Vedci "hackujú" gény pacienta aby vyliečili slepotu
31 | 03 | 2020 I Mário Martinka

„Doslova máme potenciál zobrať ľudí, ktorí sú v podstate slepí, a priviesť ich k tomu, aby videli,“ Charles Albright, hlavný vedecký pracovník Editas Medicine

Lekári sa prvýkrát pokúsili vyliečiť slepotu génovým "hackovaním" pacienta pomocou technológie CRISPR.

Tím z Oregon Health & Science Institute vstrekol tri kvapky tekutiny, ktoré priniesli DNA fragmenty CRISPR priamo do oka pacienta, v nádeji, že zvráti zriedkavé genetické ochorenie zvané Leberova kongenitálna amauróza ktorá spôsobuje slepotu krátko po narodení, píše futurism.com

„Doslova máme potenciál zobrať ľudí, ktorí sú v podstate slepí, a priviesť ich k tomu, aby videli,“ povedal Charles Albright, vedecký pracovník Editas Medicine. Editas je jednou z biotechnologických spoločností, ktoré túto liečbu vyvinuli. "Myslíme si, že by to mohlo otvoriť úplne novú skupinu liekov, ktoré by mohli ...  zmeniť vašu DNA."

Globálna nákaza: Ako by mohol vyzerať patogén úspešnej pandémie?
Ebola a spol. sú iba príšery zo zlého sna. Ak je niečo skutočnou pandemickou hrozbou, tak menej známe respiračné RNA vírusy. Mutujú ako chcú a mohol by sa medzi nimi objaviť skutočný sekáč. Píše sa na stránkach Objective Source E-Learning.... Čítať ďalej
30 | 03 | 2020 | Jaroslav Fabok

Aj keď niektoré genetické problémy sa dajú liečiť konvenčnou génovou terapiou, ktorá by namiesto mutácie nahradila celý mutovaný gén, pacienti s Leberovou vrodenou amaurózou nemajú takéto šťastie. Gén spojený s ochorením je príliš veľký na to, aby ho bolo možné nahradiť a preto sa lekári obrátili na CRISPR v snahe upraviť chybnú mutáciu.

"Keď je bunka upravená,... táto bunka bude, dúfajme, pretrvávať po celý život pacienta," povedal Eric Pierce, doktor z Massachusetts Eye and Ear, ktorý na projekte pracoval. Bude to trvať asi mesiac po ktorom sa doktori dozvedia či tento experiment fungoval. Ak sa tak stane, tím má v pláne "hacknúť" ďalších 18 pacientov - deti a dospelých - s touto genetickou vadou.

Pandémia španielskej chrípky z roku 1918. Dá sa porovnať s rokom 2020 ?
Choroba - niekedy ukončí vládu dôležitého monarchu, inokedy zasa zastaví vojenské ťaženie. Avšak každých niekoľko storočí sa vyskytne obrovské prepuknutie choroby, ktoré ovplyvní všetkých - pandémia. Čítať ďalej