovej kauzy exprezidenta je otázka, či mohla spoločnosť KTAG zaúčtovať do účtovníctva náklady spojené s propagáciou Kisku pred prezidentskými voľbami. Čítať ďalej
12 | 04 | 2020 | TASR


Peking už desaťročia zakoreňuje milície do čínskej rybárskej flotily ako súčasť námornej stratégie. Námorné milície sú nepravidelným doplnkom námorných síl, vrátane námorníctva ľudovej oslobodzovacej armády (PLA Navy) a aj vrátane čínskej pobrežnej stráže. Peking vychvaľoval bojové schopnosti milícií už v roku 1974, keď čínske námorné sily v krátkej, ale krvavej námornej bitke od Vietnamu získali Paracelské ostrovy.

Plavidlá milície, podporované pobrežnou strážou, sú príslušenstvom v Juhočínskom mori už od roku 2009, keď Peking vyhlásil „nespornú suverenitu“ nad drvivou väčšinou tohto vodného zdroja - vrátane morí pridelených svojim susedom.

Tieto milície v roku 2012 sa ocitli zoči-voči filipínskemu námorníctvu a pobrežnej stráži v Scarborough Shoal, hlboko v exkluzívnej hospodárskej zóne Filipín. Rybárske plavidlo prišlo do vôd na ktoré si nárokuje CCP a vyzývalo miestnu pobrežnú stráž alebo námorníctvo, aby ich odrazili.

Ak sa miestni obyvatelia začnú brániť, pobrežná stráž Číny začne aktívne podporovať milície. PLA poskytujú podporu, ak sa situácia zhorší. Milície teda zastupujú strategický predvoj komunistickej Číny proti slabším oponentom.

Prečo Holanďania zjedli ich predsedu vlády?
Mnoho ľudí nemá rado svojich vodcov, ale len málokto pôjde tak ďaleko, že ich doslova zje. Tak prečo to Holanďania urobili? Prečo Holanďania zjedli v sedemnástom storočí svojho predsedu vlády? Čítať ďalej
12 | 04 | 2020 | Mário Nachtmann


Nie sú to však len slabší oponenti, ktorých milície provokujú. V poslednom desaťročí sa čínske rybárske lode a lode pobrežnej stráže stali známym prvkom okolo ostrovov Senkaku, neobývaného súostrovia severovýchodne od Taiwanu.

Ich prítomnosť je tak bežná v týchto vodách, že z praktického hľadiska si CCP môže tvrdiť, že popri Tokiu v týchto vodách vykonáva istý druh spoločnej správy. Toto tvrdenie by mohlo byť predchodcom snahy zmocniť sa ostrovov samotných.

Strach z čínskeho obojživelného útoku podnietil japonské námorné a letecké sily k tomu, aby posilnili svoju vlastnú prítomnosť okolo ostrovov - posilnili japonské suverénne práva a zároveň zabránili agresii. Tento stav primal tiež japonské pozemné sily, aby vytvorili ostrovné „dynamické spoločné obranné sily“ na porazenie útočníkov, ak by japonské juhozápadné ostrovy vrátane Senkaku boli napadnuté.

Tento stav vyhovuje veliteľom PLA. Uvedomujú si, že Japonsko sa musí prispôsobiť čínskej prítomnosti a že čínske sily majú v oblasti obrovskú číselnú prevahu. Inými slovami, pobrežná hliadka Číny, námorné milície a námorníctvo PLA dokážu udržať značnú prítomnosť v týchto vodách bez akýchkoľvek problémov.

Medzitým japonská pobrežná stráž a námorné sily Japonska sa musia s nimi snažiť udržať tempo. Musia nasadiť väčší podiel svojich menej početných lodí na stráženie sporných morí. Neustále rozmiestnenie si časom vyberá svoju daň, pretože posádky trávia stále viac času na mori a je ťažšie a ťažšie nájsť čas na opravu plavidiel. PLA dokáže časom vyšťaviť japonské sily jednoducho tým, že je na scéne.

Lístky na potraviny v USA (Valentín Katasonov)
Komentár Valentína Katasonova (Fond strategickej kultúry) Čítať ďalej
10 | 04 | 2020 | Preklad: Redakcia HD


Ak Tokio ešte nezistilo, či (a ktoré) je čínske rybárske plavidlo súčasťou námorných milícií, malo by sa o to usilovať. Ak by to tak bolo, Čína by pravdepodobne prezradila určitú časť svojich zámerov vo Východočínskom mori.

Peking zapĺňa čínske more s množstvom lodí a dopravou na strategické účely. Niektoré z týchto plavidiel prídu do tesného kontaktu s japonskými plavidlami, čím sa vytvoria príležitosti na to, aby robili neplechu. Japonsko musí byť v strehu, teraz viac ako kedykoľvek predtým. Lídri CCP môžu cítiť, že teraz je čas na vykonanie čohokoľvek, čo majú v pláne. Totižto významná časť amerického námorníctva vrátane oboch lietadlových lodí, ktoré sa nachádzajú v západnom Tichomorí, je viac menej nečinná kvôli pandémii.

Izolácia súpera je nevyhnutným prvým krokom vedenia limitovanej vojny. Zjednodušuje záležitosti pred bojom jeden na jedného, vytvára rovnováhu síl v prospech útočníka, a tak zvyšuje jeho šance na rýchly a čistý triumf.

Spojenectvo USA - Japonsko sa diplomaticky nezlomilo, ale Peking by mohol dospieť k záveru, že zlomil spojenectvo vojensky - aj keď iba dočasne - keďže japonský spojenec bojuje s koronavírusom a lode a lietadlá sú v režime offline. Ak je to tak, môže Peking vidieť príležitosť, ktorá sa už nikdy nemusí zopakovať a bude v pokušení konať skôr, ako táto príležitosť zmizne ?

Assangeova právnička vyzvala na jeho prepustenie z väzenia
Assange sa nachádza v londýnskej väznici Belmarsh a momentálne čaká na pojednávanie o svojej extradícii do USA, kde je hľadaný v súvislosti s aktivitami WikiLeaks. Čítať ďalej
12 | 04 | 2020 | TASR