"Štyridsaťtisíc úradníkov učíme, aby z ľudí nerobili poštárov", tvrdí Raši
31 | 10 | 2019 I TASR

Pomocou zákona o boji proti byrokracii z roku 2018 spustil Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu dve masívne vlny znižovania administratívnej záťaže občanov a aktuálne pripravuje tretiu.


„Tento zákon je o zmene paradigmy. Mení sa systém, ktorý fungoval desiatky rokov a naši úradníci boli naň zvyknutí. Vybavovanie akejkoľvek žiadosti znamenalo, že všetky potrebné potvrdenia donesie občan a keď je to v poriadku, úradník mu dá pečiatku,“ povedal v diskusii na Tablet.TV podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).

„Teraz robíme zmenu, ktorá sa týka 40.000 úradníkov. Štyridsaťtisíc ľudí učíme a keď sa udeje chyba, ideme za nimi, aby to už nežiadali od občana, ale si potvrdenia, ktoré sú v zákone, našli sami,“ povedal podpredseda vlády. Aktuálne vedia podľa neho štátni úradníci sami vyhľadať pätnásť potvrdení, ktoré predtým museli ľudia na úrad priniesť, od dokladu, že občan nemá daňové nedoplatky až po potvrdenie o návšteve školy.

„Naším cieľom je, aby štát nerobil z ľudí poštárov, ktorí si musia pri vybavovaní akéhokoľvek povolenia, žiadosti, riešení problému zháňať množstvo papierov a potvrdení,“ konštatoval Raši. „Aby si štát všetky informácie, ktoré má vo svojich databázach, vedel v prípade potreby získavať sám. Finálna podoba by mala byť taká, aby ste pri vyžadovaní čohokoľvek, na čo potrebujete rozhodnutie od štátu, žiaden papier nemuseli nosiť,“ zhrnul.

V prvej vlne znižovania byrokracie podľa neho zrušili ľuďom povinnosť nosiť na úrady výpisy z registra trestov, živnostenského a obchodného registra a výpis z listu vlastníctva. „Predtým ich nosili miliónkrát ročne,“ poznamenal Raši.

„Na to, aby sme tento zákon mohli prijať, sme museli zmeniť 160 iných zákonov. A musela sa urobiť ešte jedna vec. Na to, aby si každý úradník vedel informáciu o vás získať, aj keď nie je napojený na tzv. centrálnu správu referenčných údajov, sa vytvoril nový portál „oversi.gov.sk,“ ktorý je vstupnou bránou pre to, aby si úradník vedel tieto údaje zistiť,“ vysvetľuje Raši.

Keďže sa prvá vlna osvedčila, úrad podľa neho prešiel k tzv. druhej vlne znižovania administratívnej záťaže. „Začala sa práve teraz na jeseň. Od 1. septembra si štátne úrady, najmä sú to úrady práce, vedia sami získavať potvrdenia o návšteve školy. Okrem toho sme pridali potvrdenia o neziskových organizáciách, občianskych združeniach. Celkovo ďalších jedenásť potvrdení. Čo je dôležité, od 1. decembra v rámci tejto druhej vlny nebudú musieť občania nosiť potvrdenia o tom, že nemajú nedoplatky na sociálnom, zdravotnom poistení alebo na daniach,“ upozorňuje Raši.

Dodáva, že administratívna náročnosť pre úradníkov sa rozšírením počtu potvrdení nezvýšila, keďže cesta k ich overeniu ostala tá istá. „V bráne, keď vojde do systému, si nebude vyberať zo štyroch výpisov, ale z pätnástich. Postup je rovnaký, len si zvolí iný výpis,“ poznamenal. „Pripravili sme pre úradníkov aj pre občanov stránku www.stopbyrokracii.sk, kde si úradníci nájdu simuláciu postupov, ako si tento návod získať a občania, ak si od nich niekto pýta potvrdenie, ktoré nemá, to tam môžu prihlásiť,“ povedal Raši.

Druhá vlna znižovania administratívnej záťaže si vyžiadala novelu zákona a podobnú legislatívnu zmenu bude treba urobiť aj v prípade pripravovanej tretej vlny. Raši hovorí, že legislatíva už prechádza pripomienkovacím konaním a ešte v tomto volebnom období by mala prejsť vládou.

Samotnú zmenu zákona však už bude musieť urobiť nový parlament, ktorý vzíde z nadchádzajúcich parlamentných volieb. Podpredseda vlády tvrdí, že znižovanie administratívnej záťaže doteraz podporovali prakticky všetky parlamentné subjekty a dá sa očakávať, že aj táto novela by mala na budúci rok bez problémov prejsť Národnou radou SR.

„Pri prvej vlne sme ušetrili ročne milión výpisov, ktoré ľudia museli nosiť, v druhej dva milióny a v tretej pribudne rodný list, sobášny list, úmrtný list, potvrdenie po pobyte, pre podnikateľov potvrdenie o pridelení IČO alebo potvrdenie, že subjekt nie je v reštrukturalizácii alebo likvidácii. Pre podnikateľov sú mnohé z týchto potvrdení súčasťou akýchkoľvek žiadostí alebo tendrov,“ vysvetľuje podpredseda vlády.

Tieto zmeny majú podľa neho pozitívny environmentálny efekt, keďže sa pri nich ušetria doslova tony papiera, ale najmä šetria ľuďom čas a peniaze. „Sú to peniaze, ktoré ľudia ušetria tým, že už nebudú musieť za výpisy platiť. A málokto si uvedomuje, že len v prvej vlne za prvé štyri výpisy sa občanom ušetrí viac ako 600.000 hodín, ktoré strávili pri vybavovaní. V druhej vlne je to takmer dva milióny hodín,“ povedal Raši.

„Pokiaľ predsa len potrebujete papierovú formu potvrdenia, oprávnený vydať vám ju je ten, kto ňou disponuje. Ale máme vytvorené tzv. integrované obslužné miesta občana, nájdete ich na poštách. Tie vám na vašu žiadosť môžu vydať túto papierovú formu potvrdenia, samozrejme, za poplatok. Takáto možnosť sa nezrušila,“ uzavrel podpredseda vlády.