ŠKANDÁL: Rakúska pošta predávala údaje o svojich zákazníkoch!
06 | 11 | 2019 I Gabriel Matta

V Rakúsku padla rekordná pokuta za porušenie GDPR. Sankciu 18 miliónov eur dostala za nedodržanie ochrany osobných údajov rakúska pošta.


Tá mala predať údaje o politických preferenciách, ktoré sa týkali asi 2,2 milióna svojich zákazníkov. Voči rozhodnutiu rakúskeho úradu na ochranu osobných údajov sa tamojšia pošta plánuje odvolať. Správu priniesol portál Finreport.

Rakúske médiá začiatkom tohto roku zverejnili informáciu, že rakúska pošta predáva záznamy o približne troch miliónoch zákazníkov iným spoločnostiam na marketingové účely. Išlo o meno, adresu, vek a pohlavie zákazníkov. Zároveň mali byť spracúvané aj údaje o politických preferenciách. Takéto údaje umožňujú cieliť marketingové kampane aj na potenciálnych sympatizantov určitých politických strán.

Rakúska pošta však tvrdí, že nejde o údaje viažuce sa ku konkrétnym zákazníkom. Obhajuje sa tým, že prostredníctvom týchto údajov je možné určiť len politické preferencie cieľových skupín a údaje neumožňujú vyvodiť žiadne závery o politických názoroch zákazníkov.

ŠOKUJÚCE: Ako fungujú Troll farmy na internete? Reportáž priamo zo zdroja
Troll farmy sú pre spoločnosť mimoriadne nebezpečné a ich úlohou je manipulovať verenú mienku nie len v prospech politiky, ale aj na podporu predaja produktov jednotlivých firiem, či využívaniu služieb rôznych spoločností. Ako máme veriť dnešnému... Čítať ďalej
05 | 11 | 2019 | Imrich Kovačič


Rakúsky úrad na ochranu osobných údajov zastáva názor, že pošta je podľa právnych predpisov oprávnená spracúvať osobné údaje. Avšak len tie, ktoré potrebuje pre svoju podnikateľskú činnosť. Mnohé odborné stanoviská vidia nesúlad medzi takýmito právnymi predpismi, ktoré oprávňujú poštu na spracúvanie osobných údajov (§151 Rakúskeho živnostenského zákona) a GDPR. Úrad tak dospel k záveru, že ak rakúska pošta vytvára štatistiky týkajúce sa politických preferencií, porušuje GDPR.

Rakúske Združenie pre spotrebiteľské informácie v súčasnosti zverejnilo formulár, ktorý umožňuje zákazníkom získať informácie o svojich osobných údajoch spracúvaných poštou. To, či zákazníkom vzniknú nároky voči rakúskej pošte, ukážu až výsledky podaného odvolania.